ترندهای روز

کشف یک «توده مرموز» متعلق به عصر امپراطوری روم که معلوم شد بیشتر از طلا ارزش داشته است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در حین کاوش های باستان شناسی در بریتانیا، یک “توده مرموز” بنفش کشف شد که ماهیت آن برای مدتی نامشخص بود. با این حال، اکنون دانشمندان می گویند که کشف کرده اند که این قطعه بسیار کمیاب ماده ای است که زمانی ارزشمندتر از طلا بوده است.

باستان شناسان در حال حفاری بقایای یک حمام تاریخی مربوط به امپراتور روم سپتیمیوس سوروس در قرن سوم پس از میلاد در زمین باشگاه کریکت کارلایل در شمال انگلستان بودند که با یک قطعه ماده نرم و غیرمعمول با رنگ بنفش متمایز مواجه شدند.

آنها این شی را برای دانشمندان دانشگاه نیوکاسل فرستادند. در آزمایشگاه بود که مشخص شد این توده نرم حاوی رنگدانه های آلی، برم و موم زنبور عسل است. نشانه ای مطمئن که ثابت می کرد این شی در واقع ماده رنگی «بنفش امپراتوری» یا «بنفش سلطنتی» است.

امروزه رنگ ها ارزان هستند و به راحتی در کارگاه ها ساخته می شوند. با این حال در زمان های قدیم تهیه آنها نیازمند تلاش و تخصص فراوان بود. در همین حال، بنفش، رنگ نسبتا کمیاب در طبیعت، با له کردن هزاران حلزون دریایی صید شده در دریای مدیترانه ساخته شد.

دهها هزار خارپوستان و مقدار قابل توجهی کار لازم بود تا از این رنگ به اندازه کافی برای رنگ کردن یک لباس یا شی تزئینی استفاده شود. به همین دلیل تولید آن بسیار گران بود و تنها امپراتوران روم با ثروت بالای خود از عهده هزینه های تولید آن بر می آمدند.

برای هزاران سال، بنفش گران ترین و محبوب ترین رنگ در جهان به حساب می آمد.

کشف الف رنگ بنفش امپراتوری از نوعی حلزون به دست آمد

دانشمندان می گویند که اگرچه نمونه های زیادی از بنفش امپراتوری در اطراف دریای مدیترانه یافت شده است، یافتن این ماده در بریتانیا، شمالی ترین بخش امپراتوری روم، بسیار نادر بوده است.

فرانک گکو، مدیر فنی کاوش‌های واردل آرمسترانگ، می‌گوید: «این تنها نمونه‌ای است که ما در اروپای شمالی می‌شناسیم، و احتمالاً تنها نمونه منفرد و جامد در کل امپراتوری روم از رنگدانه‌ای است که هنوز استفاده نشده است».

وی افزود: نمونه هایی از این رنگ در نقاشی های دیواری شهر باستانی پمپئی و برخی تابوت های نقاشی شده در استان روم مصر یافت شده است.

استفاده از رنگ بنفش امپراتوری در نقاشی های دیواری

لوسیوس سپتیمیوس سوروس که در استان آفریقایی روم در لیبی امروزی به دنیا آمد، یکی از امپراتوران بزرگ روم بود. او که از سرداران رومی به شمار می رفت از سال ۱۹۳ تا ۲۱۱ پس از میلاد حکومت کرد.

او بیشتر به خاطر نقشش در حمله گسترده به امپراتوری اشکانی، غارت پایتخت باستانی ایران، تیسفون، و به بردگی گرفتن ساکنان آن در سال ۱۹۸۸ شناخته شده است.

محققان تصور می کنند که این توده ارغوانی تیره در سفری تاریخی که این امپراتور با هدف استحکام بخشیدن به استحکامات معروف به دیوار هادریان در مرز شمال غربی امپراتوری روم داشته به کارلایل آورده شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا