ترندهای روز

کشف فسیل‌های ۷۰۰ هزار ساله انسان‌های اولیه که از «هابیت‌ها» هم کوتاه‌تر بودند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: ۲۰ سال پیش در یکی از جزایر اندونزی، دانشمندان فسیل گونه ای از انسان های اولیه را کشف کردند که حدود ۱۰۷ سانتی متر قد داشتند و به دلیل همین قد کوتاه، به آنها لقب هابیت داده بودند، اما یافته های جدید وجود اجداد کوتاه قد آنها بیشتر ثابت می کنند.

یوسوکه کایفو از دانشگاه توکیو و یکی از نویسندگان این مطالعه در مورد این کشف جدید گفت: ما انتظار نداشتیم در این سن افراد کوتاه قدتر پیدا کنیم.

نام «هابیت ها» روی این فسیل ها که مربوط به ۶۰ تا ۱۰۰ هزار سال پیش است، به شخصیت های کوتوله داستان «ارباب حلقه ها» اشاره دارد.

اکنون فسیل های جدیدی در مکانی به نام ماتا منگه، در حدود ۴۵ مایلی دورتر از غاری که اولین بقایای هابیت در آنجا پیدا شد، کشف شده است.

۶ سانتی متر کوتاهتر

در سال ۲۰۱۶، پس از مطالعه استخوان فک و دندان‌های جمع‌آوری‌شده از این سایت جدید، محققان به این نتیجه رسیدند که اجداد هابیت‌ها می‌توانستند حتی کوتاه‌تر بوده باشند. تجزیه و تحلیل بیشتر یک قطعه کوچک از استخوان بازو و دندان های آنها نشان می دهد که اجداد این هابیت ها حدود ۷۰۰۰۰۰ سال پیش زندگی می کردند و ۶ سانتی متر کوتاهتر بودند.

دین فالک، انسان شناس دانشگاه ایالتی فلوریدا، که در این تحقیق شرکت نداشت، در مورد این کشف جدید گفت که “این افراد بسیار کوچک بودند.”

این یافته ها در روز سه شنبه ۶ آگوست ۲۰۲۴ در مجله “Nature Communication” منتشر شد.

این هابیت ها که به دلیل مکان کشف آنها در جزیره دورافتاده فلورس در اندونزی، تحت عنوان علمی “Homofloresensis” نامگذاری شده اند، همواره مورد بحث محققان بوده است. اعتقاد بر این است که آنها آخرین گونه از انسان های اولیه هستند که منقرض شده اند.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا هابیت‌ها نسخه کوچک شده‌ای از گونه‌های بلندقدتر انسان اولیه به نام هومورکتوس هستند یا انسان راست قامت، یا به نسلی حتی ابتدایی‌تر از انسان‌ها برمی‌گردند.

مت توچری، انسان شناس دانشگاه لیک هد در کانادا، معتقد است که “برای تعیین جایگاه هابیت ها در فرآیند تکامل انسان به تحقیقات و فسیل های بیشتری نیاز است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا