ترندهای روز

کشف ۱۲ اسکلت در مقبره مخفی زیرزمینی در شهر باستانی پترا

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

گروهی از باستان شناسان مقبره ای حاوی بقایای ۱۲ اسکلت انسان به همراه مجموعه گسترده ای از سفال های تدفین را در زیر یک ساختمان سنگی در شهر باستانی پترا در اردن کشف کردند.

این اسکلت ها که در یک گذرگاه مخفی زیر ساختمان خزنه یا “خزانه” یکی از معروف ترین و اسرارآمیزترین سازه های شهر باستانی پترا پیدا شده اند، گمان می رود که قدمتی حدود ۲۰۰۰ سال داشته باشند.

این سازه که در حدود قرن اول میلادی در صخره های ماسه سنگی جنوب اردن ساخته شده، به عنوان مقبره و سردابه استفاده می شده است که به نظر می رسد متعلق به حارث چهارم (پادشاه امپراتوری نبطی از ۹ قبل از میلاد تا ۴۰ پس از میلاد) بوده است. باشد

این خزانه یکی از «عجایب هفتگانه جدید» و همچنین یکی از میراث جهانی یونسکو به حساب می آید.

در اوایل سال جاری، تیمی از محققان دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند از مقامات اردن مجوز دریافت کردند تا با دستگاه های سنجش از راه دور خود، محل این سازه را به مدت یک هفته بررسی کنند.

ریچارد بیتس، ژئوفیزیکدان و استاد دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند، گفت: “همیشه تصور می شد که ممکن است مقبره های بیشتری وجود داشته باشد، اما هنوز هیچ یک از این مقبره ها حاوی دفینه نشده اند. امید ما این بود که یک قبر دست نخورده وجود داشته باشد. مقبره پیدا می شود.»

باستان شناسان با استفاده از رادار نفوذی زمین، ابعاد و عمق فضای خالی جلوی ساختمان را تعیین کردند.

تیم مشترک محققان اردنی و آمریکایی به جای حفاری تهاجمی که به معنای بریدن سنگ ها به صورت یک تکه و آسیب رساندن به بخشی از سازه بود، با دقت از بیرون به داخل فضای خالی حفاری کردند.

کشف 12 اسکلت در مقبره مخفی زیرزمینی در شهر باستانی پترااکتشافات در منطقه پترا

در داخل این مقبره ۱۲ اسکلت انسان در محل دفن اصلی خود وجود داشت. یکی از این اسکلت ها در قسمت بالایی یک کوزه سفالی شکسته دفن شده بود که کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد مربوط به قرن اول قبل از میلاد است.

دکتر بیتس در مورد اسکلت های یافت شده در مقبره گفت: “بقایای بقایای این قبر به احتمال زیاد شامل مردان و زنان بوده و از نظر سنی از کودکان تا بزرگسالان متفاوت است. با این حال، جنسیت و سن آنها هنوز تایید نشده است.”

وی افزود: از آنجایی که قبلاً هیچ دفینه کاملی در اینجا پیدا نشده است، احتمالاً از این کشف بیشتر در مورد پادشاهی نبطیان خواهیم فهمید.

کشف 12 اسکلت در مقبره مخفی زیرزمینی در شهر باستانی پترابقایای اسکلت در شهر باستانی پترا کشف شده است

باستان شناسان می گویند این کشف همچنین می تواند بینش جدیدی در مورد این طاق و هدف آن در اختیار محققان قرار دهد.

پیرس پل کریسمن، مدیر مرکز تحقیقات آمریکا، گفت: “ساختار طاق، اگرچه شناخته شده است، اما هنوز از بسیاری جهات برای ما یک رمز و راز است و هر کاری که بتوانیم برای درک بهتر آن انجام دهیم، مهم است.”

این سازه سنگی که در ۲۶۰ کیلومتری جنوب امان، پایتخت اردن قرار دارد، سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارد و معروف ترین بنای شهر باستانی پترا به حساب می آید.

باستان شناسان می گویند نشانه هایی از گودال های دیگری در این منطقه وجود دارد که هر کدام می تواند یک مقبره باشد. اما بررسی هر یک از آنها نیازمند زمان و بودجه کافی است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا