اخبار بورس

گداخانه‌ای” به نام “بورس ایران

گزارش کردن اخبار بورسمتأسفانه در سال های اخیر عادت به تکدی گری، حمایت و یارانه دولتی در بازار سرمایه مشاهده شده است. کارشناسان و فعالان بازار سرمایه که هر ساله و هر روز از لزوم عدم دخالت دولت در بازار سرمایه، مدیریت، قیمت گذاری و اقتصاد صحبت می کنند، پس از دو سه روز افت شدید بورس، ابراز داشته اند. نظر آنها دست در دست دولت، سازمان بورس، تامین مالی توسعه ملی و… است و انتظار دارند از همه جا برای حمایت از بورس پول تامین شود.

ما متوجه نشدیم که دخالت دولت در بازار سرمایه و اقتصاد خوب است یا بد؟ باور کنید مسئولان بورس، صاحب نظران و فعالان آنچنان با شور و شوق از تزریق قطره ای برای حمایت از بورس صحبت می کنند که گویی کاهش بیش از ۸۰ درصدی قیمت سهام و رکود شدید پنج سال اخیر را فراموش کرده اند.

نمی دانیم وزیر امور اقتصادی، رئیس سازمان بورس، برخی کارشناسان متوهم و فعالان باتجربه بازار سرمایه می توانند دقایقی از تاثیر حمایت های گذشته صندوق های تثبیت بازار و توسعه بازار گزارش دهند. صندوق های سرمایه گذاری می توانند به تغییر روند یا بهبود شرایط بازار کمک کنند تا بتوانیم به این نتیجه برسیم که آیا مشکل بازار سرمایه کشور با تزریق پول دولت حل می شود یا خیر؟

آیا تزریق نقدینگی و خرید سهام شرکت‌های خودروسازی، بانک‌ها، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع توسط دولت و صندوق‌های حمایتی بازار در سال‌های اخیر منجر به تغییر شرایط اسفناک و شرم‌آور بازار شده است؟ تنها راه و پیشنهاد مدیران، نمایندگان مجلس و فعالان بازار، بهبود، تزریق و خرید سهام توسط دولت است. آیا این تنها سیاستی است که سیاستگذاران برای خروج از باتلاق و رسوایی بازار سرمایه در نظر دارند؟

پول حمایت از بازار سرمایه از کجا تامین می شود؟ آیا می‌دانستید بخش زیادی از منابع مالی صندوق‌های توسعه بازار سرمایه در سال‌های اخیر از محل کارمزد معاملاتی سرمایه‌گذاران شما و زیان‌دهندگان بازار سرمایه امروزی تامین شده است؟

حمایت یا حق سکوت:

احتمالاً شاهد برخی از شدیدترین کاهش ها در بازار سهام ژاپن در هفته های اخیر بوده اید. حدود دو هفته پیش، بازار سهام ژاپن که یکی از معتبرترین بازارهای مالی جهان محسوب می‌شود، به دلیل تغییرات ارزش پول محلی در برابر دلار و همچنین آمارهای ناامیدکننده آمریکایی، افت ۱۲ درصدی را ثبت کرد. اقتصاد

این کاهش که یکی از افتهای بی سابقه بازار سهام در این کشور بود (حتی بدتر از افت این بازار در دوشنبه سیاه سال ۱۹۸۷) با بسته شدن بازار برای یک روز و حمایت بانک مرکزی ژاپن ثبت شد. افزایش روز بعد ۱۱.۶۶ درصد. حداقل در مورد اهمیت حمایت کمی بهتر یاد گرفتیم.

حالا حمایت های سازمان بورس و بانک مرکزی ایران در ۱۰ سال گذشته را با عملکرد بانک مرکزی ژاپن مقایسه کنید تا ببینید چرا آنها را “بانک مرکزی و دولت ژاپن” می نامند و دوستان ما را “بانک مرکزی و دولت ژاپن” می نامند. “بانک مرکزی” دولت ایران.

بررسی کنید که آیا در ژاپن برنامه‌های مختلفی برای محدود کردن فروش، محدود کردن دامنه نوسانات، دستکاری اعتبار مشتریان، جلسات مختلف و صبحانه‌های تجاری و غیره برای حمایت از بازار سهام وجود داشت یا خیر؟

بدون شک آنچه اکنون در بورس ایران از آن به عنوان حمایت یاد می شود، بیشتر به حق سکوت شباهت دارد. حق سکوت برای سهامداران بدبخت این دولت و مصوبات شبانه و غیرکارشناسی آن.

اینکه ۵۰ نامه و طومار امضای ۵۰۰۰۰۰۰ نفر می رسد ۵۰ نفر می رسانند تا دولت، بانک مرکزی، بانک ها، صندوق توسعه ملی و… جمع شوند و قول بدهند ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان بدهند و سهامداران با پرداخت های ۵۰ با ۱۰۰ میلیارد تومان بازار سرمایه کشور به گدای دائمی تبدیل شده است.

بازاری که در سراسر جهان برای تامین مالی دولت‌ها، صنایع و کسب‌وکارها استفاده می‌شود، به خانه گدایان در ایران تبدیل شده است و خود هر ماه منتظر تزریق قطره‌ای سرمایه و اعتبار دولت شکست خورده برای خرید سهام زیان‌ده، شاخص‌سازی و سکوت است.

با ما چه کردند و نتیجه چه شد؟

جدای از خریدهای غیرمسئولانه و حمایت های غیرکارشناسی بانک ها و شرکت های بزرگ از سهام شرکت های زیرمجموعه، عمده حمایت و خرید سهام در سال های اخیر بر عهده دو صندوق سرمایه گذاری برای ثبات بازار و توسعه بازار بوده است.

صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار:

این صندوق که منابع آن عمدتاً بخشی از کارمزد معاملاتی کارگزاران است، طی چند سال گذشته به طور مستمر اقدام به خرید یا حمایت از سهام و البته شاخص‌سازی آن کرده است.

بر اساس حساب های سالانه منتهی به مرداد ۱۴۰۳، سهامداران اصلی این صندوق بانک ها (۳۵ درصد)، مؤسسات مالی (سهامی، فرابورس و …) و کارگزاران (۵۴ درصد) هستند. سهامداران بازنده هستند.

ضمناً نحوه خرید سهام و سرمایه گذاری در این صندوق در جدول زیر شرح داده شده است. سرمایه گذاری در ۴۵۸ سهم در ۴۲ صنعت یکی از دستاوردهای این بازار است و تنها به طور جزئی به بهبود شرایط بازار کمک می کند.

۳۰۰۰۰۰ ارزش میلیارد تومانی سهام خریداری شده:

بر اساس گزارش های مالی منتشر شده از سوی این صندوق، ارزش کل سهام خریداری شده تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به شرایط و گردش سهام در این روزهای بازار رقم قابل توجهی است.

تثبیت بازار صندوق های سرمایه گذاری مشترک:

اما صندوق دیگری که در سال ۱۳۹۵ تاسیس شده و تحت نظارت هیات امنا و هیات مدیره در بازار سرمایه کشور سرمایه گذاری و حمایت می کند، صندوق سرمایه گذاری تثبیت بازار است.

هیات امنا متشکل از وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس بانک مرکزی، رییس هیات مدیره صندوق توسعه ملی و در نهایت رییس سازمان بورس اوراق بهادار است که زحمات آنها در این سال ها بر افراد کمی تأثیر گذاشته است.

این صندوق دارای سازوکارهای معاملاتی خاصی مانند: مانند ورود به زمانی که شاخص کل بیش از ۱.۵ درصد سقوط می کند و موارد دیگر، اما آیا واقعا تاثیر عملکرد این صندوق در بازار را احساس کرده اید؟

ذینفعان و سرمایه گذاران اصلی صندوق تثبیت بازار:

با توجه به ساختار متفاوت این صندوق نسبت به ساختار صندوق توسعه بازار، ذینفعان و سرمایه گذاران آن نیز متفاوت هستند.

این حجم از «بزرگراه» برای چند میلیارد تومان غیر ممکن است:

برخی از نکات قابل توجه صورت های مالی این صندوق به شرح زیر است:

۱- تنها سرمایه گذاری دولت در این صندوق ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و تمام پول در سال ۱۴۰۱ به صورت افزایش سرمایه به این صندوق واریز شده است.

۲- سود یکساله دولت از ۲۰۰۰ میلیارد تومان واریز شده ۱۲۹۰ میلیارد تومان بوده که نشان می دهد این نوع حمایت ها بدون هدف و هدف نبوده است. بعید است که هیچ یک از سهامداران شما در سال گذشته ۶۵ درصد بازدهی دریافت کرده باشند.

۳- سهم صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار در پاییز ۵ سال گذشته تنها ۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده که البته سود باورنکردنی ۳۹۰۰ میلیارد تومانی به این موسسه داده است.

• سهم جمعیت در حمایت از بازار سرمایه بیشتر از سهم دولت است

۴- همانطور که از جدول بالا مشخص است سهم شما در حمایت از بازار از طریق پرداخت کارمزد و در قالب سرمایه گذاری در سازمان بورس بیشتر از سهم دولت در این سال ها بوده است.

۵- با احتساب سود و سپرده مشمولان به مبلغ ۲۰۰۰۰ میلیارد تومان، تعداد کل سهام صندوق تثبیت بازار تملک شده توسط دولت، صندوق توسعه ملی و سازمان بورس.

حمایت از کیف پول مردم هنر نیست:

در صورتی که از ۵ درصد سهام در صندوق های سرمایه گذاری مشترک با درآمد ثابت (تقریباً ۳۰۰۰۰ میلیارد تومان) ارزش تقریباً ۱۲۰۰۰۰ میلیارد تومان در صندوق های سهامی (شامل دارا یکم، پالایش، اهرم، پاور، جامپ و …) و ۵۰ درصد از سهام صندوق های متوازن که بخشی از آن برای خرید سهام پایه با نگاهی مغرضانه و شاید متناسب استفاده شد، فرض کنید حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از سهام موجود در بازار سرمایه در سبد صندوق های توسعه و تثبیت بازار است. .

از سهام ۵۰ هزار تومانی صندوق های تثبیت و توسعه بازار، حدود ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل کارگزاران، سازمان های بورس و موسسات مالی از محل کارمزد شما سهامداران عزیز است.

همانطور که از جدول بالا مشخص است، مردم با پرداخت کارمزد تراکنش ها و سپرده های بانکی مبلغ ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بازار حمایت کرده اند و دولت و صندوق توسعه ملی نیز با این میزان پرمخاطب، ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حمایت کرده اند. جلسات رنگارنگ

ما نه حمایت شما را می خواهیم و نه دروغ های شما را باور می کنیم:

همانطور که ملاحظه کردید مجموع صحبت ها، مصاحبه ها، جلسات و تهدیداتی که دولت ها در سال های اخیر نسبت به سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه کرده اند، کمتر از ۱۵ هزار میلیارد تومان (حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال) است. در مجموع) که در مقایسه با ۷۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان ارزش کل بورس و فرابورس مضحک به نظر می رسد.

بنابراین حمایت از بازار سرمایه بر عهده شما (سهامداران و سرمایه گذاران) است نه دولت و صندوق توسعه ملی.

“پس التماس نکنید و از وعده های مقامات دولتی لذت نبرید.”

تقسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا