ترندهای روز

کلاه‌های مخروطی مرموز در مصر باستان برای چه کاری استفاده می‌شدند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: در بسیاری از نقاشی ها و مجسمه های مصر باستان بین سال های ۱۵۵۰ تا ۳۰ قبل از میلاد، مردان و زنانی را می توان دید که کلاه های مخروطی شکل تزئینی به اندازه «فنجان قهوه» بر سر دارند.

نوع فعالیت هایی که افراد هنگام استفاده از این کلاه ها انجام می دادند بسیار متفاوت بود. آنها در نقاشی ها و نقاشی های دیواری با مضامین جشن های تدفین و شکار، نواختن موسیقی یا حتی زایمان به تصویر کشیده شده اند.

تا همین اواخر، باستان شناسان این کلاه های هدبند شکل را تنها در نقاشی ها دیده بودند و هیچ مدرک فیزیکی از آنها در مقبره ها یا اتاق های تدفین یافت نشده بود.

اما سرانجام در سال ۲۰۱۹ در حفاری باستان‌شناسی دو مقبره در گورستان «آمارنا» در شرق رود نیل، اسکلت‌هایی با مخروط‌هایی روی سرشان کشف شد.

این یافته باستان شناسان ثابت کرد که این لوازم چیزی فراتر از نقوش سبک ساده ای هستند که توسط نقاشان خلق شده اند.

تجزیه و تحلیل بقایای مواد نشان داد که مخروط ها از موم زنبور عسل ساخته شده اند و به نظر نمی رسد صاحبان آنها افراد ثروتمندی باشند. همچنین بقایای استخوان نشان داد که این افراد کارگر بوده و در زندگی دچار سوء تغذیه بوده اند.

باستان شناسان هنوز در مورد عملکرد واقعی این کلاه ها مطمئن نیستند.

این فرضیه وجود دارد که این کلاه ها از نوعی ماده معطر یا مومیایی (احتمالاً از روغن، صمغ و چربی) ساخته شده اند که با تبخیر آهسته در اثر حرارت بدن، عطر مطبوعی از خود آزاد می کند.

تصاویر مربوط به آن دوران، افرادی را نشان می‌دهد که آن‌ها را روی عمامه یا سرهای تراشیده شده به سر می‌کنند.

احتمال دیگر این است که طبق باورهای سنتی، این سرپوش ها به باروری کمک می کرد، زیرا در نقاشی هایی با «هاتور» الهه باروری در مصر باستان دیده می شود. در تصاویر او معمولاً یا یک گاو یا یک زن با شاخ گاو تصور می شود.

نویسندگان در مطالعه خود خاطرنشان کردند: “مخروط ها به ویژه با احساسات و تمایلات جنسی مرتبط هستند، زیرا اغلب در نقاشی های زنان و گاهی اوقات زنان برهنه ظاهر می شوند.”

در برخی از نقاشی های به جا مانده از مصر باستان، مجالسی با حضور دختران جوان و برهنه دیده می شود که زنانی با این کلاه ها در آن حضور دارند.

اولین نقاشی های شناخته شده از این وسایل را می توان در صحنه های ضیافت یا تشییع جنازه در زمان سلطنت هتشپسوت مشاهده کرد.

او پنجمین فرعون از سلسله هجدهم پادشاهی مصر باستان بود که به مدت ۲۲ سال منصب فرعون مصر را بر عهده داشت. دوران سلطنت او به عنوان دوران طلایی تاریخ مصر شناخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا