اخبار اقتصاد ایران

کوتاهی بانک‌ها در نهضت ملی مسکن؛ ۱۷ بانک یک ریال هم پرداخت نکردند

این در حالی است که بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، ۱۷ بانک حتی یک ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده اند و عملکرد سایر بانک ها نیز چندان مطلوب نیست. این بانک ها طبق قانون باید رسما جریمه های مالیاتی را به دولت پرداخت کنند اما خبری از پرداخت این جریمه ها نیست.

افق میهن، به نقل از تسنیم، بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند و در صورت عدم اجرای این بند قانون، بانک ها موظف به پرداخت خواهند بود. جریمه به دولت بر اساس این قانون بانک ها در صورت عدم رعایت این تکلیف باید جریمه ای معادل یک پنجم مبلغ تعهد شده را به سازمان امور مالیاتی بپردازند.

مبالغ این جرایم نیز به صندوق ملی مسکن واریز می شود تا در حوزه ساخت و ساز مسکن مورد استفاده قرار گیرد، البته به گفته اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن، تاکنون مبلغی به دلیل ناکارآمدی بانک ها

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می دهد بانک ها مانند گذشته تمایلی به اجرای این بند از قانون ندارند و عملکرد آنها در خصوص قانون رونق مسکن موید عدم تمایل به پرداخت تسهیلات در این بخش به ویژه مسکن ملی است. حرکت

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، از بین ۲۶ بانک، ۱۷ بانک تا پایان تیرماه امسال یک ریال به نهضت ملی مسکن وام ندادند و این در شرایطی است که این بانک ها مشمول جریمه و جریمه هستند. باید جرایم را به دولت (صندوق ملی مسکن) پرداخت کند. .

برآوردها نشان می دهد که میزان این جرایم به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. پیش از این مدیرعامل صندوق ملی مسکن جریمه مالیاتی بانک هایی که طی سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تسهیلات مسکن نداده اند را حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بانک ها به دنبال ابطال بخشی از آن هستند. قانون جهش تولید مسکن با روش های قانونی اکنون اما بانک ها همچنان از انجام تعهدات خود در این بخش خودداری می کنند و بهانه هایی از جمله عدم ارسال مشخصات متقاضیان توسط وزارت راه و شهرسازی به بانک ها را مطرح می کنند.

البته به نظر می رسد با توجه به افزایش سقف وام ملی مسکن از ۵۵۰ به ۸۰۰ میلیون تومان، همچنان شاهد تکرار بی توجهی بانک ها به اجرای قانون جهش تولید مسکن باشیم. اما گزارش های میدانی نشان می دهد این بار بانک ها به بهانه عدم ابلاغ وام ۸۰۰ میلیونی از پرداخت این تسهیلات طفره می روند و می گویند: منتظر ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی هستیم!

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر نزدیک به یک میلیون متقاضی موثر برای طرح نهضت ملی مسکن در کشور وجود دارد که به دلیل کمبود اعتبار از سوی سیستم بانکی امکان پاسخگویی به متقاضیان وجود ندارد.

البته وزارت راه و شهرسازی در ماه‌های گذشته گلایه‌های زیادی از نظام بانکی این بخش داشته و تاکید می‌کند یکی از مهم‌ترین چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن، بحث تامین مالی و تسهیلات بانکی است. باید در شورای عالی مسکن پیگیری شود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در پایان سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که از ابتدای اجرای قانون، جهش تولید مسکن در مهر ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور در سال ۱۴۰۱ بررسی هایی از سوی سازمان امور مالیاتی انجام شد و مشخص شد بانک های متخلف باید ۵۹ هزار میلیارد تومان جریمه عدم پرداخت تسهیلات مسکن را پرداخت کنند. این تصمیم اولیه سازمان بود، اما ۲۶ هزار میلیارد تومان نیز در مرحله تجدیدنظر قطعی شده و باید طی روزهای آینده و پس از ابلاغ رای توسط بانک های متخلف پرداخت شود.

اعلام جریمه ۲۶ هزار میلیاردی همزمان، اعتراض بانک ها را در پی داشت; بانک ها کم کاری خود را در این بخش ناشی از مشکلات نرم افزاری و عدم مراجعه متقاضیان به بانک ها عنوان کردند.

بانک‌ها معتقدند این جریمه غیرمنطقی بوده زیرا وزارت راه و شهرسازی اسامی افراد واجد شرایط را به بانک‌ها اعلام نکرده و بانک‌ها نمی‌توانند تسهیلات را پرداخت کنند.

این در حالی است که سازمان مالیاتی هنوز از اخذ قطعی جرایم مالیاتی بانک ها در حوزه قانون جهش تولید مسکن اطلاعی نداده است و انتظار می رود به زودی اخباری در این باره بشنویم.

به گزارش تسنیم، آخرین گزارش عملکرد بانک ها در قانون جهش تولید مسکن تا ۳۱ تیر ماه نشان می دهد که ۱۷ بانک در نهضت ملی مسکن حتی یک ریال هم پرداخت نکرده اند.

عجیب اینجاست که بانک هایی که طبق آمار بانک مرکزی حتی یک ریال تسهیلات در این بخش پرداخت نکرده اند، مدعی هستند که به وظایف خود در این حوزه عمل کرده و تسهیلات پرداخت کرده اند.

در گزارش های قبلی عملکرد بانک ها در نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف ارزیابی شده بود که در گزارش فعلی نیز این وضعیت تکرار شده است. همانند آمارهای قبلی، از ۲۶ بانک، ۱۷ بانک در این بخش عملکرد صفر داشته اند.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک هایی بودند که در تاریخ منتهی به ۳۱ تیر در این ماه در مجموع ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده اند.

عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در تاریخ مورد گزارش ۶۲۹.۵۷۶ میلیارد ریال، بانک سپه ۱۲.۹۴۱ میلیارد ریال، بانک ملی ۳۴.۳۶۲ میلیارد ریال، تجارت ۲۲.۴۸۲ میلیارد ریال، ملت ۴۶.۵۰۴ میلیارد ریال، صادرات ۹۰ میلیارد ریال بوده است. صنعت و معدن ۷۵۰ میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران ۱.۵۲۰ میلیارد ریال بوده است. لازم به ذکر است که عملکرد بانک صنعت، معدن و توسعه صادرات در ماه گذشته در این بخش بدون تغییر بوده است.

بانک سینا در گزارش های قبلی عملکرد صفر داشت، اما در بررسی جدید ۴۹۱ میلیارد ریال تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است، بنابراین با پرداخت تسهیلات جنبش ملی مسکن در گزارش جدید، تعداد بانک هایی که انجام می دهند. عدم پرداخت این تسهیلات از ۱۸ بانک به ۱۷ بانک کاهش یافته است. .

عملکرد بانک های اقتصاد نوین، ایران زمین، گردشگری، موسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دیکشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت مسکن ملی حرکت طبق آخرین آمار بانک مرکزی صفر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا