ترندهای روز

کشف فسیلی ۲۸۰ میلیون ساله که نشان می‌دهد شکارچی‌های غول‌پیکری قبل از دایناسور‌ها وجود داشته‌اند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورو نیوز: دانشمندان فسیلی از گونه بزرگ سمندر با نیش های تیز را کشف کردند که به گفته آنها قبل از اولین دایناسورها روی زمین وجود داشته است.

به گفته محققان، این شکارچی که بلندتر از انسان است، احتمالاً از سر پهن و صاف و دندان های جلویی خود برای خرد کردن و بلعیدن طعمه خود استفاده کرده است.

مایکل کوتس، زیست شناس دانشگاه شیکاگو، درباره دندان های نیش سمندر می گوید: «این دندان ها مانند یک منگنه عمل می کنند.

کلودیا مارسیکانو، محقق دانشگاه بوئنوس آیرس در آرژانتین و یکی از نویسندگان مقاله، در مورد این خزنده می گوید: “این سمندر احتمالاً مانند یک تمساح شکار می کرد و در کمین عبور طعمه اش نشسته بود.” جانور آبزی با بدنی بسیار کشیده که احتمالاً مانند مارماهی شنا می‌کرد و حرکت روی خشکی برای او بسیار دشوار بود.»

دیرینه شناسان تخمین می زنند که این حیوان ۲.۵ متر طول و جمجمه آن ۶۰ سانتی متر عرض داشته است که آن را به بزرگترین سمندر در نوع خود تبدیل می کند.

چهار قطعه از این فسیل که به افتخار دیرینه شناس فقید جنیفر کلاک Gai-As نامگذاری شده است، برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در نامیبیا کشف شد.

به گفته دانشمندان، این موجود متعلق به یک گروه باستانی از مهره داران چهار پا است و ۴۰ میلیون سال قبل از تکامل دایناسورها وجود داشته است.

محققان مدتهاست که چنین شکارچیان باستانی را برای کشف منشأ چهارپاها مورد مطالعه قرار داده اند. آنها فکر می کنند که حیوانات چهارپایی که به جای باله با چنگال های خود به خشکی آمدند، بعدها به انواع مختلف دوزیستان، پرندگان و پستانداران از جمله انسان تبدیل شدند.

بیشتر فسیل‌های چهارپایان اولیه از باتلاق‌های زغال‌سنگ ماقبل تاریخ در امتداد خط استوا در آمریکای شمالی و اروپای کنونی به دست می‌آیند. اما این آخرین بقایای سمندر که قدمت آن به حدود ۲۸۰ میلیون سال پیش بازمی‌گردد، در نامیبیا کنونی یافت شد.

زمین شناسان می گویند که این منطقه در آن زمان پوشیده از برف و یخچال های طبیعی بود.

به گفته دانشمندان، کشف این سمندر به این معنی است که چهارپایان ممکن است زودتر از آنچه قبلاً تصور می شد در آب و هوای سردتر تکامل یافته باشند. که سوالات بیشتری در مورد چگونگی تسلط آنها بر زمین و زمان وقوع این پدیده ایجاد می کند.

دکتر مارسیکانو می گوید: داستان اولین شکل گیری اولین چهارپایان بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که فکر می کردیم.

مطالعات جدید دانشمندان در مجله علمی “Nature” منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا