اقتصاد جهان

کمک 55 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به اوکراین با وجود وتوی مجارستان

رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه ابراز اطمینان کردند که بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی (۵۵ میلیارد دلاری) خود را در اوایل سال ۲۰۲۴ به اوکراین تحویل خواهند داد، علی رغم وتوی نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان.

همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به جز مجارستان روز پنجشنبه برای آغاز مذاکرات در مورد الحاق اوکراین به توافق رسیدند. در آن جلسه اوربان به دلیل نارضایتی از تصمیم سایر اعضا اتاق مذاکره را ترک کرد.

اما آنها نتوانستند بر مخالفت او با اصلاح بودجه اتحادیه اروپا و انتقال ۵۰ میلیارد یورو (۵۵ میلیارد دلار) به کیف و همچنین تأمین پول بیشتر برای اقدامات دیگر مانند مدیریت مهاجرت در کشور غلبه کنند.

بر اساس این گزارش، با ادامه جنگ روسیه در اوکراین، کی یف متکی به کمک های خارجی است و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاکنون نتوانسته بسته ۶۰ میلیارد دلاری برای کیف را از طریق کنگره دریافت کند.

رهبران اتحادیه اروپا که طرفدار توافق با حمایت همه اعضا هستند، طرح دومی برای این موضوع دارند و انتظار می‌رود در یک نشست اضطراری در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه درباره آن بحث کنند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: “ما سخت کار می کنیم تا به توافقی بین ۲۷ کشور عضو برسیم.” با این حال، من فکر می کنم اکنون باید روی جایگزین های احتمالی کار کنیم تا در صورت توافق کامل اتحادیه اروپا، راه حلی کاربردی پیدا کنیم. ۲۷ عضو و اتفاق آرا امکان پذیر نیست.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، نسبت به ارسال کمک ها به کیف که بخشی از برنامه بودجه چند ساله اتحادیه اروپا است، ابراز خوش بینی کردند.

شولز که دیپلمات ها و مقامات می گویند در وادار کردن اوربان به بستن مرخصی اتاق و شروع گفتگوها نقش مهمی داشت، گفت: «ما گزینه های دیگری برای کمک به اوکراین داریم، اما از هدف خود برای یافتن راه حلی برای این وضعیت دست برنداشته ایم».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا