اخبار اقتصاد ایران

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

خطوط هوایی داخلی از اواخر وقت آذر ۱۴۰۲ بر اساس رای دیوان عدالت اداری قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را افزایش دادند.

در واکنش به این اتفاق، وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامه ای مبنی بر اعمال ماده ۹۱ برای رای دیوان، رئیس دیوان رای را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد تا رای نهایی اعلام شود. دوباره پس از برگزاری جلسات کارشناسی.

در حالی که ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ (شنبه گذشته) رئیس دیوان عدالت اداری در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی، درخواست اعمال ماده ۹۱ قانون به رای فوق الذکر هیات کارشناسی را از نظر قانونی قابل اعتراض ندانست. .

بر اساس شکایت برخی شرکت های هواپیمایی، دیوان عدالت اداری اعلام کرد ستاد تنظیم بازار مجاز به تعیین نرخ در بخش حمل و نقل هوایی داخلی نیست.

در نامه حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری به وزیر راه و شهرسازی آمده است:

با عنایت به صدور رأی شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۲۴۵۸۹۷۸ مورخ ۲۱/۰۹/۱۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و با عنایت به مفاد ماده ۱۰۹ قانون اصلاحی دیوان عدالت اداری ۱۴۰۲ مبنی بر اجرای تصمیمات صادره از سوی هیئت عمومی و با اشاره به اینکه اعمال ماده ۹۱ قانون با توجه به تصمیم هیأت کارشناسی مرتبط با پروژه و اعضای محترم هیئت کارشناسی، رأی صادره را فاقد هرگونه قانونی تشخیص دادند. اعتراض، لذا ضمن رفع اثر نامه ۲۰۰/۹۰۰۰/۲۵۴۷۰ مورخ ۲۰/۱۰/۱۴۰۲، لازم الاجراست. اقدامات لازم از سوی هیئت عمومی توسط مراجع ذیربط انجام شود.

با توجه به آخرین اقدام در دادخواست طرح شده در دیوان عدالت اداری، رأی ستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه «حمل و نقل هوایی و مسافری مشمول قیمت‌گذاری و افزایش قیمت است را باطل اعلام کرد. هماهنگی با ستاد مذکور باشد.

از این پس با اعلام رای قطعی دیوان عدالت، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هوانوردی اجازه کنترل قیمت بلیت هواپیما را ندارند.

برخی از شرکت های هواپیمایی در اعتراض به محدوده قیمت مصوب دی ماه ۱۴۰۲ به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و این دیوان با ابطال مصوبه قیمت گذاری بلیت پروازهای داخلی اعلام کرد که «قیمت گذاری در حوزه حمل و نقل هوایی مشمول مقررات دولت نیست. قیمت گذاری اجباری.” و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ خدمات است» که با اعتراض وزارت راه و شهرسازی با درخواست اعمال ماده ۹۱ مواجه شد و دستور صادره متوقف شد که ۲۶ خرداد ۱۴۰۳، دیوان عدالت بر تصمیم قبلی خود تأکید کرد.

در مجوز صادره آمده است که ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند.

اما به نظر می رسد حل موضوع نیازمند برنامه ریزی در جلسه سران قوا است.

با وجود گرانی بلیت هواپیما، طی چند روز اخیر مجوزی از سوی شورای عالی هوانوردی وزارت راه و شهرسازی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا