ترندهای روز

کشف محققان برای اولین‌بار: آلزایمر در شرایط خاص از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان دانشگاه کالج لندن اولین شواهد انتقال بیماری آلزایمر را از فردی به فرد دیگر گزارش کردند. محققان نشان داده اند افرادی که سال ها پیش برای درمان کوتاهی قد خود هورمون رشد انسانی به آنها تزریق شد، زود هنگام به بیماری آلزایمر مبتلا شده اند. البته همه این افراد در حال حاضر فوت کرده اند و این تحقیق بر روی نمونه بافت مغز آنها انجام شده است، بنابراین نمی توان نتایج این تحقیق را با قطعیت پذیرفت.

از اواخر دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۵، هورمون رشد انسانی برای درمان کودکان با مشکلات رشد فیزیکی خاص مورد استفاده قرار گرفت. این هورمون که به نام c-hGH یا هورمون رشد انسانی مشتق از جسد شناخته می‌شود، از غدد هیپوفیز افراد فوت شده جمع‌آوری شده و به کودکان با قد غیرعادی کوتاه تزریق می‌شود.

اما کودکانی که تحت درمان با هورمون رشد قرار گرفتند، دچار یک بیماری تخریب عصبی به نام بیماری کروتزفلد-جاکوب شدند. این بیماری توسط پروتئین های سمی به نام پریون ایجاد می شود. اکنون بر اساس مقاله ای که در نیچر منتشر شده است، محققان با بررسی نمونه های بافت مغز بیماران هورمون رشد که به دلیل بیماری کروتسفلد جاکوب جان خود را از دست داده اند، به نشانه های عجیب بیماری آلزایمر پی برده اند.

انتقال آلزایمر از طریق تزریق هورمون رشد

حدود ۲۰۰ کودکی که بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۵ به دلیل کوتاهی قد تحت درمان قرار گرفتند، چندین دهه بعد به بیماری کروتزفلد جاکوب مبتلا شدند. انتقال بیماری آلزایمر از فردی به فرد دیگر بسیار نادر است، مگر اینکه عوامل این بیماری مانند پریون ها تماس مستقیم با مایع مغزی نخاعی داشته باشند.

به گفته محققان، ابزارهای مورد استفاده در جراحی مغز و اعصاب باید استریل شوند تا از انتقال پروتئین های آلزایمر بین بیماران جلوگیری شود. روش های استاندارد ضد عفونی مانند جوشاندن، خشک کردن یا خیساندن در فرمالدئید، پریون ها را از بین نمی برند.

محققان در مطالعه خود گزارش دادند که از هر هشت نفری که در دوران کودکی تزریق هورمون رشد دریافت کرده بودند، پنج نفر در سنین ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی علائمی مشابه بیماری آلزایمر نشان دادند. از سه نفر باقی مانده در این مطالعه، یک نفر دارای اختلال شناختی خفیف، یکی علائم بیماری های شناختی و دیگری سالم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا