اقتصاد جهان

گازپروم: بخش انرژی اتحادیه اروپا در حال خودکشی است

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم به نقل از راشاتودی هشدار داد که تولیدات صنعتی اتحادیه اروپا در پایین ترین سطح خود قرار دارد و اقتصاد منطقه بدون گاز ارزان روسیه در رنج است.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که دولت آلمان هشدار داد که این کشور با دومین رکود متوالی در سال ۲۰۲۴ مواجه خواهد شد.

میلر در مجمع بین‌المللی گاز سن پترزبورگ تاکید کرد که بازار گاز اتحادیه اروپا با “تخریب تقاضا” مواجه است. این اصطلاح به وضعیتی اطلاق می شود که در آن قیمت های بالای کالا یا عرضه محدود منجر به کاهش تقاضا می شود و مردم به دنبال جایگزین می گردند.

مدیرعامل این شرکت دولتی روسیه افزود: برخی کارشناسان این وضعیت را خودکشی انرژی اروپا می نامند.

او همچنین توضیح داد که برخی دیگر از تحلیل‌گران اکنون اقتصاد آلمان را که موتور اقتصادی اروپا به حساب می‌آمد، «مرد بیمار اروپا» می‌خوانند.

بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، آلمان، سال گذشته ۰.۳ درصد کوچک شد که بخشی از آن به دلیل کاهش شدید واردات گاز خط لوله از روسیه بود.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد فدرال، انتظار می رود تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری ۰.۲ درصد کاهش یابد و دومین سال متوالی رکود اقتصادی آلمان باشد.

میلر هشدار داد که «صنعت زدایی اروپا» ادامه خواهد یافت و بازار گاز با نوسانات بیشتری مواجه خواهد شد.

او هشدار داد که این روند می‌تواند منجر به “شوک جدید قیمت گاز و اختلال در عرضه” شود.

میلر گفت سیاست های اتحادیه اروپا باعث شده است که تولید صنعتی منطقه تقریباً ۱۰ درصد کاهش یابد که پایین ترین سطح در یک دهه اخیر است.

وی تاکید کرد که صنعت اروپا رقابتی نخواهد بود زیرا صنایع آمریکایی تا پنج برابر کمتر برای انرژی هزینه می کنند.

بر اساس آمار اتحادیه اروپا، سهم روسیه از عرضه گاز اتحادیه اروپا از ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا