بانک و بیمه

کف واقعی و اهداف صندوق طلای عیار کجاست؟

هادی بهرامی; بازار: صندوق طلا نوعی صندوق سرمایه گذاری کالایی قابل معامله در بورس است که حداقل ۷۰ درصد سرمایه تامین کنندگان نقدینگی را در گواهی سپرده سکه و شمش طلا سرمایه گذاری می کند. ورود صندوق‌های سهام، اوراق با درآمد ثابت و به‌ویژه طلا و زعفران به بورس، اقدامی مؤثر برای هدایت نقدینگی به بازارهای مختلف از طریق خدمات مجازی است که با مدیریت بهتر دارایی‌ها محقق می‌شود.

صندوق عیار یکی از صندوق های سرمایه گذاری قابل مبادله (ETF) کارگزار مفید است و در حال حاضر دارایی هایی به ارزش ۹۵۴۸ میلیارد تومان در قالب سکه طلا با ۹۹۶ میلیون و ۶۹۵ هزار سهم در اختیار سهامداران است. صندوق عیار از نظر بازده، ارزش دارایی و معاملات یکی از بهترین هاست. بنابراین به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود برای خرید طلا در قالب ETF، صندوق عیار را بررسی کنند.

تحلیل فنی صندوق عیار
قیمت جعبه طلای عیار در آبان ماه ۱۴۰۲ شروع به رشد کرد و با افزایش ۸۰ درصدی از محدوده ۶۵۰۰ تومان به سقف تاریخی ۱۱۸۰۰ تومان رسید و پس از ایجاد سقف دچار اصلاح ۱۹ درصدی شد که در حال حاضر در محدوده قیمت ۹,۴۴۰ تومان در زمان نگارش. قیمت حمایت ۹۸۰۰ تومان کاهش یافته است و پیش بینی می شود این کاهش تا حمایت ۸۹۰۰ تومان و در نهایت ۷۵۰۰ تومان ادامه داشته باشد. اما کف قیمت واقعی را ۷۵۰۰ تومان تخمین می زنیم که بسته به نرخ تورم، سیاست حراج سکه و نرخ سود بانک مرکزی، خروج نقدینگی از بورس و صندوق های بازنشستگی و … ممکن است سنگین تر و قابل اعتمادتر شود. این محدوده دارای

اهداف قیمتی صندوق عیار
قیمت صندوق عیار از ابتدای شروع به کار تا حد تاریخی بر اساس شاخص ROI-ATH با نرخ ۱۰۵۰ درصد اندازه گیری شد که بازدهی بسیار خوبی طی ۶ سال محسوب می شود و سود ۱۷۵ درصدی در سال است. ارزش رضایت بخش برای هر سرمایه گذاری طی دو چرخه صعودی قبلی، بازدهی ۳۲۰ تا ۳۴۰ درصدی قیمت صندوق عیار را ثبت کردیم و بسته به فاصله حد پایین تا سقف جدید، به نظر می‌رسد محدوده ۲۸۰۰۰ تومانی را در نظر بگیریم. هدف قیمت بلندمدت نشان دهنده بازدهی است که مربوط به نوسانات دو چرخه تجاوز شده است. ارزهای ۸۹۰۰ و ۷۵۰۰ تومانی بهترین مناطق برای خریدهای بعدی این صندوق هستند که پیش بینی می شود در میان مدت توقف نهایی روند نزولی را نشان دهند و نقطه شروعی برای قیمت های تا ۱۳۰۰۰ و ۱۹۰۰۰ تومان باشند.

حد پایین واقعی و اهداف صندوق طلای گرانبها کجاست؟

۱- هدف بلند مدت: ۲۸۰۰۰ تومان
۲- برآورد بازده: ۲۷۸ درصد
۳- پشتیبانی معتبر: ۷۵۰۰ تومان
۴- ریسک کاهش قیمت: ۱۸ درصد

قیمت حمایت ۹۸۰۰ تومان کاهش یافته است و پیش بینی می شود این کاهش تا حمایت ۸۹۰۰ تومان و در نهایت ۷۵۰۰ تومان ادامه داشته باشد. اما کف قیمت واقعی را ۷۵۰۰ تومان برآورد می کنیم. با در نظر گرفتن فاصله حد پایین تا سقف جدید، به نظر می رسد محدوده ۲۸۰۰۰ تومانی را بتوان هدف قیمتی بلندمدت دانست که نشان دهنده بازدهی متناسب با نوسانات دو سیکل اخیر است. ۸۹۰۰ و ۷۵۰۰ تومان بهترین مناطق برای خریدهای بعدی این صندوق است.

اخرین حرف
همانطور که قبلا ذکر شد، سرمایه گذاری در طلا ماهیت بلندمدت دارد و صندوق های طلا بازدهی بالاتری نسبت به خود طلا و سکه دارند، بنابراین، اگر بتوانیم بهترین گزینه را در بین صندوق ها در شرایط کم ریسک بخریم، بالاترین بازده را خواهیم داشت . با توجه به شرایط اقتصادی و بازارهای مالی، پیشنهاد می شود حداقل ۳۵ درصد و حداکثر ۵۰ درصد از بودجه خود را به خرید طلای فیزیکی، سکه و به ویژه وجوه طلا و ۵۰ درصد دیگر را به سهام، ارزهای دیجیتال و … اختصاص دهید. سایر دارایی های ریسک قابل قبول که در این حالت تعادل بین دارایی و تنوع پرتفوی حفظ می شود. هنگام خرید صندوق های طلا، حتما به ارزش دارایی ها، حجم معاملات، حباب اسمی، توسعه قیمت خود صندوق و دارایی های تحت مدیریت آن و همچنین دلار و قیمت جهانی طلا توجه کنید. به طوری که شما می توانید یک سرمایه گذاری کم ریسک و با بازده بالا با بهترین محدوده قیمت انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا