اخبار اقتصاد ایران

کیفیت نان ایران مطابق با استانداردهای جهانی است!

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از آغاز طرح کل پخت نان در کشور خبر داد و گفت: کیفیت نان ایرانی مطابق با استانداردهای جهانی است.

به گزارش دیارمیرزا سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح احیای نان سبوس دار در کشور آغاز شده است و نانوایی های کشور از آرد سبوس دار برای پخت نان استفاده می کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: استفاده از آرد سبوس دار برای پیشگیری از دیابت، چربی های مضر بدن، مشکلات دستگاه گوارش و … بسیار مفید است.

سهرابی افزود: در کمیسیون اولیه ۹۰ سال پیش مصوب شد که استاندارد ۱۰۳ گندم اصلاح و اجرا شود. همچنین با راه اندازی حداقل یک کارخانه تولید آرد سبوس دار در ۳۱ استان کشور، در آینده نزدیک نانوایی های کشور به طور کامل به سمت تولید نان سبوس دار خواهند رفت.

به گفته این مسئول، از مجموع ۴۵۰ کارخانه موجود در کشور به ۱۰۰ کارخانه مجوز تولید آرد سبوس دار داده شده است و استان های مرکزی، قم و اصفهان در این زمینه پیشتاز هستند. در آرد سبوس دار، تمام گندم آردپاشی شده و تمام سبوس، مواد سلولزی، ویتامین ها، جوانه گندم و مواد مغذی موجود در آرد حفظ می شود. در آردی که الان نانوایی ها استفاده می کنند به طور متوسط ​​۱۵ درصد سبوس گیری انجام می شود که باعث کاهش کیفیت نان می شود.

کیفیت نان ایرانی مطابق با استانداردهای جهانی است

سهرابی با رد برخی اظهارات مبنی بر بی کیفیتی نان ایرانی، گفت: مرکز تحقیقات غلات شرکت بازرگانی دولتی پس از بررسی ۲۲ هزار نمونه به این نتیجه رسیده است که میزان پروتئین گندم ایران بیش از ۱۲ درصد است، میزان گلوتن آن نیز می باشد. بیش از ۲۸٪ و شاخص گلوتن ۴۰٪ است. که مطابق با استانداردهای جهانی است. وی افزود: حتی مطالعات مرکز شیمی غلات موسسه اصلاح و تهیه بذر کشور که مورد تایید سازمان خواربار جهانی سازمان ملل متحد است نیز این اطلاعات را تایید می کند.

در بازدید گروه خبرنگاران از کارخانه گل آذین آشتیان مشاهده شد که این کارخانه آرد سبوس دار تولید می کند و به گفته بهمنی مدیرعامل این کارخانه حدود ۲۰ درصد آرد سبوس دار مورد نیاز استان مرکزی و برخی استان های دیگر تامین می شود. از این کارخانه همچنین از چندین نانوایی در استان مرکزی که نان کامل می پزند بازدید و با خریدارانی که از کیفیت نان بسیار راضی بودند مصاحبه شد. در نانوایی های این استان نان تافتون ۷۰ گرم با آرد سبوس دار با قیمت ۱۲۰۰ تومان به فروش می رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا