اخبار اقتصاد ایران

کشور ما بیش از اقتصاددان خوب؛ دیپلمات خوب می خواهد

اینکه برخی فکر می کنند مشکلات اقتصادی کشور آنقدر پیچیده است که قابل حل نیست نیز اشتباه است. مشکلات اقتصادی کشور حل شدنی است به شرطی که شاهد خللی نباشیم.

افق میهن به نقل از فرارو، حضور علی طیب نیا به عنوان مشاور اقتصادی پزشکان از نگاه برخی تحلیل گران این حوزه به عنوان یک نشانه مثبت ارزیابی می شود، اما آیا همه گره های اقتصادی کشور به راحتی باز خواهد شد؟

عبارات کاهش ارزش پول ملی، تداوم تورم بالای ۴۰ درصد، مشکلات بورس و سرمایه، رشد نقدینگی و تورم، بیکاری و فقر مطلق بیشترین تعابیر اقتصاد کشور در سال های اخیر است. اگرچه هر از چند گاهی با تدابیر دولت ها و یا اقدامات بانک مرکزی مشکلات مهار شده است، اما به سرعت به وضعیت قبل بازگشته است. اکنون سوال بسیاری از مردم این است که مشکل معیشت مردم از چه زمانی و چگونه حل می شود و از کجا باید حل مشکلات کشور را آغاز کرد؟ علی قنبری، اقتصاددان و از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این پرسش‌ها می‌گوید:

یک تیم دیپلماسی قدرتمند قفل اقتصاد را باز می کند

علی قنبری گفت: ارائه چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای حل مسائل کلان اقتصادی و دادن قول به حل مشکلات معیشتی مردم به زودی می‌تواند اشتباه‌ترین کاری باشد که هر دولتی در شرایط فعلی کشور می‌تواند انجام دهد و به نظر من این است. بعید است که دولت آقای مزیکیان از همان ابتدا با مردم صادقانه برخورد کرده باشد و گفته است که برای حل مشکلات کشور به اقتصاددانانی که حمایت و همراهی کردند. مدیجیان در ایام انتخابات، بیشتر از توهم‌پردازان و خیال‌پردازان واقع‌بین هستند، بنابراین، اگرچه مهم‌ترین مشکل و چالش اقتصاد کشور حل مشکلات معیشتی مردم است، اما این موضوع با حل مشکلات زیرساختی قابل حل است و این موضوع طول می‌کشد. زمان مهم ترین مسائل اقتصاد کشور را می توان به ۳ دسته مجزا تقسیم کرد، اول، مسائل ملموس مانند تورم، فقر، بیکاری و مواردی از این دست، دسته دوم مسائلی هستند که تاثیر زیادی بر معیشت مردم دارند. رانت و اختلاس به سوء استفاده از بیت المال و بودجه کشور و دسته سوم مسائل مربوط به اقتصاد سیاسی کشور است که باید به آن رسیدگی شود. در دراز مدت حل شود. نکته مهم این است که هر ۳ مقوله کاملاً به یکدیگر وابسته هستند و مثلاً بدون حل مشکلات سیاسی و رفع تحریم ها بعید است که خبری از کاهش چشمگیر تورم باشد.»

وی افزود: نقطه عطف مهم این است که بر خلاف رقیب انتخاباتی خود آقای جلیلی، آقای الجلیلی به شدت به ارتباط با دنیا اعتقاد دارد و احتمالا تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط ایران و جهان به کار خواهد گرفت. ایده ای که مدت هاست مطرح می کنم و حتی قبل از انتخابات هم بر آن تاکید داشتم این بود که کشور ما اکنون بیش از یک اقتصاددان خوب به یک دیپلمات خوب نیاز دارد. این به معنای تضعیف موقعیت اقتصاددان نیست. منظور من این است که در کشوری که همه راه های تجارت بین المللی را بسته است و فشار FATF و عدم حضور در نظام های اقتصادی جهانی را احساس می کند، اصلاً اقتصاد چه فایده ای دارد؟ در شرایط فعلی اقتصاد تنها می تواند تعدادی مسکن کوتاه مدت به بازار تزریق کند و خیلی زود اقتصاد کشور به وضعیت بحرانی باز می گردد. آقای بیزیکیان نباید در انتخاب تیم وزارت خارجه خود برای حل شاید ۳۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور سنگ تمام بگذارد. سخنان من به معنای ناامیدی نیست، بلکه اتفاقاً به دور از امید به آینده از جهت بین المللی است.

برای پیشرفت باید وارد اقتصاد جهانی شویم

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اینکه برخی فکر می کنند مشکلات اقتصادی کشور آنقدر پیچیده است که قابل حل نیست نیز اشتباه است، مشکلات اقتصادی کشور حل شدنی است به شرطی که شاهد اختلال نباشیم، همه جریان ها و گروه ها باید فکر کنند که شرایط کشور به نفع همه مردم ایران خواهد بود، از تندروها گرفته تا آنچه دولت در سایه نامیده می شود، می تواند در روند امور کشور و برخی از آنها سودجویان باشد تحریم‌هایی که قطعاً نمی‌خواهند تحریم‌های کشور برداشته شود، زیرا منافع آنها به خطر می‌افتد.

وی افزود: همه می دانیم که حفظ ارزش ارز یکی دیگر از وظایف مهم سیاست گذار پولی است، می دانیم که دلایل ساختاری تورم در ایران را باید در اداره اقتصاد جست و جو کرد، می دانیم چه رانتی، فساد. و عدم شفافیت برای اقتصاد ما به ارمغان آورده است، اما می دانیم که هیچ کشوری خارج از زنجیره به هم پیوسته اقتصاد جهانی به دستاوردهای توسعه ای دست نیافته است برای جذب سرمایه های خارجی دوباره از همان دروازه لغو تحریم ها می گذرد، بنابراین به همان اصل برمی گردیم که من بارها بر این موضوع تاکید کردم که تیم دیپلماسی آقای بیزیکیان در آن وعده داده است صحبت های وی مبنی بر اینکه تلاش ویژه ای در این زمینه انجام خواهد داد و نمی توان در مورد میزان موفقیت او قضاوت کرد، اما قطعاً برنامه های میان مدت و بلندمدت با هم همکاری خواهد کرد مهم. اما بعید می دانم که بگویم مجلس قرار است کار را مختل کند، با توجه به شرایط کشور انتظار می رود مجلس هم در راستای منافع ملی تصمیم بگیرد.

علی قنبری تاکید کرد: همچنین گفته می شود مراسم تحلیف و تشکیل کابینه چندان مهم نیست، مشکل کشور با تشکیل کابینه چند روز زودتر حل نمی شود، با همدلی و همدلی حل می شود. همکاری سران و پرهیز از درگیری‌های جناحی و سیاسی تا امروز اثر خاصی از دولت در سایه ندیده‌ایم، امیدوارم دولت سایه تلاش کند جلوی فعالیت رئیس جمهور منتخب کشور را نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا