اخبار اقتصاد ایران

کهیر از کدام واردات؟ آقای وزیر بگذارید مردم خودشان تصمیم بگیرند

اظهارات وزیر صمت در محکومیت واردات خودروهای فرسوده بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت. او گفت با شنیدن عبارت ماشین های فرسوده دچار کهیر می شود. اظهارات وی در شرایطی است که ۹ ماه از تصویب قانون واردات کالاهای مستعمل می گذرد و این مردم بودند که از وعده های سیاسیون در این زمینه عصبانی بودند.

ایران تحلیل به نقل از دنیای اقتصاد، پرونده واردات خودروهای فرسوده که به دلیل عدم ابلاغ آیین نامه آن از سوی دولت مسکوت مانده بود، با اظهارات اخیر در آستانه بسته شدن است. وزیر صنعت، معدن و تجارت. حدود ۹ ماه از تصویب قانون واردات خودروهای فرسوده در مجلس شورای اسلامی می گذرد. در حالی که قرار بود دولت ظرف یک ماه آئین نامه مربوطه را ابلاغ کند، هنوز این اتفاق نیفتاده است. الان هم که خیلی ها منتظر ابلاغ آیین نامه پیشنهادی هستند، وزیر به خودروهای فرسوده خارجی «حساسیت» پیدا کرده است.

عباس علی آبادی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت مقررات واردات خودروهای فرسوده با بیان اینکه با شنیدن کلمه واردات خودروهای فرسوده دچار کهیر می شوم، کرامت مردم ما بسیار است، گفت: بالاتر از این حرف ها.وی تاکید کرد که «من معتقدم تا زمانی که مردم ما باید شرایط را باز گذاشت [در بازار خودرو] تصمیم بگیر و انتخاب کن.”

وزیر صمت تاکید کرد [با وجود کهیر زدن از شنیدن نام خودروهای وارداتی دست‌دوم] در حال حاضر در تلاش برای اجرای آن است. اظهارات وزیر صامت در مورد حساس بودن به شنیدن نام خودروهای فرسوده در حالی است که بیش از شش ماه از پایان مهلت مجلس برای ابلاغ مقررات واردات دست دوم توسط دولت می گذرد و در این مدت وعده های بسیاری داده شده است. از سوی دولت به آنها ابلاغ شده است.

برای اولین بار معاون حمل و نقل وزارت صمت در شهریور او امسال به «دنیای اکونومیست» اعلام کرد که آیین نامه واردات برای تصویب خودروهای فرسوده به هیات دولت رفته است. حدود دو ماه بعد وزیر صمت نیز از تصویب آیین نامه واردات خودروهای دست دوم در هیئت دولت خبر داد اما در عین حال تاکید کرد که دولت باید به زودی این آیین نامه را صادر کند تا مردم به خواسته خود برسند. همچنین دی ماه جاری وزیر صامت اعلام کرد آیین نامه واردات خودروهای فرسوده تصویب و به زودی ابلاغ خواهد شد. اظهارات مهر در ماه علی آبادی وزیر اقتصاد اعلام کرد که «آیین نامه واردات خودروهای فرسوده دارای مفاد مقدماتی از جمله این است. [ابتدا] آیین نامه واردات خودروهای جدید باید اصلاح می شد.» بر اساس اجرای این اصلاحیه، تنظیم مقررات واردات کالاهای فرسوده نیز در روزها و هفته های آینده در دستور کار هیات دولت قرار خواهد گرفت. وزیر اقتصاد عملا بر خلاف سخنان وزیر صمت بودند و نشان دادند که برای واردات خودروهای فرسوده در دولت هماهنگی و احتمالا اجماع کافی وجود ندارد.

علاوه بر این، چندی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه رسما اعلام کرد که اختصاص ارز به واردات خودرو مقرون به صرفه نیست. داوود منظور البته اشاره ای به خودروهای فرسوده نکرد، البته وقتی تخصیص ارز به واردات خودرو را ضایع نمی داند، طبیعتا این موضوع شامل خودروهای فرسوده نیز می شود. حتی ممکن است منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه این بوده که ارز کم است و اگر قرار باشد تخصیص داده شود، کارمندان سهمی نداشته باشند.

اگرچه برخی منابع آگاه در میان واردکنندگان خودرو به «دنیای اکونومیست» گفته اند که دولت از واردات خودروهای فرسوده پشیمان شده است، اما در این مدت اظهارنظر رسمی و صریح مقامات دولتی به ویژه مسئولان وزارت صمت در خصوص رد یا عدم پذیرش خودروهای فرسوده به گوش می رسد. پشیمانی دولت در این مطلب منتشر نشد. بنابراین وزیر صامت می گوید که نسبت به واردات خودروهای فرسوده حساس است که در چند ماه گذشته حداقل دو بار از تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده و ابلاغ «به زودی» گفته است. علی آبادی در اظهارات اخیر خود نیز از تلاش برای اجرای واردات کالاهای فرسوده خبر داد. این تناقض نشان می دهد که گویا دل دولت با واردات خودرو آرام نیست و به صرف اینکه قانون ابلاغی شورای اسلامی مجلس روی زمین نماند، فقط در کلام، هنوز رسما پرونده خود را نبسته است. بنابراین با توجه به عدم ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای فرسوده و حساسیت فوق العاده ای که وزیر صمت اخیرا نسبت به این خودروها داشته است، شاید دیر نشده باشد که پرونده واردات خودروهای دست دوم بسته شود. .

این بسته شدن می تواند غیر رسمی (عدم اعلام مقررات و زمان خرید) یا رسمی (مثلا ارسال لایحه اصلاح قانون ساماندهی خودرو و حذف بند واردات فرسوده از آن) باشد. خردادماه امسال بود که دولت لایحه واردات خودروهای فرسوده را تصویب کرد و به شورای اسلامی ارسال کرد. این لایحه به عنوان الحاقیه به قانون ساماندهی صنعت خودرو به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید. مجلس یک ماه به دولت فرصت داد تا آیین نامه واردات خودروهای فرسوده را تدوین و ابلاغ کند. اکنون بیش از ۹ ماه از تصویب مجلس می گذرد، هنوز خبری از آیین نامه نیست. البته اخیرا آیین نامه واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی ابلاغ شده است که می توان آن را یک روی سکه واردات فرسوده دانست. در واقع یک روی سکه این است که دولت فاز اول واردات کالاهای مستعمل را با مناطق آزاد کلید زده است و این می تواند نشانه ای از ابلاغ قریب الوقوع مقررات کلی واردات کالاهای فرسوده باشد. روی دیگر این سکه ممکن است دولت برای رفع فشار ابلاغی مقررات عمومی واردات کالاهای مستعمل، اجازه ورود کالاهای دست دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را داده باشد. تا به نوعی زمان بخریم

اگر واقعاً دولت از واردات کالاهای مستعمل پشیمان شده است، به خوبی می داند که لغو این قانون در دوره فعلی شورای اسلامی امکان پذیر نیست. بنابراین باید تا مجلس آینده صبر کند تا به هدف خود برسد. به هر حال طبق شواهد و قرائن پرونده واردات خودروهای فرسوده به بهانه اینکه آبروی ایرانیان خودروی فرسوده «خارجی» نیست، در آستانه بسته شدن است.

این در حالی است که البته ایشان شأن همه را بیشتر از دیگران می داند و به همین دلیل بسیاری معتقدند در مورد خودروهای فرسوده خارجی تصمیم گیری باید به عهده شهروندان باشد. وزیر همچنین گفت: به دنبال فراهم کردن فضایی است تا دست شهروندان برای انتخاب خودرو در بازار باز باشد. اگر علی‌بابادی واقعاً به این موضوع اعتقاد دارد، بهتر است به فکر مقررات واردات فرسوده باشد و اجازه بدهیم شهروندان خودشان تصمیم بگیرند که چنین خودرویی بخرند یا نه.

البته تاکید علی آبادی بر چالش خدمات پس از فروش خودروهای فرسوده خارجی اشتباه نیست، اما مشکل اینجاست که راه حل این چالش نیز بر عهده وزارت حراست است و نمی توان به بهانه این موضوع قانون را رها کرد. “خدمات پس از فروش”. از سوی دیگر، اگر خدمت پس از فروش آثار خارجی چالشی است (که قطعاً وجود دارد، اما قابل حل هم خواهد بود)، چرا وزیر صلح پس از وعده های خود در مورد ابلاغ، اکنون نگران کرامت شهروندان است. از قوانین کار؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا