ترندهای روز

کشف قدیمی‌ترین ابزارهای سنگی در اروپا با قدمت یک میلیون سال در اوکراین

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان ابزارهای سنگی باستانی را در غرب اوکراین یافته اند که به گفته آنها ممکن است قدیمی ترین شواهد شناخته شده از انسان های اولیه در اروپا باشد.

این ابزار سنگی حکاکی شده که به عمد از سنگ های آتشفشانی ساخته شده اند، برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ در حفاری در معدنی در منطقه کورولف کشف شدند.

اکنون باستان شناسان با استفاده از روش های جدید قدمت لایه های سنگی رسوبی این ابزارها را تخمین زده اند و می گویند تاریخچه آنها به بیش از یک میلیون سال پیش می رسد.

مادس فورشو نادسن، ژئوفیزیکدان دانشگاه آرهوس دانمارک و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «این اولین شواهد تاریخی از هر نوع حضور انسان در اروپا است.

وی افزود: مشخص نیست که کدام اجداد اولیه انسان این ابزارها را ساخته اند، اما ممکن است سازندگان آنها «هومو ارکتوس» بوده باشند.

هومو ساپینس گونه ای منقرض شده از انسان است که از ۱.۹ میلیون سال پیش تا ۱۴۳ هزار سال پیش روی زمین زندگی می کرد. آنها اولین گونه های انسانی بودند که در حالت ایستاده ایستادند و در استفاده از آتش تسلط یافتند.

رومن گاربا، باستان شناس آکادمی علوم چک و یکی از نویسندگان مقاله، می گوید: «ما بقایای فسیلی نداریم، بنابراین نمی توانیم مطمئن باشیم.

وی افزود که ابزارهای سنگی تراشیده احتمالاً برای بریدن گوشت و شاید پوست حیوانات استفاده می شده است.

محققان ادعا می کنند که این ابزارها ممکن است ۱.۴ میلیون سال قدمت داشته باشند. با این حال، با توجه به روش مطالعه، کارشناسان دیگر می گویند که آنها احتمالا کمی بیش از یک میلیون سال سن دارند.

کشف قدیمی ترین ابزار سنگی اروپا با قدمت یک میلیون ساله در اوکراینمکانی که فسیل های باستانی در اوکراین پیدا شد

اگر حق با کارشناسان باشد، ابزارهای سنگی تقریباً در محدوده تاریخی مشابه سایر ابزارهای باستانی کشف شده در اسپانیا قرار دارند.

ریک پاتس، مدیر برنامه ریشه های انسانی مؤسسه اسمیتسونیان، گفت که اولین ابزارهای سنگی از این نوع در شرق آفریقا یافت شده و قدمت آن به ۲.۸ میلیون سال پیش باز می گردد.

وی که سایت باستان شناسی اوکراین را “بسیار مهم” خواند، گفت که این اولین شواهد حضور انسان در شمالی ترین مکان ها است و نشان می دهد که انسان های اولیه ای که آفریقا را با این ابزار ترک کردند، توانستند در محیط های مختلف زنده بمانند.

آقای پاتس گفت: “قدیمی ترین انسان ها با این فناوری ابزار سنگی باستانی توانستند در همه جا از ایبریای گرم (اسپانیا) تا بسیار سرد (حداقل در برخی فصول) اوکراین زندگی کنند، که نشان دهنده سطح شگفت انگیزی از سازگاری با محیط است.”

نتایج تحقیقات جدید در مجله علمی “Nature” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا