طلا و ارز

کیهان قیمت دلار را پیش‌بینی کرد!

به گزارش ایران تحلیل، «ظهیر اصفهانی» تحلیلگر اقتصادی در خصوص تصویب قطعنامه ای علیه ایران در نشست اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: متفاوت از دوره های قبل که آمریکا نقش آفرینی می کرد. پلیس بد و اتحادیه اروپا نقش پلیس خوب را بازی کردند، اما اکنون برای اولین بار این وضعیت برعکس شده است. زیرا به نظر می رسد آمریکا با سیاست اتخاذ قطعنامه علیه ایران موافق نیست، اما اتحادیه اروپا بر اتخاذ قطعنامه ضد ایرانی اصرار دارد.

کیهان در گزارشی نوشت: این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه قطعنامه های ضدایرانی باعث التهاب در بازار نمی شود، اظهار داشت: این مصوبه ها باعث ایجاد التهاب در بازارها نمی شود. وی تصریح کرد: هدف از این قطعنامه افزایش فشار سیاسی بر ایران است زیرا ایران در آستانه برگزاری انتخابات است. در این شرایط که مهمترین موضوع سیاست خارجی ایران موضوع هسته ای است، غرب می خواهد ایران را تحت فشار قرار دهد و هم به مردم ایران و هم به رئیس جمهور منتخب سیگنال بدهد تا رویکرد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را نسبت به اهداف ایران تغییر دهد. در چهار سال آینده تغییر کند.

وی افزود: ایران در سه سال گذشته نشان داده است که در برابر فشارهای سیاسی فزاینده به دولت‌های خارجی باج نمی‌دهد.

این تحلیلگر سیاسی گفت: اقدامات سال های اخیر در عرصه بین الملل باعث افزایش درآمدهای ارزی ایران شده است و این موضوع با وجود افزایش فشارهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی در شش ماه اخیر و با وجود … اینکه انتظار می رفت نرخ ارز تا حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یابد، اما نرخ ارز روی ۵۰ هزار تومان متوقف شد و دولت و بانک مرکزی توانستند نرخ دلار را در این محدوده ۵۰ هزار تومانی افزایش دهند.

درخواست انتخابات

«رحمان سعادت» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در خصوص صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: شاید صدور این قطعنامه برای کشورها موثر باشد مانند ژاپن یا سوئیس که هنوز از تحریم ها و قطعنامه ها بهره ای نبرده اند، اما خود را با این تکانه ها وفق داده اند و با اتخاذ سیاست های اقتصاد مقاومتی راه حل هایی برای مقابله با آن یافته اند.

سعادت با انعکاس عملکرد یک سال و نیم گذشته دولت گفت: اقدامات بانک مرکزی و دیپلماسی منطقه ای در راستای عادی سازی روابط منجر به افزایش ذخایر ارزی کشور شده است. به همین دلیل، به نظر نمی رسد در چند ماه آینده اتفاق مهمی رخ دهد.

وی با تاکید بر تأثیر اخبار و رویدادهای سیاسی بر بازارهای مختلف به ویژه بازار سرمایه و ارز گفت: این تأثیرات عموماً از قبل رخ می دهد، یعنی دو تا سه هفته قبل از انتشار اخبار، بازارها واکنش نشان می دهند. اما دوام نخواهد آورد

این کارشناس اقتصادی با ارائه راهکارهایی برای برون رفت از این شرایط تصریح کرد: بانک مرکزی باید با اتخاذ تدابیر مناسب ثبات فعلی بازار ارز را حفظ کند و دولت نیز بر تولید، واردات و توزیع کالاهای اساسی نظارت داشته باشد تا از نوسانات شدید جلوگیری شود. این بازارها

غرب می خواهد بازار ارز را داغ کند

احمد شریف، تحلیلگر سیاسی نیز گفت: «کشورهای اروپایی مدت هاست که به دنبال فرصتی برای فشار بر ایران هستند. به همین دلیل است که با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، فشار جدیدی به ایران وارد کرده‌اند.

وی توضیح داد: غرب در گذشته در مورد «مکانیسم ماشه» زیاد صحبت کرده است، اما نتوانسته است این کار را انجام دهد. در نتیجه چون می دانستند با واکنش تند ایران مواجه خواهند شد، غرب فقدان مکانیزم ماشه را می بیند و در نتیجه اروپا فرصت طلبانه موضوع قطعنامه ضدایرانی را در انتخابات کشورمان پیش برد.

شریف تصریح کرد: بهترین راه مقابله با این اقدام اروپا، ایجاد شرایط برای حضور نامزدهای با سلایق مختلف در این انتخابات است تا مردم حضوری باشکوه در انتخابات داشته باشند. این یک سیگنال روشن برای جامعه بین المللی خواهد بود که مردم در موضوع هسته ای منافع ملی دارند.

شریف گفت: در چهار ماه گذشته خیزش های سیاسی مختلفی در ایران با هدف افزایش نرخ ارز رخ داده است. در زمان وقوع این آشوب ها صحبت از نرخ دلار ۱۰۰ هزار تومانی به میان آمد اما خوشبختانه دولت و بانک مرکزی با درایت توانستند نرخ دلار را در محدوده ۵۰ هزار تومان نگه دارند و اجازه ندادند نرخ ارز بالا آمدن.

وی افزود: غرب با اتخاذ مصوبه ای ضد ایرانی می خواهد بازارها از جمله بازار ارز را به هم بزند، اما دارایی های ارزی ایران مناسب است و می تواند نرخ ارز را در محدوده ۵۰ هزار تومان حفظ کند، بنابراین جای نگرانی نیست. درباره افزایش نرخ ارز در ایران.








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا