ترندهای روز

کودک پابرهنه‌ای که مردی میلیاردر شد و کشوری را خرید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: نام بیدزینا ایوانیشویلی، ثروتمندترین مرد گرجستان که از او به عنوان قدرتمندترین فرد این کشور نیز یاد می شود، این روزها در آستانه افق میهنات پارلمانی بیش از پیش در رسانه ها مطرح می شود.

این تاجر بزرگ گرجستانی یک دهه پیش به‌عنوان نخست‌وزیر کشورش رسماً به مدت یک سال مسئول امور بود. اگرچه بیدزینا ایوانیشویلی، ۶۸ ساله، دیگر در مقام رسمی نبود، اما از او به عنوان یک مرد تأثیرگذار در عرصه سیاست گرجستان در دهه گذشته یاد می شود.

بیدزینا ایوانیشویلی در سال ۲۰۱۲ در پی نارضایتی عمومی از دولت وقت به قدرت رسید. منتقدان او بر این باورند که وزرا و نمایندگان حزب «رویای گرجستان» در دهه گذشته تنها به دستورات او عمل کرده و به او پاسخ داده اند.

ثروت بیدزینا ایوانیشویلی که در سطح جهانی چندان شناخته شده نیست، هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. رقمی که معادل یک چهارم تولید ناخالص داخلی گرجستان است.

این روزها بار دیگر نام بیدزینا ایوانیشویلی در آستانه افق میهنات پارلمانی گرجستان بر سر زبان ها افتاده است. این رای گیری قرار است روز شنبه ۲۶ اکتبر برگزار شود و رویدادی تعیین کننده برای گرجستان در دوراهی افق میهن بین اتحادیه اروپا و روسیه محسوب می شود.

تحلیلگران بر این باورند که بیدزینا ایوانیشویلی در تلاش است تا با دور نگه داشتن کشورش از اتحادیه اروپا، روابط کمتری را بین تفلیس و مسکو برقرار کند.

گرجستان که یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق است، به عرصه درگیری بین دو گرایش غرب گرا به نفع عضویت در اتحادیه اروپا و نزدیکان به مسکو تبدیل شده است. پس از همه پرسی اخیر در مولداوی که با پیروزی ضعیف جبهه طرفدار عضویت در اتحادیه اروپا به پایان رسید، اکنون بروکسل چشم به افق میهنات پارلمانی گرجستان دارد.

این رای آزمایشی برای بیدزینا ایوانیشویلی نیز خواهد بود زیرا میزان نارضایتی از دولت فعلی گرجستان در این کشور بالا رفته است.

بیدزینا ایوانیشویلی یک تاجر خودساخته است که به گفته خودش در کودکی پابرهنه بوده زیرا کفشی برای پوشیدن نداشته است. او مدرک مهندسی خود را در گرجستان و مدرک اقتصاد خود را از دانشگاه مسکو دریافت کرد.

بیدزینا ایوانیشویلی پس از پایان تحصیلات وارد تجارت شد و پس از فعالیت در زمینه فروش محصولات الکترونیکی توانست برای خود و فعالیت های اقتصادی خود بانکی تاسیس کند.

پس از آن هدف باندهای تبهکار فعال در زمینه جرایم سازمان یافته قرار گرفت اما با نزدیک شدن به قدرت در مسکو توانست خود را از آب بیرون بکشد.

گفته می شود بیدزینا ایوانیشویلی در دهه ۱۹۹۰ با نزدیک شدن به دولت روسیه و نهادهای امنیتی این کشور توانست به فعالیت های خود ادامه دهد.

پس از به دست آوردن قدرت در گرجستان، بیدزینا ایوانیشویلی اعلام کرد که شخصاً نزدیک به یک میلیارد دلار برای کمک به ساخت جاده ها و بازسازی پارک ها، کلیساها و سایر مکان های میراث فرهنگی در گرجستان کمک کرده است.

به این ترتیب بیدزینا ایوانیشویلی نقش تعیین کننده ای در عرصه سیاست گرجستان پیدا کرد. اگرچه نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت رای دهندگان در گرجستان به دنبال نزدیکی بیشتر به اتحادیه اروپا هستند، حزب رویای گرجستان با وجود نزدیکی به مسکو همچنان محبوب ترین حزب سیاسی در گرجستان است.

در سال‌های اخیر، گرچه گرجستان دارای نهادهای دموکراتیک مانند پارلمان بوده و افق میهنات در این کشور برگزار شده است، اما در عمل، همه وزرا از جمله نخست‌وزیر باید برای تصمیم‌گیری نهایی در مذاکره با شرکای خود به یک نفر مراجعه کنند. شخصی که کسی نیست جز بیدزینا ایوانیشویلی.

بسیاری از مقامات گرجستان از جمله مقامات امنیتی و قضایی به بیدزینا ایوانیشویلی وفادار هستند. حوزه نفوذ او به اقتصاد و سایر نهادهای دولتی سرایت کرده است.

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر کنونی گرجستان از حزب “رویای گرجستان” که منتقد غرب است، چند ماه پیش هنگامی که می خواست اولین سخنرانی خود را به عنوان رئیس دولت انجام دهد در مقابل بیدزینا ایوانیشویلی ایستاد تا از او بپرسد. اجازه او برای بالا رفتن روی صحنه و ایراد سخنرانی. .

بیدزینا ایوانیشویلی در یکی از معدود سخنرانی های خود در سال جاری به حاضران گفت که غرب در تلاش است از گرجستان مانند اوکراین به عنوان عرصه ای برای مقابله با مسکو استفاده کند.

او همچنین منتقد «تبلیغات» غرب برای دگرباشان جنسی است و معتقد است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دنبال تحمیل ارزش‌هایی هستند که مغایر با ارزش‌های سنتی گرجستان است.

با این حال، بیدزینا ایوانیشویلی هرگز از این ادعا که حزب “رویای گرجستان” به دنبال هموار کردن راه برای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا است، عقب نشینی نکرده است. دلیل اصلی این موضع، نظرسنجی هایی است که نشان می دهد حدود ۸۰ درصد مردم گرجستان به دنبال عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا هستند.

با این حال، سیاست های حزب “رویای گرجستان” با ادعای بیدزینا ایوانیشویلی مبنی بر تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا مطابقت ندارد.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افق میهنات پارلمانی آتی در گرجستان را “آزمایشی حیاتی” برای دموکراسی در این کشور منطقه قفقاز جنوبی و مسیر آن برای عضویت در اتحادیه خواند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بیدزینا ایوانیشویلی عضویت در اتحادیه اروپا یا ناتو را با تداوم نفوذ خود در عرصه سیاسی و اقتصادی گرجستان در تضاد می داند. از سوی دیگر، او معتقد است که نزدیکی با روسیه فرصتی را برای او فراهم می کند تا قدرت خود را در گرجستان تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا