بانک و بیمه

کنترل ناترازی بانکها، تورم را ۱۶ درصد کاهشی کرد| بیم از بازگشت نرخ تورم با افزایش هزینه ها در بودجه

بازار؛ گروه بانک و بیمه: رشد روزافزون حجم نقدینگی و به دنبال آن افزایش نرخ تورم در اواخر دهه ۱۳۹۰ باعث شد ارزش پول ملی به دلیل رشد پایه پولی به شدت کاهش یابد. این روند تا تشکیل دولت سیزدهم ادامه داشت و اجرای سیاست های پولی و بانکی و نیز توسعه به سمت ثبات اقتصادی تا حدودی از ادامه چنین روندی جلوگیری کرده است. بنابراین بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، شاخص نرخ رشد نقدینگی به این صورت است مهر ۱۴۰۰ حدود ۴۲.۸ درصد بوده آبان این ماه به ۲۶.۲ درصد کاهش یافته است. کاهش مثبت نرخ بهره تاثیر بسزایی بر کاهش نرخ تورم داشت. این در حالی است که معاون اقتصادی بانک مرکزی اخیرا به روند نزولی نرخ رشد نقدینگی ۱۶.۶ درصدی طی ۲۶ ماه گذشته در مقایسه با کاهش ۱۶.۳ درصدی تورم در این مدت اشاره کرده است. فروردین تا آبان ماه ۱۴۰۲ خبر می دهد. اگرچه انتشار چنین آماری نوید روزهای اقتصادی نسبتا خوبی را می دهد، اما مردم روند نزولی افزایش قیمت ها و تاثیر آن را در جیب و سفره خود نه دیده اند و نه احساس کرده اند.

همانطور که اقتصاددانان می گویند؛ کاهش نرخ تورم به معنای کاهش آنی قیمت ها نیست، بلکه از شدت رشد قیمت ها در بازار در مدت مذکور کاسته شده است.

نرخ رشد پایه پولی در ابتدای سال جاری ۴۵.۲ درصد بوده که در ۱۲ ماهه منتهی به پایان سال جاری این میزان بوده است. آبان ماه به ۳۸.۵ درصد رسید. هدف این است که تا پایان سال نرخ رشد پایه پولی به زیر ۳۰ درصد کاهش یابد و این نرخ (رشد پایه پولی) به نرخ رشد نقدینگی نزدیک شود.

کاهش نرخ تورم، نقدینگی و پایه پولی در ۲ سال گذشته!

به هر حال این را باید گفت; اگر رشد نقدینگی و تورم مانند سال های گذشته ادامه پیدا می کرد، وضعیت اقتصادی کشور بسیار فاجعه بار بود. اکنون برنامه هایی برای کنترل و کاهش تدریجی نرخ تورم و نقدینگی ایجاد و اجرا شده است تا نه تنها با اجرای اقدامات اساسی بتوان رشد نقدینگی و تورم را کنترل کرد، بلکه این شاخص های مهم اقتصادی نیز گام به گام در حال کاهش است. . به طوری که بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در فروردین در سال جاری رشد پایه پولی به ۴۵.۲ درصد و نرخ رشد نقدینگی به ۳۳.۱ درصد رسید، اما شاخص رشد نقدینگی با استفاده از ابزارهای سیاست پولی همانطور که در ابتدای سال اعلام شد کنترل شد. نرخ رشد نقدینگی را تا پایان سال به ۲۵ درصد کاهش می‌دهیم، اما دستورالعمل‌ها را برای رسیدن به این نرخ تنظیم کرده‌ایم، مثلاً در سال. شهریور در طول ماه موفق شدیم رشد نقدینگی را به زیر نرخ ۲۷ درصد برسانیم. آبان در این ماه، این نرخ به ۲۶.۲ رسیده است.

بنابراین ادامه این سیاست ضمن اینکه منجر به کاهش تورم می شود، جلوگیری از افزایش عدم تعادل بانکی را نیز در پی خواهد داشت. همچنین نرخ رشد پایه پولی در ابتدای سال جاری ۴۵.۲ درصد بوده که در ۱۲ ماه گذشته این میزان بوده است. آبان ماه به ۳۸.۵ درصد رسید. هدف این است که نرخ رشد پایه پولی تا پایان سال به زیر ۳۰ درصد کاهش یابد و نرخ رشد پایه پولی به نرخ رشد نقدینگی نزدیک شود.

اگرچه در دو سال اخیر بانک مرکزی با راهکارهای اساسی توانسته است از افزایش تورم و کاهش نرخ این شاخص مهم اقتصادی جلوگیری کند، اما به نظر می رسد در بررسی و تصویب مفاد لایحه بودجه این امر باید به گونه ای انجام شود که رشد نرخ تورم ناشی از افزایش هزینه ها نیست

ترس از بازگشت نرخ تورم با افزایش مخارج دولت در بودجه

محسن صادقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” با توجه به سیاست گذاری و اجرای برنامه های کاهش بیشتر تورم و رشد نقدینگی و با در نظر گرفتن این موضوع که بودجه سال آینده در مجلس بررسی می شود تا تصویب این بودجه منجر به افزایش مجدد تورم و نقدینگی در کشور نشود. وی گفت: اگرچه دولت به ویژه بانک مرکزی در دو سال گذشته با راهکارهای اصولی و سیاست های صحیح توانسته است از رشد تورم و کاهش نرخ این شاخص مهم اقتصادی جلوگیری کند، اما به نظر می رسد مفاد لایحه بودجه باید به گونه ای باشد که زمینه ایجاد نشود و رشد تورم و نقدینگی در کشور ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی با کنترل عملکرد نظام بانکی و توجه به دارایی ها و بدهی های خود برای تعادل بخشیدن به نقدینگی در کشور به خوبی قادر است نقدینگی را در کشور کنترل کند. و اگر گام های بیشتری در این راستا برداشته می شد، از طریق ساماندهی نظام بانکی و پولی، می توان امیدوار بود که حتی نرخ تورم نیز به تدریج بیش از زمان حال کاهش یابد، زیرا بیشتر رشد نقدینگی و افزایش تورم در سال های اخیر بوده است. به این دلیل است که بانک‌ها در گذشته منابع خود را از سیستم بانکی خارج می‌کردند و اضافه برداشت‌های غیراصولی آنها توسط بانک مرکزی تصاحب می‌شد، اما اکنون بانک مرکزی دیگر به بانک‌های دارای عدم تعادل کمکی برای تامین منابع نمی‌کند.

بخش قابل توجهی از افزایش نرخ تورم ناشی از اجرای سیاست‌های غلط مالی است، زیرا عدم تناسب درآمد و هزینه در بودجه موجب تشدید تورم می‌شود، اما همانطور که در بودجه سال آینده مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد تمرکز بر افزایش است. درآمد. به دلیل درآمد مالیاتی پایدار است

عدم تطابق بین هزینه و درآمد در بودجه باعث تشدید تورم می شود

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ویژگی های بودجه ۱۴۰۳ و تاثیر این نوع بودجه بر افزایش نرخ تورم با عدم توجه کافی به بخش درآمد پایدار، افزود: بخش قابل توجهی از رشد نرخ تورم ناشی از افزایش نرخ تورم است. اجرای سیاست های مالی نادرست مانند: ب- عدم تطابق بین درآمد و هزینه، تورم به بودجه بازگردانده می شود که این امر مشکل تورم را تشدید می کند، اما همانطور که در بودجه سال آینده مشاهده می شود، به نظر می رسد توجه و تمرکز بر افزایش درآمد به عنوان درآمد مالیاتی ثابت بماند. البته بدون اعمال مالیات بر افراد و شرکت ها جمع آوری نمی شود. وارد شد و برای کسب درآمد از طریق شناسایی مالیات دهندگان جدید در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، دولت قصد دارد در معافیت های مالیاتی تجدید نظر کند تا حقوق مودیان در راستای عدالت از بین نرود.

صادقی خاطرنشان کرد: در بحث یکسان سازی حقوق بازنشستگی که مورد اختلاف دولت و مجلس است، دولت نمی تواند منابع درآمدی این بخش را در بودجه سال آینده به وضوح شناسایی و محقق کند. بی شک با افزایش هزینه ها مواجه خواهد شد که بدون شک می تواند مشکلات زیادی را برای دولت به همراه داشته باشد و باعث افزایش مجدد تورم در کشور شود. اما از آنجایی که صندوق های بازنشستگی شرایط مناسب و مساعدی ندارند، دولت نیز باید این مشکل را تحمل کند. علاوه بر این، کارمندان و کارگران نیز خواهان افزایش حقوق خود هستند در حالی که دولت برای تامین هزینه ها در تلاش است تا درآمد داشته باشد.

اگرچه به دلیل دوری از درآمدهای نفتی و افزایش هزینه ها برای اجرای قانون همسان سازی بازنشستگان، تخصیص منابع بودجه ای برای دولت در سال آینده دشوار است، اما به نظر می رسد نمایندگان مجلس باید در واقع بودجه را تصویب کنند.

هزینه هایی که دولت به دلیل یکسان سازی حقوق بازنشستگان متحمل می شود

وی افزود: به همین دلیل دولت باید در بودجه سال آینده روی درآمدهای ثابت تمرکز کند تا بتواند هزینه ها را تامین کند، چرا که مانند سال های گذشته درآمدهای کلانی مانند فروش نفت ندارد و در فاصله خانوارها دارد. خود از این نوع درآمد. علاوه بر این مشکل، فروش اوراق نیز به عنوان درآمدی برای دولت با چالش مواجه است، چرا که خود دولت امسال با وجود افزایش ۳۰ درصدی فروش اوراق که هنوز با آن مواجه هستیم، نتوانسته است اوراق بهادار بفروشد. با کسری بودجه مواجه است.

بر اساس این گزارش، اگرچه با توجه به دور بودن درآمدهای نفتی و افزایش هزینه ها برای اجرای قانون همسان سازی بازنشستگان، تامین اعتبارات بودجه در سال آینده به دولت سخت است، اما به نظر می رسد نمایندگان مجلس باید در واقع بودجه را تصویب کنند. سرعت خود را کم کنید و به امید درآمد ناپایدار بسنده نکنید. به هر حال بودجه سال آینده باید یک بودجه ضد تورم و انقباضی باشد تا اهداف بودجه یعنی حرکت به سمت کاهش تورم و نقدینگی محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا