فناوری

گام اول آشتی با آنلاین‌ها: رفع‌ فیلتر اینستاگرام و گوگل‌پلی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

ساعت هفت صبح: اگر روز بعد از تحلیف رئیس حرفه پزشکی; اگر دولت جدید بخواهد تصمیمی اتخاذ کند که با اکوسیستم استارت آپی و جامعه کسب و کار آنلاین ایران و همچنین میلیون ها کاربر ناراضی از وضعیت اینترنت سازگار باشد، چه تصمیمی باید بگیرد؟ واقعیت این است که لیست درخواست ها و مطالبات با اتفاقاتی که به خصوص در ۳ سال اخیر در اینترنت و تجارت آنلاین ایران رخ داده است بسیار طولانی است.

از حل مشکلات مالیاتی و بیمه ای استارتاپ ها گرفته تا موضوع سرعت و کیفیت اینترنت کشور که در مقایسه با کشورهایی مانند امارات و ترکیه در وضعیت بدی قرار دارد تا مسائلی مانند تسهیل ورود پلتفرم های بزرگ به … بورس یا حتی احتمال ورود سرمایه گذاران خارجی به این اکوسیستم… همه اینها چیزهایی است که استارتاپ ها از مسعود بزیکیان انتظار دارند.

فهرستی که تحقق بخش های زیادی از آن در گرو همکاری و توافق نهادها و تصمیم گیران خارج از دولت است، اما بدون تردید نقش دولت و رئیس جمهور و مهمتر از همه وزیر آینده ارتباطات در پیگیری موضوع و چانه زنی و البته ایستادن بر سر آنها می تواند بسیار تعیین کننده باشد. نقشی که عیسی زارع پور از پوشیدن آن امتناع ورزید و با کناره گیری و گاهاً با محدودیت، کارنامه ناکامی از خود در هدایت اقتصاد دیجیتال کشور و همچنین در افکار کاربران فضای مجازی به جا گذاشت.

اما خواسته ای که در دست و روی میز است و می تواند واکنش مثبت فوری و ادامه محبوبیت و استقبال از دولت چهاردهم را به همراه داشته باشد، تصمیم در مورد دو پلتفرم است که رگ حیات کسب و کار ایرانی شده است. یکی اینستاگرام و دیگری گوگل پلی. تمام آن وعده‌هایی که چهره‌هایی مانند آذری جهرمی برای بهبود وضعیت و خود پزشکان برای رفع محدودیت‌ها داده‌اند کافی است تا با رفع فیلتر این دو پلتفرم محبوب ایرانی‌ها شروع کنیم تا در همان ابتدا امتیاز مثبت مهمی ثبت شود. از کار دولت

اما چرا این دو پلتفرم اینقدر برای کاربران و کسب وکارهای ایرانی اهمیت پیدا کرده اند؟ چگونه ایرانیان در سال‌های گذشته موفق به استفاده تجاری از پلتفرم‌های خارجی شدند که باعث شد بر این محدودیت‌ها غلبه کنند؟

وقتی صحبت از تجارت الکترونیک در ایران می شود، نام هایی مانند اسنپ مارکت، دیجی کالا، خانومی، طرب و بسیاری از پلتفرم ها یا وب سایت های معروف به ذهن خطور می کند. کسب و کارهایی که با سرمایه گذاری های کلان و استفاده صحیح از مفهومی به نام دیجیتال مارکتینگ و البته ویژگی های پلتفرم ها به فضایی برای تجارت کالا از طریق دنیای آنلاین تبدیل شده اند و گردش مالی روزانه میلیاردی ایجاد کرده اند. اما در کنار همه این موفقیت ها، این شبکه اجتماعی اینستاگرام به مهم ترین بازار آنلاین صدها هزار و شاید میلیون ها کسب و کار ایرانی تبدیل شده است. بازاری که در آن نیازی به پرداخت پورسانت و پذیرش شرایط کسب و کارهای پلتفرمی مانند دیجی کالا و روبیکا برای کسب و کار ندارید و تمامی ابزار و کانال های ارتباطی شما با مشتریان در دست شماست.

اگرچه مزیت بازاریابی و محتوای زیاد پلتفرم های داخلی را ندارید و باید بسیاری از هزینه های جذب مشتری را خودتان انجام دهید و مهمتر از آن، تدارکات و حمل و نقل کالای فروخته شده بر عهده شما یا شماست. اما تجربه موفق ایرانی ها از حضور کسب و کارشان در اینستاگرام نشان می دهد که مهمترین زیرساخت تجارت الکترونیک ایران در تمام سال های گذشته اینستاگرام بوده است.

بنابراین دور از انتظار نیست که خواسته و اولویت اصلی ایرانیان فعال در اقتصاد آنلاین رفع فیلتر آن باشد. شکی نیست که این حذف فیلتر برای کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ هایی که بخشی از بازاریابی و برندسازی خود را از طریق این کانال ارتباطی جذاب انجام می دهند جذاب خواهد بود. شاید تنها بازیگرانی که از این حذف فیلتر راضی نیستند پلتفرم هایی باشند که اینستاگرام را رقیبی برای فروش خود می دانند. مخصوصاً کسانی که در زمینه هایی مانند پوشاک، لوازم آرایش یا سایر کالاهای وارداتی تمرکز دارند!

برای کاربران غیرتجاری ایرانی که روزانه چندین ساعت را به تفریح ​​و خنده و البته کسب اخبار و اطلاعات و گاهاً آموزش در این شبکه اجتماعی می گذرانند، خلاصی از فیلترشکن ها برای ورود به اینستاگرام باعث خوشحالی زیادی خواهد شد.

اکثر ایرانی ها از گوشی های اندرویدی استفاده می کنند. از طرفی گوگل پلی پلتفرمی با دسترسی آسان برای کاربران و کسب و کارها است و برخلاف اپ استور اپل محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. شما می توانید به راحتی اکثر بازی ها و برنامه ها را از گوگل پلی دانلود کرده و در گوشی خود داشته باشید. از اپلیکیشن اسنپ گرفته تا اپلیکیشن دیجی کالا و هزاران برنامه و کسب و کار و البته بازی. محدودیت گوگل پلی همه این دسترسی ها را سخت کرده است. به خصوص برای بازی سازان ایرانی که درآمدهای داخلی و خارجی خوبی از این پلتفرم داشتند و حالا در نبود دسترسی آسان به آن مشکلات زیادی پیدا کرده اند.

بازی سازانی که از تجربه کار با کافه بازار چندان راضی نیستند و معتقدند تجربه کاربری خوبی از آن به دست نمی آورند و پورسانت ها و مبالغی که از درآمد آنها کسر می شود در واقع باعث شده تا اقتصاد آنها بیشتر به نفع باشد. این پلت فرم نسبت به تولید کنندگان بازی های موبایل. اما موضوع نکته کلیدی در مورد گوگل پلی این است که با فیلتر شدن این بازار اپلیکیشن بود که برای اولین بار بسیاری از ایرانیان به سراغ نصب فیلترشکن رفتند.

بسیاری از افرادی که در شرایط عادی نیازی به فیلترشکن نداشتند و یا حتی دسترسی به آن را سخت و تا حدودی فنی می دانستند، مجبور شدند برای نصب یک اپلیکیشن معمولی روی گوشی اندرویدی خود وارد دنیای پر دردسر فیلترشکن ها شوند.

علاوه بر تحمیل هزینه، بحث امنیت داده های کاربران یکی از چالش های این اجبار بوده و هست. پس شکی نیست که دولت چهاردهم با حذف فیلتر گوگل پلی بسیاری از والدین و سالمندان را از این گرفتاری ها و خطرات نجات می دهد و بسیاری از بازیکنان جوان اپلیکیشن اندروید و کسب و کارهای مرتبط مانند بازی سازان را خوشحال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا