ترندهای روز

کشف محققان: بخشی از مغز افراد مبتلا به افسردگی بسیار بزرگ‌تر از دیگران است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اگرچه برخی از نشانه های آشکار افسردگی (مانند کمبود انرژی یا از دست دادن علاقه به زندگی) وجود دارد، اما دقیقاً مشخص نیست که وقتی فردی افسرده است در مغز چه اتفاقی می افتد. اکنون محققان شبکه مغزی خاصی را در افراد مبتلا به افسردگی شناسایی کرده اند که بسیار بزرگتر از افراد سالم است. این می تواند به شناسایی و درمان این بیماری کمک کند.

بر اساس گزارش گاردین، محققان دانشگاه کرنل با تصویربرداری از مغز ۱۴۱ فرد مبتلا به افسردگی و ۳۷ فرد سالم، اندازه شبکه های مغزی هر شرکت کننده را به دقت اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که شبکه مغزی معروف به “شبکه برجسته جلویی” در افراد افسرده ۷۳ درصد گسترش یافته است. این شبکه نواحی مختلف مغز مانند قشر جلوی مغز را که مربوط به استدلال است، به نواحی عمیق تر مربوط به تنظیم خلق و خو یا پردازش اطلاعات متصل می کند.

شبکه مغزی بزرگتر در افراد افسرده

یافته های جدید محققان که در Nature منتشر شده است، با مقایسه اسکن مغز ۹۳۲ فرد سالم و ۲۹۹ فرد مبتلا که قبلا جمع آوری شده بودند، تایید شد. محققان می گویند اندازه این شبکه مغزی در افراد مبتلا به افسردگی با گذشت زمان، نوسانات خلقی یا درمان با تحریک مغناطیسی تغییر نمی کند.

محققان بر این باورند که تجزیه و تحلیل اسکن مغز ۵۷ کودکی که در نوجوانی افسرده بودند نشان داد که این شبکه مغزی سال ها قبل از ظهور علائم گسترش یافته است. به گفته محققان، این نشان می دهد که شبکه گسترده مغز می تواند عامل افسردگی باشد نه پیامد این بیماری.

اما مشخص نیست که این شبکه گسترش یافته تا چه اندازه نتیجه ژنتیک یا تجربیات زندگی فرد است و آیا ارتباط این شبکه با افسردگی ناشی از گسترش آن است یا دلیل آن کوچکتر شدن سایر شبکه های مغز است. به این گسترش به طور کلی، کشف این تحقیق می تواند راهی برای بررسی اینکه آیا افراد خاصی ممکن است به افسردگی مبتلا شوند یا خیر و شاید بتواند به توسعه درمان های مختلف کمک کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا