اقتصاد جهان

کمبود جهانی زعفران با کاهش تولید در ایران

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، روزنامه فایننشال تایمز روز سه شنبه با انتشار گزارشی مبنی بر اینکه بازار جهانی زعفران به دلیل کاهش برداشت امسال در ایران به عنوان بزرگترین عرضه کننده این محصول در جهان با کمبود مواجه است، با کمبود مواجه است.

این نشریه به نقل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران ایرانی پیش‌بینی کرد که تولید امسال در ایران که بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان را تامین می‌کند، کمتر از نیمی از سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

علی شریعتی مقدم، مدیرعامل شرکت زعفران نوین در گفتگو با فایننشال تایمز گفت: پیش بینی می شود کل تولید از حدود ۴۰۰ تن (سال گذشته) به حدود ۱۷۰ تن افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان و بازرگانان کاهش برداشت این محصول را به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی و کمبود آب می دانند.

به گفته مجتبی پیام عسگری، رئیس بورس زعفران تربت جام، دمای بسیار پایین در زمستان سال گذشته و به دنبال آن بهار و تابستان بسیار خشک و گرم تاثیر مخربی بر تولید این محصول در ایران داشت. این وضعیت زمانی بدتر شد که هزاران چاه برای آبیاری مزارع زعفران خشک شد.

کارشناسان هشدار می دهند که وضعیت تولید این محصول ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی بدتر شود.

قیمت زعفران نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است و به گفته تامین کنندگان در بازار داخلی ایران کیلویی ۱۴۰۰ دلار و در خارج از کشور ۱۸۰۰ دلار است. این موضوع در حال حاضر بر صادرات طلای سرخ تاثیر گذاشته است.

پیام عسگری گفت: بسیاری از فروشندگان چینی از این افزایش قیمت (در ایران) شوکه شدند و رفتند. هنگام بازگشت باید قیمت های بالاتری بپردازند زیرا محصول بسیار کوچک است و انبارها خالی است.»

چین بزرگترین خریدار خارجی زعفران ایران است و ۴۵ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. کشورهای عربی، اسپانیا و ایتالیا نیز خریداران مهم دیگری هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا