اقتصاد جهان

گاز طبیعی در ترکیه 38 درصد گران شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، شرکت نفت و گاز بوتاش ترکیه، شرکت دولتی حمل و نقل و بازاریابی نفت و گاز این کشور به نقل از اویل پرایس، اعلام کرد که قیمت گاز برای مصرف کنندگان داخلی از اول مردادماه ۳۸ درصد افزایش می یابد. این شرکت همچنین در حال افزایش ۳۳.۱ درصدی قیمت گاز برای مشتریان صنعتی کوچک و متوسط ​​است که مصرف گاز سالانه آنها ۳۰۰۰۰۰ مترمکعب یا کمتر است. بوتاش فاش کرد که با توجه به شرایط بازار، ثبات قیمت بازار و تصمیم مسئولان بازار انرژی در خصوص عوارض و تغییرات هزینه های خرید گاز به این نتیجه رسیده است.

ترکیه تا حد زیادی به واردات گاز وابسته است و بیشتر گاز مورد نیاز خود را از روسیه، آذربایجان و ایران وارد می کند. این کشور همچنین گاز طبیعی مایع را از قطر، ایالات متحده، نیجریه و الجزایر خریداری می کند. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه (Turkstat)، این کشور در ماه ژوئن به ارزش ۴.۵۴ میلیارد دلار گاز طبیعی وارد کرده است که ۱۸.۲ درصد از کل واردات خود را به خود اختصاص داده است. تولید گاز طبیعی داخلی روسیه در سال ۲۰۲۱ کمتر از یک درصد از ۶۰ میلیارد متر مکعب مصرف این کشور بوده است.
افزایش قیمت گاز طبیعی تنها یک سال پس از آن رخ می دهد که رجب طیب اردوغان در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته وعده گاز رایگان به همه خانوارها را داد.
اردوغان در افتتاحیه بندر گاز طبیعی در شمال استان زونگولداغ گفت: ما به مدت یک سال هر ماه ۲۵ متر مکعب گاز طبیعی را به صورت رایگان برای مصرف خود ارائه خواهیم کرد.
ترکیه در سال ۲۰۲۰ گاز طبیعی را در میدان ساکاریا در سواحل زونگولداگ و در سال ۲۰۲۳ در میدان کایکوما-۱ کشف کرد. حجم کل این کشف ۷۱۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است. اردوغان گفت: میادین گازی دریای سیاه در ابتدا روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می کنند و سپس تولید آنها به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: با رسیدن ترکیه به این ظرفیت تولید، می‌تواند ۳۰ درصد از مصرف داخلی سالانه خود را از این منطقه تامین کند.
انتهای پیام/۵۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا