کنیز اوکراینی، اشرافزاده ایتالیایی یا «جادوگر روس»: خرم سلطان، قدرتمندترین زن تاریخ عثمانی که بود؟
بی بی سی: Khorram Sultan ، همچنین به عنوان Roxlana شناخته می شود ، فقط یک برده یا همسر پادشاه نبود. او یک مسیر خارق العاده از برده داری به اوج قدرت در دادگاه عثمانی طی کرد و به یک چهره تحول آمیز تبدیل شد که تصویر سیاسی قرن شانزدهم را در امپراتوری متحول کرد.
از چهاردهم تا اوایل قرن بیستم ، امپراتوری عثمانی حاکم بر بخش های بزرگی از جنوب شرقی اروپا ، غرب آسیا و شمال آفریقا بود و یکی از بزرگترین و طولانی ترین امپراتوری های تاریخ است.
به گفته بسیاری از مورخان ، دوران “سلطنت زنان” – دوره ای که در آن زنان خانواده سلطنتی تأثیر بی سابقه ای بر سیاست و دولت عثمانی پیدا کردند – با توانمندسازی خورام آغاز شد.
سالهای حضور وی در حرمت عثمانی – بخش خصوصی کاخ سلطان و محل زندگی همسران ، برده ها ، اقوام و خدمتگزاران زن – و آنچه پس از آن رخ داده است ، در منابع تاریخی به خوبی ثبت شده است.
با این حال ، قرن ها پس از مرگ وی ، منشأ اصلی Khorram Sultan هنوز موضوع بحث است. آیا او اسیر سرزمین فعلی اوکراین بود؟ یا دختر یک کشیش ارتدکس؟ یا – طبق یک تئوری عجیب تر – آیا یک خانم اشراف ایتالیایی بود که دزدان دریایی خود را ربوده بود؟
از اسارت تا دادگاه
بیشتر مورخان بر این باورند که Khorram Sultan در اوایل دهه ۱۹۸۰ در روزینیا متولد شد. منطقه تاریخی که بخش هایی از امروزی اوکراین ، لهستان و بلاروس را در بر می گیرد.
هیچ سند قطعی در مورد نام واقعی Khorram Sultan وجود ندارد. برخی از منابع اوکراینی او را “الکساندرا لیشاوسکا” یا “آناستازیا” نامگذاری کرده اند ، در حالی که منابع دیگر شامل لا روزا (قرمز) ، روزاریا ، روکسین (به معنی زن روزینی) ، روکسانا یا روکسلانا هستند – که بیشتر در منابع اروپایی به آنها گفته می شود.
اما در اسناد رسمی عثمانی ، از وی به عنوان “ویژه خورام سلطان” یاد می شود. به طور خاص یا خاص ، این یک عنوان افتخاری برای همسر بود که فرزند سلطان را به دنیا آورد.
برخی از منابع ادعا کرده اند که Khorram دختر یک کشیش ارتدکس است ، اما منابع دیگر می گویند که وی در یک خانواده دهقانی به دنیا آمده است.
پروفسور فریدون امجان می گوید اسنادی وجود دارد که مهاجمان تاتار کریمه در شهر روهاتین اسیر شده اند – که بخشی از پادشاهی لهستان و امروز در غرب اوکراین بود.
پروفسور زینب طاریم همچنین می گوید که در اوایل نوجوانی ، Khorram به برده داری فروخته شد ، به امپراتوری عثمانی منتقل شد و هدیه ای را به مادر شاهزاده سلیمان (بعداً به عنوان سلیمان یا سلیمان اول معروف بود) به او هدیه داد.
برخی از منابع ادعا کرده اند که Khorram دختر یک کشیش ارتدکس است ، اما منابع دیگر می گویند که وی در یک خانواده دهقانی به دنیا آمده است.
پروفسور فریدون امجان می گوید اسنادی وجود دارد که مهاجمان تاتار کریمه در شهر روهاتین اسیر شده اند – که بخشی از پادشاهی لهستان و امروز در غرب اوکراین بود.
پروفسور زینب طاریم همچنین می گوید که در اوایل نوجوانی ، Khorram به برده داری فروخته شد ، به امپراتوری عثمانی منتقل شد و هدیه ای را به مادر شاهزاده سلیمان (بعداً به عنوان سلیمان یا سلیمان اول معروف بود) به او هدیه داد.
به گفته مورخ ، Khorram احتمالاً قبل از سال ۶ به حرمسرا پیوست ، زیرا اولین فرزند وی و سلیمان ، شاهزاده محمد ، یک سال بعد به دنیا آمدند.
سلیمان بعداً با Khorram – چند صد سال از سنت عثمانی ازدواج کرد – عملی که یک دادگاه غافلگیرکننده ایجاد کرد و موضع Khoram را بی سابقه ارتقا داد. پیش از آن ، هیچ یک از پادشاهان عثمانی با یکی از برده ها ازدواج نکرده بودند.
ردپای ایتالیایی؟
علیرغم توافق گسترده در مورد اصالت روسینیا خورام سلطان ، نظریه های دیگری در مورد پیشینه وی وجود دارد.
یکی از بحث برانگیزترین ادعاها توسط محقق به نام دکتر Rainaldo Marmara مطرح شده است. در بایگانی واتیکان ، او یک نسخه خطی پیدا کرده است که نشان می دهد Khorram در واقع یک خانم اشرافی از خانواده مارسی در Sihna ، ایتالیا بود و نام اصلی او مارگریتا است.
مارمارا می گوید ، طبق این سند ، دزدان دریایی خرام و برادرش ربوده شده و به عنوان برده به دادگاه عثمانی فروخته شده اند.
او فراتر می رود و می گوید این سند بیانگر خویشاوندی احتمالی بین سلطان محمد چهارم ، نوه خرام سلطان و پاپ الکساندر هفت است. این ادعا از نزول روسینیان Khorram خواسته و احتمال ابتلا به نجیب را تقویت می کند.
با این حال ، مورخان به این ادعاها شک داشتند. پروفسور زینب طاریم می گوید برای اثبات این ادعا ، مستند بسیار بیشتری لازم است و شواهد دقیق تری لازم است.
وی خاطرنشان می کند که در گزارش های دقیق و دقیق از سفیران ونیزی هیچ اشاره ای به ذکر نشده است – یکی از معتبرترین منابع شایعات دادگاه و امور دیپلماتیک آن دوره.
وی می گوید: “اگر واقعاً گفته شد ، قطعاً در آن گزارش ها قرار می گرفت ، و ما خیلی زودتر از آن آگاه می شدیم.”
پروفسور امجان نیز در این مورد شک دارد. وی خاطرنشان می کند که Khorram با خانواده سلطنتی لهستان مکاتبات داشته است ، اما آن را بخشی از روابط رسمی دیپلماتیک می داند ، نه نشانه ای از تبار اشرافی وی.
“جادوگر روسی”
ابهام اصالت خورام سلطان با عناوین مورد استفاده در منابع مختلف افزایش یافته است.
در برخی از اسناد و اشعار عثمانی ، Khorram به “جادوگر روسی” گفته می شود. یک نام مستعار تحقیرآمیز که منتقدین وی ، به ویژه پس از اعدام شاهزاده مصطفی ، فرزند ارشد سلیمان از همسر دیگر و اولین ولیعهد ، برای او استفاده شد.
در آن زمان ، بسیاری معتقد بودند كه خورام سلطان با توطئه ، منجر به سقوط شاهزاده مصطفی شد تا راه را برای پسران خود هموار كند.
پروفسور آمجان توضیح می دهد که کلمه “روسی” در اسناد عثمانی لزوماً به معنای نژاد روسیه نبود ، بلکه به طور کلی برای مراجعه به افرادی که از مناطق شمالی آمده بودند ، از جمله اوکراین و بلاروس استفاده می شد.
او می گوید: “در آن زمان ، هیچ روسی با مرزهای امروز وجود نداشت.” [در مکاتبات آن دوره] منظور آنها روسی بود ، کسی که از جغرافیای روسیه آمده بود. “
ویتالی کوروونو از بی بی سی اوکراین می گوید: “در قرن شانزدهم ، مناطقی در لهستان با جمعیت اوکراین استان روسیه خوانده می شدند و روهاتین از جمله این مناطق بود.”
او می گوید: “در آن زمان ، اوکراینی ها” روسین “را صدا می کردند ، اما امروز هیچ ارتباطی با روسیه نداشت.”
در سالهای اخیر ، هویت خورام سلطان بار دیگر به ویژه در اوکراین امروز ، که به عنوان یک شخصیت ملی جشن گرفته می شود ، بار دیگر سیاسی شده است.
در شهر روهاتین ، زادگاه بالقوه وی ، مجسمه هایی به افتخار Khorram ، و در شهر Marryopwell ، مسجدی وجود دارد که نام Khoram Sultan و Solomon را دارد.
در سال ۲ ، به درخواست سفارت اوکراین در آنکارا ، عنوان “منشأ روسی” از مقبره مقبره Khorram در مجتمع مسجد سلیمانیه در استانبول برداشته شد.
در نسخه جدید این کتیبه ، تبار اوکراین Khorram تأکید می کند که میراث وی هنوز در سیاست و جغرافیای جهانی امروز زنده و معنی دار است.
تأثیر Khorram Sultan محدود به دیواره های حرم نبود. شاید آنچه که ماندگار تر است ، خیریه او باشد.
وی دستور ساخت مسجد ، آشپزخانه عمومی و مجتمع های خیریه در استانبول و اورشلیم را که بخشی از امپراتوری عثمانی بود ، دستور داد. امروز یک محله ویژه در استانبول نام او را دارد.
طبق اسناد تاریخی ، خورام سلطان در ۷ آوریل در اثر مرگ طبیعی در استانبول درگذشت. جسد وی در مسجد سلیمانیه دفن شد. بعداً به دستور مستقیم سلیمان ، مقبره ای بر روی مقبره وی ساخته شد.
مرگ او پایان یک زندگی شگفت انگیز بود ، اما اسرار زندگی او را پایان نداد.
چه یک اسیر روزینی ، یک بانوی ایتالیایی یا یک زن قدرتمند که درباره او اختلاف نظر دارد ، Khorram Sultan هنوز یکی از جذاب ترین و بحث برانگیزترین چهره های تاریخ عثمانی و حتی در تاریخ جهان است.