ترندهای روز

کهن‌ترین نقاشی جهان با بیش از پنجاه هزار سال قدمت در اندونزی کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک خوک قرمز بزرگ که توسط سه پیکر انسان احاطه شده است، صحنه ای است که بیش از ۵۱۰۰۰ سال پیش بر روی دیوار غاری در اندونزی نقاشی شده است و آن را به قدیمی ترین اثر هنری فیگوراتیو در جهان تبدیل می کند.

نتایج این مطالعه روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه در مجله «نیچر» منتشر شد.آدام بروم، باستان شناس و یکی از محققین این پژوهش، در نشستی خبری درباره این نقاشی توضیح داد:

“اگرچه در ظاهر ساده است، اما به وضوح داستانی را روایت می کند و گواهی بر قدیمی ترین داستان سرایی در جهان است” این نقاشی حتی پیش از نقاشی های غار فرانسوی کشف شده در Lascaux و غار شووه است.

رکورد قبلی متعلق به صحنه شکار بود که توسط همین تیم از محققان در سال ۲۰۱۹ در غاری در اندونزی کشف شد که در آن زمان تخمین زدند که قدمت آن نزدیک به ۴۴۰۰۰ سال است. این نقاشی غار در نزدیکی این منطقه در جزیره سولاوسی، یکی از بزرگترین جزایر اندونزی کشف شده است.

ماکسیم اوبرت، باستان شناس دانشگاه گریفیث استرالیا و یکی از نویسندگان مقاله می گوید: «این اولین باری است که از مرز ۵۰۰۰۰ ساله فراتر رفته ایم. این واقعیت که انسان‌های نخستین توانستند چنین داستان پیچیده‌ای را از طریق هنر بیان کنند، می‌تواند درک ما از تکامل شناختی انسان خردمند را دوباره تعریف کند.»

روشی جدید برای یافتن عصر نقاشی

برای یافتن قدمت نقاشی، محققان از روش جدیدی با استفاده از لیزر و نرم افزار برای بررسی دقیق نمونه های سنگ استفاده کردند.

ماکسیم اوبرت توضیح می‌دهد که این روش لیزری دقیق‌تر، آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر است و به نمونه‌های سنگ بسیار کوچک‌تری نسبت به روش قبلی نیاز دارد.

این روش نه تنها به طور مستقیم تاریخ نقاشی را تعیین می کند، بلکه اطلاعات خوبی در مورد لایه های مختلف کانی هایی که در طول زمان روی نقاشی انباشته شده اند، می دهد. با این روش، محققان موفق شدند به نزدیک ترین لایه به نقاشی دسترسی پیدا کنند و حداقل سن آن را به طور دقیق تعیین کنند.

این تیم تحقیقاتی ابتدا این تکنیک جدید را بر روی یک نقاشی که قبلاً در اندونزی کشف شده بود آزمایش کردند. آنها مشخص کردند که صحنه شکار کشف شده در سال ۲۰۱۹ حداقل ۴۸۰۰۰ سال قدمت دارد، یعنی ۴۰۰۰ سال قدمت دارد.

این تیم سپس تکنیک لیزر را روی یک نقاشی بدون تاریخ که برای اولین بار در غاری در جزیره سولاوسی در سال ۲۰۱۷ کشف شد، آزمایش کردند. در نتیجه، حداقل سن آن به ۵۱۲۰۰ سال پیش بازگشت.

شرح نقاشی کشف شده

این نقاشی که در وضعیت نامناسبی قرار دارد، سه پیکر انسانی را در اطراف یک گراز وحشی نشان می دهد.

درک معنای این تصویر قرمز دشوار است، اما به وضوح یک “عمل” در حال اجرا را توصیف می کند و نه یک صحنه “اسرارآمیز”. به عنوان مثال، نقاشی ۲۱۰۰۰ ساله ای که در غار Lascaux در فرانسه کشف شد، مردی مرموز را با سر پرنده نشان می دهد که شبیه شکارچی زخمی یا جادوگری آماده شکار است و در حال افتادن در کنار یک گاومیش کوهان دار امریکایی دیده می شود.

ماکسیم اوبرت پیش بینی می کند که این اثر قرمز احتمالاً توسط اولین گروه از انسان ها ایجاد شده است که حدود ۶۵۰۰۰ سال پیش قبل از رسیدن به استرالیا از آسیای جنوب شرقی عبور کردند.

اولین تصاویر ایجاد شده توسط دست انسان که تا به امروز شناخته شده است خطوط و نقش های ساده ای است که در آفریقای جنوبی کشف شده و قدمت آن به صد هزار سال پیش باز می گردد.

ماکسیم اوبرت شکاف بین این هنر اولیه و نقاشی های غار ۵۰۰۰۰ ساله اندونزی را “یک شکاف بزرگ” می داند.

قبل از این اکتشافات در اندونزی تصور می شد که اولین داستان ها مربوط به مجسمه ۴۰۰۰۰ ساله مردی با سر شیر است که در آلمان کشف شد.

کریس استرینگر، یک انسان شناس در موزه تاریخ طبیعی لندن، تاریخ تخمینی نقاشی های غار در اندونزی را “حیرت انگیز” نامید، که بسیار قدیمی تر از کشفیات در جاهای دیگر، از جمله در اروپا است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کشف می‌تواند این ایده را تقویت کند که هنر فیگوراتیو برای اولین بار ۵۰۰۰۰ سال پیش در آفریقا ایجاد شد و با گسترش گونه‌های انسانی به مناطق دیگر توسعه یافت. اگر اینطور باشد، باید منتظر کشف آثار جدید از مناطق دیگر به ویژه آفریقا باشیم.»

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا