بانک و بیمه

کشورهای بریکس FATF خود را ایجاد کنند

به گزارش ایران تحلیل، روابط عمومی بانک مرکزی پاسخی به گزارش روزنامه هممهان با عنوان «رویای اشتراک با دنیا» ارسال کرده است که در ادامه می خوانید. این نقل قول روزنامه هم میهن از رئیس کل بانک مرکزی در موضوع FATF کاملا اشتباه است و نتیجه حاصله نیز اشتباه است. فرزین در مراسم اختتامیه همایش اقتصاد مقاومتی مدیریت ارز در ۹ آبان ۱۴۰۲ به تشریح سیاست ارزی بانک مرکزی در داخل و خارج پرداخت.

هر چند هفته گذشته بانک مرکزی پاسخ‌های جداگانه‌ای به روزنامه‌های شرق، جهان صنعت، توا و البته هشداری به خبرگزاری ایسنا برای اصلاح این سوءتفاهم منتشر کرد، اما روزنامه سنگین هم میهن یک پاسخ را به پایان رساند. هفته نامه از همین شماره، این سوءتفاهم از سخنان رئیس کل بانک مرکزی را مبنای تحلیل سیاستی خود قرار داده است تا اینکه تیتر اول دوشنبه به تحلیل این سوءتفاهم اختصاص یافته است. انتشار توضیحات زیر برای خوانندگان فهیم این روزنامه ضروری است.

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم اختتامیه همایش اقتصاد مقاومتی در بخشی از سخنان خود به توسعه روابط تجاری و مالی کشور با خارج پرداخت و با اشاره به تاثیر تحریم ها بر روابط تجاری گفت: در شرایط کنونی نظام تجارت کشور «تحریم‌ها و ابزارهای مختلف در این حوزه به کار گرفته می‌شود که این روند تعامل را دشوار و هزینه‌بر می‌کند».

فرزین در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر ضرورت نهادسازی برای توسعه روابط تجاری با شرق، به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی از جمله ایجاد نهادی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اشاره کرد. و همچنین هوشمندی بانکی بین اعضای بریکس گفت: امروز کشورهای نوظهور نقش مهمی در تجارت جهانی دارند، کشورهایی که به دنبال سازوکارهای ویژه هستند و با توجه به عضویت ایران در برجام باید بتوانیم دستاوردهای زیادی داشته باشیم. حضور قوی در این حوزه، ساخت مؤسسات و استفاده از نهادهای لازم، به عنوان مثال. ب- امروز پیشنهادهای ملموسی به روسیه و چین در زمینه «بریکس» دادیم و برخی از این پیشنهادها در حال حاضر برای حرکت به سمت ارز توسعه مشترک و گذار به نهادهای مشترک در حال بررسی است، مثلاً چه اشکالی دارد اعضای «بریکس» SWIFT یا سیستم پیام‌رسان بانکی خود را دارند و باید برای استفاده از سیستم پیام‌رسانی به یکدیگر اعتماد کنند، یا چه اشکالی دارد که اعضای بریکس FATF خود را داشته باشند و مؤسسه‌ای داشته باشند که بر مسائل مبارزه با پولشویی آنها نظارت می‌کند. این موضوع از سوی ایران نیز مطرح شد و بنابراین با توجه به تحولات صورت گرفته، این موضوعات قابل پیگیری در کشورهای بریکس است.

همانطور که از ویدئوی منتشر شده توسط رئیس جمهور در رسانه ها مشخص است، دکتر. فرزین به اعضای بریکس درباره پیشنهاد ایران گفت: پیشنهاد ما به روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس در حال حاضر در حال بررسی است. خودمان درگیر تبادل ارز با کشورها هستیم.

لازم به ذکر است که برخلاف این تحلیل، روزنامه هم هن به نقل از برخی فعالان بخش خصوصی نوشت: «سیستم بانکی کشور در صورت عدم پیوستن به FATF با توجه به شرایط جدید، دیگر نمی تواند به فعالیت های کوچک خود ادامه دهد. تحریم های آمریکا علیه ایران.» «و کاملا مردود است» باید گفت از اول سال تا پایان بهمن در ماه ۱۴۰۲ تأمین و تأمین ارز برای عرضه کالا و خدمات به این کشور از مرز ۷۳ میلیارد دلار عبور کرد.

البته نگاهی به تاریخچه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نشان می دهد که این گروه نیز در سال ۱۹۸۹ در اجلاس G7 در پاریس برای مبارزه با معضل فزاینده پولشویی تاسیس شد. وظیفه این واحد ویژه بررسی روند پولشویی، نظارت قانونی و اجرای قوانین مالی در سطوح ملی و بین المللی است. این سازمان در زمان تأسیس ۱۶ عضو داشت. پیشنهادهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در گروه بریکس در حال بررسی است. لازم به ذکر است بانک مرکزی در راستای تقویت دیپلماسی بانکی و پولی با کشورهای مختلف و همچنین دلاری شدن با همکاری دستگاه دیپلماسی خارجی، فرآیند عضویت در سازمان های بین المللی منطقه ای را آغاز کرده و در تلاش است بستر لازم را برای کاهش وابستگی کشور به دلار و استفاده از سایر ارزهای بین المللی یا ارز کشورهای مبدأ وارداتی.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اگرچه روابط عمومی بانک مرکزی این برداشت نادرست روزنامه همامیهن از اظهارات فرزین در اختتامیه همایش اقتصاد مقاومتی را تکذیب می کند، اما از همه همکاران رسانه ای می خواهد در انتشار اخبار دقت لازم را داشته باشند و مایلند. به صاحبان قلم و رسانه ها کمک کنند. این روزنامه باید اطلاعات دقیق و درستی در اختیار جامعه قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا