اقتصاد جهان

کمیسیون تجاری بین دولتی ایران و روسیه به زودی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در گفتگو با تاس اعلام کرد که این کشور و ایران به زودی کمیسیون بین دولتی همکاری های تجاری و اقتصادی را در تهران برگزار می کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاریخ برگزاری این رویداد تجاری، گفت: این جلسه ۸ بهمن ماه برگزار می شود.

نواک در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد یک هاب گاز در این کمیسیون بین دولتی مطرح است و آیا ممکن است توافقنامه ای در مورد پروژه های مشترک گازی در آنجا امضا شود، گفت که طرفین “روی آن کار می کنند و شرکت های آنها در حال تعامل هستند.”

نواک، معاون نخست وزیر روسیه پیش از این اعلام کرده بود که گازپروم موضوع ایجاد هاب گازی در ایران را بررسی می کند و گفته بود اگر این پروژه ظرفیت خوبی داشته باشد، مسکو مشارکت خواهد کرد.

وی گفت: فکر می کنم شرکت گازپروم ما این موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر واقعا و بالقوه پروژه خوبی باشد، البته در آن مشارکت خواهد کرد. و روسیه نیز همین کار را خواهد کرد. اما ارزیابی و بررسی آن (پروژه) ضروری است.

گزارش ها حاکی از آن است که ایران در حال برنامه ریزی برای ساخت هاب گاز در منطقه صنعتی عسلویه در استان بوشهر با مشارکت روسیه، قطر و ترکمنستان است.

عسلویه به عنوان مرکز تولید بزرگترین میدان نفت و گاز جهان، میدان پارس شمالی – جنوبی شناخته می شود که در بخش مرکزی خلیج فارس در آب های ایران و قطر قرار دارد.

مجموع ذخایر زمین شناسی این میدان ۵۱ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۷.۷ میلیارد متر مکعب میعانات گازی برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، ذخایر قابل استحصال ۳۵.۶ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۳ میلیارد متر مکعب میعانات گازی برآورد شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا