فناوری

کیفیت اینترنت در چند ماه اخیر افت جدی داشته / اختلال‌ها ناشی از دستگاه‌های مسئولی است که به دلایل مختلفی اخلال ایجاد می‌کنند / فضای فناوری در ایران به سمتی می‌رود که در سال‌های آتی، اینترنت بدون فیلتر گشایش خواهد یافت / محاسبات غیررسمی می‌گوید درآمد‌های ناشی از فیلترینگ به درآمد‌های یک اپراتور نزدیک شده

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (irtahlil.com):

محدودیت های اینترنت روز به روز در حال افزایش است و دولت مدعی است که بدون پاسخگویی به وضعیت جهانی اینترنت، دامنه فیبر نوری را افزایش می دهد. ادامه این روند و استفاده از فیلترشکن ها تنها باعث ضرر شهروندان عادی و سود برای صاحبان فیلترشکن خواهد شد.

حسین اسلامی از فعالان عرصه اینترنت و اقتصاد دیجیتال درباره ایجاد محدودیت های بیشتر در اینترنت جهانی به « Enchant » گفت: در مورد اینترنت دو موضوع داریم. یک موضوع مربوط به محدودیت ها و یک موضوع مربوط به اختلال است. حدود مربوط به مصوبات کارگروه رسیدگی به پرونده های کیفری متشکل از ۱۲ نفر است. ۶ نفر از دولت، ۲ نفر از قوه قضائیه و ۴ نفر از مجلس و سایر دستگاه ها هستند. اغتشاشات مربوط به دستگاه های مسئول است که به دلایل مختلف باعث ایجاد اختلال می شود. اکنون یک اختلال جدی ایجاد شده است. البته دولت سعی کرده است برخی از فیبرهای نوری و زیرساخت ها را تقویت کند، اما کیفیت اینترنت در چند ماه اخیر به شدت کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: امیدواریم اختلالات در اینترنت ثابت و همراه برطرف شود و در صورت وجود تعدیل در مجموعه های نظارتی به حداقل برسد. قبل از این فیلترینگ داشتیم اما تا این حد مزاحم نبودیم. اکنون به دلایل نامعلومی از جمله یوتیوب و گوگل پلی بسته شده است. این موضوع با صحبت با دولت حل خواهد شد. این محدودیت‌ها در زمان بحران افزایش می‌یابد، اما با رفع بحران، محدودیت‌ها برداشته نمی‌شوند.

وی در ادامه در خصوص ناکارآمدی فیلترینگ اظهار داشت: به نوعی کارایی فیلترینگ از بین رفته و بیشتر افراد جامعه به فیلترشکن مبتلا شده اند. این چند عواقب بد دارد. اول، منجر به کاهش امنیت اطلاعات می شود. بسیاری از فیلترهای رایگان حاوی بدافزارهایی هستند که داده ها را می دزدند. نکته بعدی استفاده از فیلترشکن در دست نوجوانان است که به راحتی می توانند دقیقا از همان سایت های مطرح شده استفاده کنند. نکته بعدی تبلیغات جاسوسی بیگانگان است که با فیلترشکن نمایش داده می شود. در نتیجه فیلترشکن و استفاده مداوم از آن عملکرد خود را از دست داده و صدمات جدی به افراد وارد شده است. ما از نظر اقتصادی و تجاری آسیب دیده ایم. در شهرهای بزرگ هزینه فیلترینگ افراد از هزینه اینترنت بیشتر شده است. فشار هزینه فیلترشکن به عموم مردم وارد می شود و این پول مستقیماً برای رشد و توسعه به دست اپراتورها نمی رود. معلوم نیست پول فیلترینگ به چه کسی می رسد.

اسلامی درباره میزان خسارات استفاده از فیلترشکن گفت: کارگروه ویژه پرونده های کیفری و دولت با هم درگیر هستند. به عنوان مثال وزیر معتقد است که گوگل پلی باید باز شود، اما در آن کارگروه جمع بندی دیگری انجام شد. فضای فناوری در ایران به سمتی می‌رود که در سال‌های آینده اینترنت بدون فیلتر باز شود. فعالان تجاری و بازی سازان از شرایط فعلی و افزایش هزینه های کسب و کار گلایه دارند. از طرفی هیچ اعداد و ارقامی رسمی که اثرات فیلترینگ را نشان دهد وجود ندارد. محاسبات غیررسمی و اعداد تقریبی نشان می دهد که درآمدهای فیلترینگ به درآمدهای یک اپراتور نزدیک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا