بانک و بیمه

کُندی پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی| تبعیت تنها ۴ بانک از مصوبه بانک مرکزی

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد دو هفته پیش از سوی بانک مرکزی به ۹ بانک عامل ابلاغ شد تا نگرانی برخی از متقاضیان ساخت مسکن در روستاها که اتفاقا مراحل ساخت و ساز آنها به پایان رسیده است. از روز یکشنبه ۱۰ ۱۴۰۲ متقاضیان مجتمع های مسکونی روستایی با مبلغ جدید ۳۵۰ میلیون تومان موظف شدند با استناد به شعب ۹ بانک درخواست خود را ارائه و به نوسازی و ساخت مسکن روستایی بپردازند.

بنیاد مسکن از همان روزهای اول شروع به انتشار آمار و پرتاب توپ به بانک کرد تا نشان دهد تشریفات مربوط به تشکیل پرونده را به خوبی انجام داده است.

مجید جودی معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه ۹ بانک عامل از سوی بانک مرکزی موظف به پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن روستایی شده اند، گفت: بنیاد مسکن اکنون ۳۵۰ هزار متقاضی را به بانک ها معرفی می کند. برای ۱۰۰۰۰۰ در این منطقه دارای پرونده تکمیل شده است و متقاضیان می توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در استان ها و شهرستان ها پرونده خود را تکمیل کنند.

بانک های عامل چاره ای جز هماهنگی با سرعت طرح شکایت ندارند، اما با گذشت دو هفته از اعلام بانک مرکزی، گزارش ها حاکی از آن است که از ۹ بانک عامل تنها چهار بانک از دستورات بانک مرکزی پیروی کرده اند.

این آمار نشان می‌دهد بانک‌های عامل چاره‌ای جز هماهنگی با سرعت شکایت ندارند، اما با گذشت دو هفته از ابلاغ بانک مرکزی، گزارش‌ها حاکی از آن است که از ۹ بانک عامل تنها چهار بانک به دستور بانک مرکزی عمل کرده‌اند. هستند

بانک های ملی صادرات، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی موظف به پرداخت تسهیلات به ۳۵۰ هزار مدعی روستایی شدند اما تنها چهار بانک رفاه کارگران، پست بانک، کشاورزی و تجارت پرداخت کرده اند. آسان تر کرد

در ابلاغیه بانک مرکزی، بانک های ملی، صادرات، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی موظف به پرداخت تسهیلات به ۳۵۰ هزار مدعی روستایی هستند اما تنها ۴ بانک، رفاه کارکنان، پست بانک، کشاورزی و شرکت ها شروع به پرداخت کرده اند. امکانات

بیشترین نگرانی متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی کسانی هستند که برای دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی اقدام کرده اند و هنوز آن را دریافت نکرده اند، چرا که در اطلاعیه بنیاد مسکن آمده است که تسهیلات آنها به صورت خودکار به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد.

کند پرداخت 350 میلیون تسهیلات مسکونی روستایی رعایت مصوبه بانک مرکزی تنها توسط 4 بانک

«رضا حمیدی» مدیرکل بنیاد مسکن روستایی در پاسخ به این سوال که آیا هر ۹ بانک شروع به تامین مالی تسهیلات مسکن روستایی کرده اند؟ وی گفت: از ۹ بانک صادراتی بانک ملی، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی تنها چهار بانک پست بانک، کشاورزی، رفاه کار و تجارت ابلاغ استانی خود را انجام داده اند.

سایر بانک ها نیز در هفته های جاری اعلامیه ایالتی را اعلام خواهند کرد. اعلام رسمی بانک های صادرات، ملت و ملی تا دو هفته آینده انجام می شود، اما بانک مسکن به دلیل تراز مالی در هفته آینده روند این تسهیلات را تکمیل می کند.

وی افزود: این چهار بانک عملیاتی که ابلاغ استانی را انجام داده اند ۱۱۱ هزار فقره سهمیه دارند و به نظر می رسد در هفته های جاری بقیه بانک ها نیز ابلاغ استانی را انجام دهند. اعلام رسمی بانک های صادرات، ملت و ملی تا دو هفته آینده انجام می شود، اما بانک مسکن به دلیل تراز مالی در هفته آینده روند این تسهیلات را تکمیل می کند.

اعتبار ساخت مسکن روستایی سال گذشته از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید اما امسال از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان رسید و به نظر می رسد این اقدام می تواند تا حدودی سرعت ساخت مسکن روستایی را تسریع بخشد.

نرخ های بازپرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود پنج درصد تقریباً ماهانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

چهارمین بانک مرکزی در اردیبهشت ماه، بخشنامه ای به ۹ بانک ابلاغ شد که سقف مسکن روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت را به ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد افزایش دهند.

اکنون با توجه به اینکه سقف تسهیلات و تعداد آنها برای اولین بار بیش از دوره های گذشته افزایش یافته است، به نظر می رسد بانک ها کمی مقاومت بیشتری نسبت به پرداخت این مبلغ داشته باشند، اما به گفته صالحی، رئیس بنیاد مسکن، گفت: توضیح داد. بانک ها در این زمینه همکاری خوبی داشته اند و به همین دلیل پیش بینی می شود سرعت پرداخت ها نسبت به دوره قبل که سقف اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان و تعداد وام ها ۲۰۰ هزار بوده بهتر باشد.

نکته ای که در این هفته شاهد بودیم این است که بنیاد مسکن هنوز آماری از میزان تسهیلات پرداختی ارائه نکرده است. چند هفته پیش معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن از وجود ۱۰۰ هزار پرونده برای وام مسکن روستایی خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا