ترندهای روز

کشف یک فسیل کمیاب «تی‌رکس» توسط سه پسربچه

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

فرادید: در تابستان سال ۲۰۲۲، سه پسر در حین پیاده روی در مناطق بد در نزدیکی مارمارث، داکوتای شمالی، به کشف علمی نادری دست یافتند. دو برادر به نام‌های لیام و جسین فیشر و پسر عمویشان کایدن مدسن بقایای فسیل شده یک تیرانوسوروس رکس جوان را کشف کردند. طبق بیانیه موزه طبیعت و علم دنور، تنها تعداد انگشت شماری دایناسور جوان پیدا شده است.

کشف فسیل کمیاب تی رکس توسط سه پسر

این بقایا می تواند اطلاعات بهتری در مورد چگونگی رشد T-Rex به محققان بدهد. بازدیدکنندگان می‌توانند در حال آماده‌سازی فسیل و کشف استخوان‌های بیشتر در سنگ‌ها و خاک‌های کاوش‌شده از محل، تماشا کنند.

کشف فسیل کمیاب تی رکس توسط سه پسر

تایلر لیسون، دیرینه شناس در موزه می گوید: «این پسران با بیرون رفتن و در آغوش کشیدن احساسات خود به کشفی باورنکردنی دست یافته اند که علم را ارتقا می دهد و درک ما از جهان طبیعی را عمیق تر می کند.

لیسون می‌گوید: «پسربچه‌ها واقعاً دنبال فسیل‌ها هستند و چندین سال است که به دنبال استخوان‌های دایناسور هستند. “بدلندهای داکوتای شمالی و جنوبی برخی از بهترین مکان‌های جهان برای یافتن دایناسورها هستند.”

کاشفان جوان پای دایناسور را در سازند نهر جهنم یافتند، بخشی از صخره ها که قدمت آن به پایان دوره کرتاسه باز می گردد. این سازند حاوی فسیل‌هایی از گیاهان، پستانداران کوچک و دایناسورها است. سام، پدر لیام و جسین، عکسی از لیام که در کنار پیدایش دراز کشیده بود را برای لایسون فرستاد.

کشف فسیل کمیاب تی رکس توسط سه پسر

بر اساس این تصویر، لایسون مطمئن نبود که چه نوع دایناسوری است، اما در ابتدا فکر کرد که ممکن است نوک اردک باشد، دومین نوع رایج دایناسور که در سرزمین های بد یافت می شود.

تابستان بعد، تیم لیسون با کمک بچه ها برای حفاری فسیل به محل رفتند. لیسون گفت وقتی روز قبل از حفاری از محل بازدید کردند، استخوان را دید که در حال شکستن و شبیه چینی شکسته است، که مشخصه استخوان دایناسورهای گوشتخوار است.

روز بعد، لایسون و جسن در جایی حفاری کردند که لایسون فکر می کرد ممکن است استخوان گردن پیدا کند. اما در کمال تعجب آنها چند دندان بزرگ از خاک بیرون آوردند.

لیسون می‌گوید: «به‌جای یافتن مهره‌های گردن، ما فک پایینی با چندین دندان بیرون زده پیدا کردیم.

یک هلیکوپتر نمونه ۶۰۰۰ پوندی را (وزن آن شامل سنگ حاوی استخوان ها و گچ و پارچه ای است که نمونه را نگه می دارد) بر روی کناره یک تپه حمل کرد و آن را روی یک تریلر به موزه دنور بارگذاری کرد.

کشف فسیل کمیاب تی رکس توسط سه پسر

طول ساق نمونه تقریباً ۳۲ اینچ بود. پای یک تی رکس بالغ حدود ۴۴ اینچ طول دارد و آخرین کشف نشان می دهد که متعلق به یک دایناسور نوجوان است. محققان تخمین می زنند که دایناسور ۲۵ فوت طول، ۱۰ فوت قد و در هنگام مرگ حدود ۳۵۰۰ پوند وزن داشته است. تی رکس های بالغ می توانند به طول ۴۰ فوت و وزن ۸۰۰۰ پوند برسند. محققان از تجزیه و تحلیل های دقیق برای تخمین سن دایناسور هنگام مرگ استفاده خواهند کرد.

این استخوان ها به دانشمندان کمک می کند تا رفتار و زیست شناسی تی رکس و گذر از دوران نوجوانی دایناسور به بزرگسالی را بهتر درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا