ترندهای روز

کشف ماده‌ای فوق‌العاده سیاه از چوب که ۹۹.۳ درصد نور را جذب می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

به طور تصادفی، محققان ماده جدیدی بر پایه چوب به نام Nxylon کشف کردند که می تواند بیش از ۹۹ درصد نور را جذب کند و کاربردهای گسترده ای در همه چیز از تلسکوپ های فضایی گرفته تا جواهرات لوکس دارد.

سیاهی معمولی یک چیز است و سیاهی شدید یک چیز دیگر. ماده جدیدی به نام Nxylon که از چوب ساخته شده است، بیش از ۹۹ درصد نوری را که به آن می رسد جذب می کند. نکته جالب این است که این ماده تقریباً تصادفی کشف شده است.

نوآوری جدید: ماده ای که نور را تقریباً به طور کامل جذب می کند

محققان در حال آزمایش فناوری های ضد آب برای چوب با استفاده از گاز پلاسمای پرانرژی بودند که متوجه شدند این گاز انتهای سلول های چوبی را کاملا سیاه می کند. بررسی های بیشتر نشان داد که این ماده فوق سیاه دارای خاصیت جذب نور بسیار بالایی است.

تیمی از محققان به سرپرستی کنی چنگ، دانشجوی دکترا در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در کانادا، نام این ماده جدید را Nxylon گذاشتند. نایلون ترکیبی از Nyx، الهه یونانی شب، و زایلون، کلمه یونانی چوب است. از نایلون می توان در تلسکوپ های فضایی یا جواهرات لوکس استفاده کرد.

فیلیپ ایوانز، دانشمند مواد در UBC و نویسنده اصلی این پروژه، می گوید: «ترکیب نایلون از مواد طبیعی با خواص ساختاری منحصر به فرد بهره می برد که باعث می شود آن را سبک، سفت و آسان به اشکال پیچیده برش دهیم.

این ماده ظاهری مخملی و گودی دارد که به جذب نور و کاهش انعکاس کمک می کند. حتی زمانی که آلیاژ طلا روی آن اعمال می شود، همچنان سیاه باقی می ماند و این نشان می دهد که ساختار چوب تغییر کرده است و فقط یک پوشش اضافی نیست.

ماده فوق سیاه در صنایعی مانند نجوم، انرژی خورشیدی و اپتیک بسیار ارزشمند است. زیرا با کاهش بازتاب نور، عملکرد دستگاه ها را بهبود می بخشند. این مواد همچنین در هنر و طراحی محبوب هستند. زیرا با رنگ های روشن کنتراست قوی ایجاد می کنند و جلوه بصری جذابی دارند.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که Nxylon می تواند در پوشیدنی ها و لوازم جانبی پوشاک نیز استفاده شود. آنها امیدوارند که این کشف منجر به استفاده از اچ پلاسما برای ایجاد چوب فوق سیاه شود که شاید کاربردهای تجاری این فناوری را شناسایی کند.

Nxylon از چوب (به ویژه چوب نرم) که یک ماده تجدیدپذیر است ساخته می شود و هزینه تولید آن مقرون به صرفه است. محققان بر این باورند که Nxylon می‌تواند جایگزین چوب‌های سیاه کمیاب و گران‌قیمت مانند آبنوس و گل سرخ و همچنین سنگ گرانبهای اونیکس شود. تیم تحقیقاتی اکنون به دنبال مشارکت تجاری با استارت آپ های جدید است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا