ترندهای روز

کشورهای مختلف برای مقابله با اعتیاد جوانان به شبکه‌های اجتماعی چه تمهیداتی اندیشیده‌اند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

استرالیا با ارائه لایحه ای برای ممنوعیت دسترسی کودکان زیر ۱۶ سال به شبکه های اجتماعی به جمع کشورهایی پیوست که در تلاش برای مقابله با اعتیاد دیجیتالی جوانان هستند. کشورهای مختلف قبلاً با تصویب قوانینی مانند اعمال جریمه یا اعمال مقررات منع رفت و آمد سعی در حل این مشکل داشته اند.

این روزها نگرانی والدین بیشتر شده و کودکان بیشتر به شبکه های اجتماعی معتاد می شوند. در فرانسه عضویت در شبکه های اجتماعی برای افراد زیر ۱۳ سال به طور کلی ممنوع است و نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۵ سال نیز نیاز به رضایت والدین دارند.

با این حال، دور زدن این محدودیت ها بسیار آسان است. به عنوان مثال، بسیاری از نوجوانان با دستکاری تاریخ تولد یا استفاده از گوشی های هوشمند دیگران به راحتی به محتوای رسانه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنند.

در مطالعات متعددی به اثرات منفی و مخرب شبکه های اجتماعی اشاره شده است. آخرین مورد گزارشی است که در اواخر ماه آوریل در فرانسه با کمیسیونی از کارشناسان تهیه شد. این گزارش استفاده از تلفن همراه را از سن ۱۱ سالگی توصیه می کند و استفاده از گوشی هوشمند را قبل از ۱۳ سالگی و دسترسی به شبکه های اجتماعی قبل از ۱۵ سالگی را مناسب نمی داند، زیرا این کمیسیون بر “اعتیادآور بودن” این موارد تاکید کرده است. شبکه ها است

بر اساس همین گزارش، ۳۵ درصد از کودکان ۷ تا ۱۲ ساله و ۸۹ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله در حال حاضر گوشی هوشمند خود را دارند.

حداکثر سن برای استرالیایی ها

دولت استرالیا بر اساس لایحه‌ای که امسال اجرایی می‌شود، تصمیم گرفته است از قانون‌گذاران فرانسوی فراتر رفته و حداقل سن برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بین ۱۴ تا ۱۶ سال تعیین کند. این تصمیم در روز سه شنبه ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) اتخاذ شد شهریور ۲۰۲۴) توسط آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا اعلام شد. به این ترتیب استرالیا به یکی از اولین کشورهای جهان تبدیل می شود که بالاترین محدودیت سنی را برای دسترسی به شبکه های اجتماعی اعمال می کند.

نخست وزیر استرالیا که این پلتفرم ها را آفتی برای جوانان خواند، اعلام کرد که در ماه های آینده تا زمان اجرایی شدن این قانون، تست سن قبل از ورود به شبکه های اجتماعی اجرا می شود. با این حال، تحلیلگران معتقدند که کنترل این محدودیت سنی همچنان دشوار است. توبی موری، استادیار علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در دانشگاه ملبورن، معتقد است که حتی مشخص نیست که ابزار فنی برای اعمال چنین محدودیتی وجود داشته باشد. وی تاکید کرد: دولت در حال آزمایش فناوری‌ها برای تایید سن است، اما می‌دانیم که روش‌های فعلی قابل اعتماد نیستند و به راحتی می‌توان از آن عبور کرد یا برای حریم خصوصی کاربران خطرناک است.

فرانسه و استرالیا تنها کشورهایی نیستند که نگران افزایش استفاده کودکان از صفحه نمایش و به خصوص شبکه های اجتماعی هستند. چندین کشور دیگر نیز اقداماتی را در این زمینه اتخاذ کرده اند.

اسپانیا؛ حداقل سن برای عضویت در شبکه های اجتماعی ۱۶ سال است

در ماه ژوئن، شورای وزیران اسپانیا لایحه ای را تصویب کرد که حداقل سن برای دسترسی به شبکه های اجتماعی را ۱۶ سال تعیین می کند.

در اسپانیا، اکنون برای باز کردن یک حساب کاربری و اتصال به TikTok، Instagram یا X به اجازه والدین نیاز است. آژانس حفاظت از داده های اسپانیا (AEPD) اعلام کرده است که در حال توسعه یک سیستم شناسایی برای جلوگیری از دور زدن افراد زیر سن قانونی هنگام ایجاد حساب هایشان است.

۵۰۰۰۰ دلار جریمه در فلوریدا

در ایالات متحده، از مارس ۲۰۲۴، طبق قانون تصویب شده در ایالت فلوریدا، نوجوانان زیر ۱۴ سال دیگر حق پیمایش یا مرور صفحات شبکه های اجتماعی را نخواهند داشت. این قانون توسط ران دیسانتیس، فرماندار جمهوری خواه فلوریدا، امضا شده است و مسئولیت را بر روی پلتفرم ها گذاشته و برای شرکت هایی که “آگاهانه یا بی ملاحظه” قانون را نقض می کنند، جریمه سنگین ۵۰۰۰۰ دلاری اعمال می کند.

البته نوجوانان ۱۴ تا ۱۵ سال می توانند با رضایت والدین خود در شبکه های اجتماعی ثبت نام کنند و از ۱۶ سالگی به بعد می توانند به صورت آزاد به این پلتفرم ها دسترسی داشته باشند.

ایالت های یوتا و آرکانزاس نیز دسترسی کودکان به شبکه های اجتماعی را محدود کرده اند. در سطح فدرال، لایحه ای که حداقل سن برای عضویت در پلتفرم را ۱۳ سال تعیین می کند، در ماه جولای توسط سنا تصویب شد، اما هنوز در مجلس نمایندگان به رای گذاشته نشده است.

ممنوعیت استفاده از اینترنت در شب برای افراد زیر ۱۸ سال در چین

چین پیشتاز مبارزه با اعتیاد به شبکه های اجتماعی در جهان است. این کشور رابطه جوانان با نمایشگرها را بسیار جدی می‌گیرد، که البته به آن اجازه می‌دهد تا علاوه بر مقابله با اعتیاد دیجیتال، کنترل سیاسی بیشتری بر جمعیت خود و همچنین شرکت‌های فعال در این زمینه اعمال کند.

در چین اگرچه محدودیت سنی خاصی برای ثبت نام در شبکه های اجتماعی وجود ندارد، اما دولت این کشور از سال ۲۰۲۳ دسترسی افراد زیر ۱۸ سال را از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح به اینترنت ممنوع کرده است.

این قانون که به عنوان «ضد اعتیاد» و «ضد نزدیک بینی» شناخته می شود، همچنین مدت زمان اتصال کودکان به اینترنت را بین ۴۰ دقیقه تا ۲ ساعت در روز بسته به سن آنها محدود می کند. برای کودکان زیر ۱۳ سال، دسترسی به اینترنت باید توسط والدین تایید شود که با استفاده از کدهای صادر شده برای جلسات ۳۰ دقیقه ای انجام می شود.

اپلیکیشن چینی TikTok از این قوانین مستثنی نیست، به طوری که افراد زیر ۱۴ سال فقط می توانند ۴۰ دقیقه در روز از آن استفاده کنند. همچنین بازی های ویدیویی آنلاین محدود شده و کودکان و نوجوانان فقط سه ساعت در هفته مجاز به انجام این بازی ها هستند.

یک قانون “نمادین” در تایوان

در سال ۲۰۱۵، قبل از ظهور TikTok و استفاده روزافزون از چنین برنامه‌هایی در میان نوجوانان، تایوان تلاش کرد قانونی نمادین برای کاهش مدت زمانی که کودکان در مقابل نمایشگرها می‌گذرانند تصویب کند. این قانون برای والدینی که به فرزندانشان اجازه می‌دهند «بیش از مدت معقول» جلوی صفحه‌نمایش‌های دیجیتال باشند، ۱۵۰۰ دلار جریمه نقدی تعیین می‌کند.

اما با وجود برخی موارد گزارش شده، این قانون به ندرت در عمل اجرا شده است. بر اساس گزارشی در تایپه تایمز، بیشتر شکایات از پدربزرگ ها و مادربزرگ های مستی بود که اعتیاد به دیجیتال را در نوه های خود مشاهده کرده بودند اما توانایی پرداخت جریمه ها را نداشتند.

اما به دلیل دشواری اثبات این تخلفات، جریمه ای اجرا نشد. وزیر بهداشت تایوان که مسئول تهیه پیش نویس این قانون بود، در نهایت اعتراف کرد که هدف اصلی این قانون بیشتر جنبه نمادین دارد.

پروژه “وقفه دیجیتال”.

در غیاب قوانین واضح، ماه های اخیر شاهد ظهور چندین طرح ابتکاری بوده ایم که خواستار ممنوعیت گوشی های هوشمند هستند. به عنوان مثال، چندین شهرداری در ژاپن تصمیم گرفته اند دانش آموزان مدارس خود را به تلفن های همراه بدون دسترسی به اینترنت مجهز کنند. به گزارش رادیو فرانسه اینفو فرانسه، این تلفن ها فقط امکان تماس با شماره های اضطراری و لیستی از مخاطبین مورد تایید والدین را می دهند.

در فرانسه، ایده دور نگه داشتن گوشی های هوشمند نیز جذاب است. در نشست خبری بازگشایی مدارس در ۶ مرداد (۶ شهریورنیکول بلوب وزیر اسبق آموزش و پرورش فرانسه از ارائه طرح «وقفه دیجیتالی» خبر داد که به صورت آزمایشی در ۱۹۹ مدرسه راهنمایی اجرا می شود و از سال ۲۰۲۵ در سراسر کشور استفاده می شود. در حال حاضر، قانون فرانسه این طرح را ممنوع کرده است. استفاده از تلفن های هوشمند در مدارس و کالج ها، اما هر مدرسه در تصمیم گیری در مورد نحوه اجرای این قانون آزاد است.

سیستم جدید «به این معنی است که دانش‌آموزان باید تلفن‌های همراه خود را کنار بگذارند» و از آن‌ها می‌خواهد وقتی وارد مدرسه می‌شوند گوشی‌های خود را در قفسه بگذارند و تنها زمانی که خارج می‌شوند آن‌ها را بازیابی کنند. میشل بارنیه، نخست وزیر جدید فرانسه هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

۱۰ روز بدون صفحه نمایش

در این بین، چندین فروم به موضوع اعتیاد به صفحه نمایش پرداخته اند. در سال ۲۰۲۳، “انجمن نوردهی صفحه” ابتکاری به نام “۱۰ روز بدون صفحه نمایش” را راه اندازی کرد.

نزدیک به ۵۰۰ موسسه آموزشی در این طرح شرکت کردند که شامل ۷۵۰۰۰ دانش آموز بود که همگی موافقت کردند تلفن های خود را کنار بگذارند. این مشارکت نشان از آگاهی و اراده قوی برای اقدام در این زمینه دارد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا