ترندهای روز

کوچکترین کشورهای جهان با اسم‌هایی که تا به حال نشنیده‌اید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

میکرون‌ها گروه‌های کوچکی از مردم یا سرزمین‌هایی هستند که با وجود اینکه توسط اکثر دولت‌ها یا سازمان‌های دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شوند، مدعی حاکمیت هستند. بسته به اینکه چه کسی شمارش کرده است، ممکن است ۱۳۰ ریز حالت وجود داشته باشد.

این مقاله بر شش ریز دولت متمرکز است: امارت سیلند، فری تاون کریستیانیا، امپراتوری آتلانتیوم، پادشاهی دنیاهای دیگر، پادشاهی مولوسیا و جمهوری کانچ.

کشور کوچک چیست؟

کوچکترین کشورهای جهان با نام هایی که تا به حال نامشان را نشنیده ایدامیرنشین محل سیلند

میکرون ها در واقع به جای اینکه کشور باشند، ادعا می کنند که کشور هستند. آنها نهادهای سیاسی مستقل و خودخوانده ای هستند که تمایل دارند تعداد کمی از شهروندان و قلمرو داشته باشند. بر خلاف کشورهای به رسمیت شناخته نشده مانند صحرای غربی که توسط برخی سازمان‌های بزرگ و برخی دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شوند، یک توافق کلی میان اکثر سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های بزرگ وجود دارد که قلمرویی که دولت‌های کوچک کم‌جمعیت ادعای کنترل آن را دارند، در واقع بخشی است. یک کشور دیگر اما کشورهای اصلی فعالیت های خود را به قدری بی اهمیت و سطحی می دانند که به جای به چالش کشیدن آنها، آنها را نادیده می گیرند!

این واقعیت که آنها به عنوان دولت های واقعی شناخته نمی شوند (زیرا خود این دولت های خرد تمایل به کنترل سیاسی مؤثر ندارند) آنها را از تجربه شکوه های خاص دولت ها مانند انتشار سکه، تمبر پست، گذرنامه، طراحی پرچم و تعامل باز می دارد. در دیپلماسی برای سایر کشورهای کوچک غیر ضروری شده است.

به دلیل فقدان قدرت واقعی این دولت های خرد، ادعای حاکمیت ارضی آنها بیشتر یک اعتراض هنری و آزادیخواهانه، سرگرمی شخصی یا جاذبه توریستی است تا یک تلاش واقعی برای تبدیل شدن به یک کشور مستقل. دولت‌های کوچک، عموماً نمادین، از کارهای روزمره حکومتی رها شده‌اند و این فرصت را دارند که پروژه‌های غیرعملی مانند اتخاذ تقویمی متفاوت را دنبال کنند که سال را به ده ماه تقسیم می‌کند!

۱. امیرنشین سیلند

کوچکترین کشورهای جهان با نام هایی که تا به حال نامشان را نشنیده اید

امیرنشین سیلند که بر روی سکوی متروکه اچ ام فورت رافس ساخته شده بود، اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط دی روی بیتس ساخته شد و یک ایالت مستقل اعلام شد. این سکو که در اصل در آب های بین المللی بود، در سال ۱۹۸۷ پس از اینکه دولت بریتانیا آب های سرزمینی خود را به ۱۲ مایل دریایی گسترش داد، وارد آب های سرزمینی بریتانیا شد.

بیتس ابتدا از ساحل به عنوان پایگاهی برای ایستگاه رادیویی دزدان دریایی خود (رادیو اسکس) استفاده کرد. او یک سرگرد سابق ارتش بریتانیا بود که در چندین حادثه با سلاح گرم در دفاع از قلمرو خود در برابر ارتش بریتانیا، سایر کشتی‌های تجاری و کودتا علیه سلطنت خود توسط یک شهروند آلمانی شرکت داشت. اگرچه هیچ یک از این موارد منجر به جراحت نشد، اما باعث تنش دیپلماتیک با آلمان و بریتانیا شد.

از زمان مرگ بیتس (و بسته شدن رادیو دزدان دریایی)، Sealand اساساً بر خرده فروشی (گذرنامه، عنوان، تی شرت، کپی قانون اساسی و کارت شناسایی) و دیپلماسی نرم از طریق تیم های فوتبال و فوتبال آمریکایی خود تمرکز کرده است.

۲. فری تاون کریستینیا

کوچکترین کشورهای جهان با نام هایی که تا به حال نامشان را نشنیده اید

کریستینیا، واقع در محله کریستینشاون کپنهاگ، بیشتر به خاطر خرید و فروش مواد مخدر شهرت دارد. این محله و اجتماع با حدود ۱۰۰۰ نفر سکنه و مساحت کمی به وسعت ۱۹ هکتار در محل پادگان های نظامی متروکه سابق ساخته شده است.

پلیس دانمارک هنگام ورود به کریستیانا با مقاومت شدید روبرو می شود و این مکان را به حالت خودگردان خود رها کرده است. اکنون این مکان یکی از جاذبه های گردشگری دانمارک و محل سکونت دلالان و کوخ نشینان غیرقانونی است. برخلاف امارت سیلند، کریستیانا به دنبال به رسمیت شناختن و استقلال ملی نیست. آنها هیچ گذرنامه، سکه یا مهر صادر نمی کنند و هیچ عنوان اشرافی ندارند. به این معنا، جامعه آنها عمدتاً از طریق سیستم دموکراسی مستقیم اداره می شود.

۳. امپراتوری آتلانتیس

کوچکترین کشورهای جهان با نام هایی که تا به حال نامشان را نشنیده اید

امپراتوری آتلانتیوم توسط سه دوست نوجوان (جورج فرانسیس کرویکشانک، جفری جان دوگان و کلر ماری کولتر) در حومه سیدنی در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد. کرویکشانک به عنوان امپراتور جورج دوم و دوگان به عنوان نخست وزیر معرفی شدند. امپراتوری آتلانتیوم در مجموع حدود ۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد که همگی به دلیل کوچک بودن پایتخت در خارج از کشور زندگی می کنند.

آتلانتیس برای اثبات یک نکته فلسفی وجود دارد: اینکه تعیین ملیت بر اساس محل تولد خودسرانه است زیرا به یک رویداد یا شرایط خاص اهمیت زیادی می دهد. امپراتوری آتلانتیس به جای کشورهای همگن قومی و از نظر جغرافیایی ثابت، به دنبال نشان دادن مطلوبیت یک اتحادیه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جهانی مبتنی بر ارزش‌های سکولار، کثرت‌گرا، لیبرال و سوسیال دمکراتیک است.

امپراتوری آتلانتیوم، همانطور که در کشورهای خرد معمول است، تبلیغات دولتی بودن را جدی می گیرد، بنابراین تمبر، اسکناس و سکه های خود را منتشر می کند. امپراتوری آتلانتیوم نیز دارای عناوین نجیبی مانند امارت سیلند است. با این حال، این عناوین قابل خرید نیستند و به تشخیص امپراتور برای خدمت به جامعه اعطا می شوند. امپراتوری همچنین یک خبرنامه دولتی منتشر کرد، اگرچه انتشار آن در سال ۲۰۰۷ متوقف شد.

۴. پادشاهی جهانی دیگر

کوچکترین کشورهای جهان با نام هایی که تا به حال نامشان را نشنیده اید

این پادشاهی که در سال ۱۹۹۶ در خاک جمهوری چک با مساحتی حدود سه هکتار تأسیس شد، شامل کلوپ های شبانه مختلف، کتابخانه و سالن بدنسازی است. اگرچه این کشور کوچک توسط هیچ کشور بزرگ دیگری به عنوان یک ملت به رسمیت شناخته نشده است، اما مسائل نمادین حکومتی زیادی دارد: پاسپورت، ارز، پرچم، نیروی پلیس، سرود ملی و دادگاه های خاص خود را دارد.

پادشاهی جهان های دیگر خود را به عنوان یک جامعه مادرسالار معرفی کرده است، با هدف “قرار دادن هر چه بیشتر مردان تحت حاکمیت نامحدود زنان برتر”. شهروندان این ایالت خرد که توسط ملکه پاتریشیا اول اداره می شد، همگی زنانی بودند که حداقل یک برده مرد داشتند. در طبقه پایین رعایای زن، مردانی بودند که به ملکه مالیات می دادند و از قوانین تبعیت می کردند اما برده نبودند. سرانجام، بردگان مردانی هستند که تسلیم ملکه می شوند.

۵. پادشاهی مولوسیا

کوچکترین کشورهای جهان با نام هایی که تا به حال نامشان را نشنیده اید

پادشاهی مولوسیا کشور کوچکی است که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد و مدعی حاکمیت بر ۱۱ هکتار زمین بایر و خشک در نوادا، آمریکا است. این پادشاهی مانند سایر دولت های خرد به رسمیت شناخته نمی شود. آنها توسط کوین بوون رهبری می شوند و در صلح با ایالات متحده زندگی می کنند. باگن حتی به دولت محلی استوری کانتی مالیات می پردازد، اگرچه او آن را کمک خارجی توصیف می کند.

پادشاهی مولوسیا دارای سرود ملی و نمادهایی از جمله اسب موستانگ و پرچم است. Molossia پرچم سیرالئون را وارونه به اهتزاز در می آورد تا در هزینه های تولید صرفه جویی کند. آنها همچنین تمبر، سکه، اسکناس و سیستم اندازه گیری نمادین خود را دارند.

۶. شیشه جمهوری

کوچکترین کشورهای جهان با نام هایی که تا به حال نامشان را نشنیده اید

جمهوری کانچ در سال ۱۹۸۲ و در پی اختلاف با گشت مرزی ایالات متحده بر سر یک راه بند و ایست بازرسی ایجاد شد. شورای شهر از مزاحمتی که ایست بازرسی برای گردشگران و ساکنان ایجاد می کرد ناامید شد و استقلال خود را از ایالات متحده اعلام کرد!

مانند اکثر کشورهای خرد، جمهوری کانچ پاسپورت سوغاتی صادر می کند. بر خلاف اکثر کشورهای خرد دیگر، جمهوری کانچ دارای ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی متشکل از قایق ها و هواپیماهای غیرنظامی است. با این حال، هدف آنها در درجه اول بازسازی نبرد بزرگ دریایی در سال ۱۹۸۲ است، که در آن جمهوری کونچ به یک قایق گارد ساحلی ایالات متحده با بالن های آب و قرص های نان کوبایی کهنه حمله کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا