اقتصاد جهان

کنگره آمریکا واردات اورانیوم روسیه را ممنوع کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، در راستای سیاست تحریمی واشنگتن علیه مسکو، مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه قانون ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده روسیه را تصویب کرد.

این لایحه اکنون باید در سنا تصویب شود و قبل از تبدیل شدن به قانون توسط رئیس جمهور جو بایدن امضا شود. سنا امسال زمان محدودی برای رای‌گیری در مورد این پیشنهاد خواهد داشت.

این قانون واردات اورانیوم روسیه را تا ۹۰ روز پس از تصویب ممنوع می کند.

این لایحه شامل استثنائاتی است که در صورتی که وزیر انرژی ایالات متحده تشخیص دهد که هیچ منبع سوخت جایگزینی برای حفظ یک رآکتور هسته ای یا شرکت انرژی هسته ای فعال در ایالات متحده وجود ندارد، اجازه واردات اورانیوم با غنای پایین از روسیه را می دهد. یا اگر واردات این محموله ها با منافع ملی آمریکا مطابقت داشته باشد.

کتی مک موریس راجرز نماینده جمهوری خواه پیش از رای گیری گفت: خطر وابستگی مداوم ما به روسیه برای سوخت هسته ای بسیار زیاد است.

وی افزود: این (وابستگی) زیرساخت های تولید سوخت هسته ای آمریکا را تضعیف می کند که به دلیل اتکا به سوخت ارزان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

طبق گزارشات، واردات مجاز اورانیوم ایالات متحده از روسیه به تدریج از حدود ۴۷۶.۵ تن در سال ۲۰۲۴ به ۴۵۹ تن در سال ۲۰۲۷ تحت معافیت پیشنهادی کاهش خواهد یافت.

روسیه مالک حدود ۵۰ درصد زیرساخت های غنی سازی اورانیوم در جهان است که برای تولید سوخت هسته ای بسیار مهم است. این شرکت همچنان یکی از ارائه دهندگان اصلی استخراج اورانیوم، آسیاب، تبدیل و خدمات غنی سازی به شرکت های آب و برق ایالات متحده است.

آمارهای دولت ایالات متحده نشان می دهد که واشنگتن برای حدود یک چهارم اورانیوم غنی شده خود در سال گذشته به مسکو متکی بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا