بانک و بیمه

کلیات طرح «ساماندهی رمز ارزش‌ها» تصویب شد| انتقاد از عدم حضور فرزین در جلسه

به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به جزییات جلسه عصر دوشنبه (۲۲ آذرماه) کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: این لایحه با هدف ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی و دولت کره جنوبی امروز به دستور کار تعیین شده برای کمیسیون اقتصادی پارلمان.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با تشریح لزوم تقدیم این لایحه به مجلس، تاکید کرد: حساب‌هایی در حوزه تجارت خارجی در سال‌های اخیر به عنوان منابع جمهوری اسلامی ایران در جنوب نگهداری می‌شد. بانک های کره ای که اخیرا به دلیل تغییر ارزش پول کره در برابر دلار هزینه هایی را به کشورمان تحمیل کرده اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی وزیران با بیان اینکه دولت کره مقصر اصلی این مشکل است، گفت: زمانی که جمهوری اسلامی ایران دستور استفاده از خارجی های خود را صادر کرد، دولت کره موظف شد این فرصت را به ما بدهد. منابع ارزی، اما بنا به دلایلی این فرصت فراهم نشد و تاخیر در پرداخت تعهدات دولت کره در خصوص منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا این تاخیر زمانی مشمول کاهش ارزش دلار شود. ایران، پول ملی را در آنجا حذف کرده و حدود یک میلیارد دلار هزینه دارد.

وی ادامه داد: از این رو دولت لایحه ای در این بند به مجلس ارائه کرده است تا پس از تصویب، موارد برشمرده پیگیری شود. همچنین این لایحه تقدیم مجلس شد تا به بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس جمهور اختیارات لازم برای پیگیری این موضوع و رسیدگی به شکایت ایران از دولت کره جنوبی داده شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی باید عصر امروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شرکت می کرد، گفت: در واقع این سومین بار است که این کمیسیون از رئیس کل بانک مرکزی دعوت می کند. برای حضور در کمیسیون» اما امروز با توجه به هماهنگی های صورت گرفته شاهد عدم حضور رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون هستیم.

پورابراهیمی ادامه داد: پاسخ ندادن کمیسیون اقتصادی به برخی موضوعات مرتبط با سیاست های پولی، ارزی و تراز تجاری ناشی از عدم اطلاع کمیسیون از اقدامات بانک مرکزی و عدم ارتباط لازم با این بانک بود. بخش، که منجر به اضافه بار شد «اکثریت اعضای کمیسیون در جلسه شرکت کردند. افراد فوق این موضوع را به عنوان انتقاد جدی مجلس از دولت مطرح و بر هماهنگی بانک مرکزی با کمیسیون در ارائه گزارش ها تاکید کردند.

پورابراهیمی با اشاره به تاکید آیین نامه داخلی مجلس در خصوص بررسی لوایح دولت در مجلس، تصریح کرد: در آیین نامه داخلی تاکید شده است که بررسی لوایح با حضور عالی ترین مقام دولت بررسی شود. کمیسیون از عدم حضور رئیس کل بانک مرکزی در جلسه امروز کمیسیون انتقاد جدی داشت و به همین دلیل امکان رسیدگی به لایحه مذکور وجود نداشت و به همین دلیل در جلسه فوق الذکر ارائه شد. مقرر شد رسیدگی به این لایحه بدون حضور نمایندگان بانک مرکزی انجام شود. نمایندگان بانک مرکزی جلسه را ترک کردند و سپس کمیسیون بررسی داخلی را مبنای کار خود قرار داد.

وی تاکید کرد: همچنین مقرر شد کمیسیون اقتصادی در خصوص مشکلات پیش آمده جلسه مشترکی با رئیس جمهور برگزار کند تا انتقاد تند مجلس از رفتار غیرمسئولانه رئیس کل بانک مرکزی در قبال رئیس جمهور روشن شود، لذا این موضوع را می پذیریم. انتقاد تند انتقاد از رئیس مجلس. و پیگیر جلسه با رئیس جمهور و بررسی جزئیات قانون حل اختلاف بانک مرکزی ایران و دولت کره جنوبی پس از خروج نمایندگان بانک مرکزی از کمیسیون اقتصادی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قرائت گزارش ساماندهی ارزهای رمزپایه براساس ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: با ارائه این گزارش به مجلس باید متن مصوبی را تهیه می کردیم. متن پس از مدت ها ایجاد شد. از این رو امروز اصول تشکیلات آئین نامه ارزش ها مورد بررسی و تصویب کمیسیون قرار گرفت. جزئیات این طرح در هفته های آینده در مجلس مطرح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا