ترندهای روز

گران‌ترین هنرمندان زنده دنیا | سایت ایران تحلیل

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

وقتی صحبت از حراج های هنری به میان می آید، کریستیز، ساتبی، فیلیپس و بونهامز بیشتر از دیگران آشنا به نظر می رسند. همه این خانه‌های حراج بیشتر فروش خود را در شهر نیویورک انجام می‌دهند، جایی که هنر امپرسیونیستی، مدرن، پس از جنگ و معاصر را می‌توان قبل از اینکه زیر چکش برود و احتمالاً برای مدت طولانی در مجموعه‌های خصوصی قرار گیرد، مشاهده کرد. طی این حراجی ها تعدادی از گران ترین آثار هنری هنرمندان زنده دنیا به فروش رسیده است.

در این گزارش ۱۰ مورد از گرانترین آثار هنری خلق شده توسط هنرمندان زنده را معرفی می کنیم:

۱۰. گرهارد ریشتر: میدان کلیسا، میلان (دومپلاتز)

۳۷.۱ میلیون دلار

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

این اثر یک تابلوی نقاشی عظیم ۳×۳ متری است که در سال ۱۹۶۸ خلق شده و یکی از نمونه های تحسین شده آثار گرهارد ریشتر، هنرمند آلمانی است که به روش «نقاشی-عکس» خلق شده است.

این نقاشی که میدان کلیسای جامع در میلان ایتالیا را به تصویر می کشد، در حراجی ساتبی در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۳۷.۱ میلیون دلار فروخته شد.

«گرهارد ریشتر» به عنوان یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر آلمان و یکی از گران ترین نقاشان زنده دنیا شناخته می شود که بارها رکوردهای حراج را شکسته است. هنرمندی که سبک انتزاعی را در زمره ارزشمندترین آثار جهان قرار داد و آثارش بر روی دیوار موزه ها و موسسات مطرح دنیا دیده می شود. گرهارد ریشتر در سال ۱۹۳۲ در درسدن آلمان به دنیا آمد و در همان شهر هنر آموخت. نام او اکنون در فهرست مشهورترین هنرمندان تجسمی جهان قرار دارد. اگرچه اکثر مردم او را به عنوان یک نقاش آبستره می شناسند، اما این هنرمند در زمینه عکاسی و خلق آثار هنری مرتبط با شیشه نیز فعال است.

۹. «گرهارد ریشتر»: «تصویر انتزاعی ۵۹۹»

۴۴.۵ میلیون دلار

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

تابلوی “تصویر انتزاعی ۵۹۹” که در سال ۱۹۸۶ خلق شده و یکی دیگر از آثار “تصویر انتزاعی” این هنرمند محسوب می شود، در رتبه نهم گران قیمت ترین آثار هنرمندان زنده جهان قرار دارد. این تابلو در سال ۲۰۱۵ با قیمت قابل توجه ۴۴.۵ میلیون دلار فروخته شد.

امروزه آثار این هنرمند در موزه ها و گالری های معروف دنیا مانند موسسه هنر شیکاگو، موزه هنر مدرن نیویورک و گالری تیت لندن نگهداری می شود.

۸. “ادوارد روشی”: “Radio 2 Word Damage” (1964)

۵۲.۴ میلیون دلار

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

این نقاشی که کلمه رادیو را در حالی که خم شده به تصویر می کشد، رکورد گران ترین اثر قبلی این هنرمند را که ۳۰ میلیون دلار بود، بیش از ۲۰ میلیون دلار شکست. کارگردان آثار پس از جنگ و معاصر کریستی درباره تابلوی «رادیو» می‌گوید: این اثر کامل «روشی» نمونه بارز نقاشی‌های کلامی بدیع اوست، اثری که «روشی» به عنوان یکی از خلاق‌ترین و تأثیرگذارترین نقاشی‌های اوست. نقاشان. نسل خودش را معرفی می کند.”

۷. «جف کونز»: «سگ بالون» (نارنجی)

۵۸.۴ میلیون دلار

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

«جف کونز» هنرمند مشهور آمریکایی است که در طول دوران حرفه ای خود آثار هنری بسیاری را با قیمت های نجومی فروخته است.

«سگ بادکنک» (نارنجی) که یکی از معروف ترین آثار هنری او به حساب می آید، تنها یکی از چندین اثر هنری جف کونز در رده آثار هنری بادکنکی است. او هر یک از سگ های این مجموعه هنری را با استفاده از فولاد ضد زنگ جلا ساخته است. تصویر یک سگ بادکنکی با تداعی شاد با دوران کودکی، جشن تولد، رویدادهای جشن و لحظات بازی همراه است. در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۳، سگ نارنجی کونز در حراج هنر معاصر کریستی در نیویورک به قیمت ۵۸.۴ میلیون دلار فروخته شد که در واقع بالاتر از تخمین کارشناسان بود.

۶. “ساشا جفری”: “سفر بشریت”

۶۲ میلیون دلار

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

تابلوی ۵۰۰۰ متری “سفر بشریت” که توسط هنرمند بریتانیایی ساشا جفری خلق شده است، به عنوان بزرگترین تابلوی نقاشی جهان شناخته می شود. این نقاشی انتزاعی که نام آن در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است در حراجی در دبی به قیمت ۶۲ میلیون دلار فروخته شد و با فروش این اثر، نام این هنرمند بریتانیایی در میان گران ترین هنرمندان زنده دنیا قرار گرفت. . .

۵. “بیپل”: “هر روز: ۵۰۰۰ روز اول”

۶۹.۳ میلیون دلار

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

در ۱۱ مارس ۲۰۲۱ بود که “Every Day: The First 5000 Days” به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخت و گران ترین اثر هنری دیجیتال جهان شد. این اثر یک کلاژ دیجیتالی از آثار هنری است که «بیپال» به مدت ۱۳ سال روزانه آن را خلق کرده است.

بیپل یک طراح گرافیک است که در کارولینای جنوبی در ایالات متحده زندگی می کند. این هنرمند می گوید که هدف از پروژه «هر روز» خلق آثار هنری بود که در فرآیند روزانه خلق می شوند، صرف نظر از ساده یا پیچیده بودن.

۴. “جاسپر جانز”: “شروع اشتباه”

۸۰ میلیون تومان

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

“شروع کاذب” اثر جاسپر جانز یک نقاشی رنگ روغن است که در سال ۱۹۵۹ خلق شده است. این تابلو در اکتبر ۲۰۰۶ به قیمت ۸۰ میلیون دلار فروخته شد.

“جانز” هنرمند آمریکایی است که بیشتر به خاطر خلق یک سری نقاشی از پرچم آمریکا شناخته شده است.

۳. “دیوید هاکنی”: “پرتره یک هنرمند”

۹۰.۳ میلیون دلار

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸، نقاشی “پرتره یک هنرمند” اثر “دیوید هاکنی” در یک رقابت ۹ دقیقه ای بین خریداران در حراج کریستی واقع در نیویورک تایمز به قیمت ۹۰.۳ میلیون دلار فروخته شد. هنگامی که هاکنی برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ به کالیفرنیا سفر کرد، اولین نقاشی با تم استخر خود را خلق کرد و پس از مدتی، استخر یکی از موضوعات متداول نقاشی های او شد.

دیوید هاکنی در ۹ جولای ۱۹۳۷ در انگلستان به دنیا آمد. او نقاش، طراح، تصویرگر، طراح صحنه و عکاس است. به عنوان یکی از اعضای مهم جنبش هنر پاپ در دهه ۱۹۶۰، هاکنی یکی از تأثیرگذارترین نقاشان بریتانیایی قرن بیستم در نظر گرفته می شود.

۲. “جف کونز”: “خرگوش” (۱۹۸۶)

۹۱.۱ میلیون دلار

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

این اثر هنری ابتدا با قیمت پایه ۴۰ میلیون دلار در کریستیز نیویورک به حراج گذاشته شد و پس از کش و قوس های طولانی به قیمت ۹۱ میلیون دلار فروخته شد. بنابراین «خرگوش» رکورد ۵۸.۴ میلیون دلاری اثر قبلی جف کونز یعنی «سگ بادکنک» را شکست.

۱. “جاسپر جانز”: “پرچم”

۱۱۰ میلیون تومان

گران ترین هنرمندان زنده دنیا

این فهرست با گران ترین نقاشی که توسط یک هنرمند زنده خلق شده است به پایان می رسد. «جاسپر» بیش از ۴۰ نسخه از مجموعه تابلوهای پرچم آمریکا خلق کرده است. این تابلوی “پرچم” توسط جانز در سال ۱۹۵۸ خلق شده است.به گزارش “دیلی آرت”، اگرچه این تابلو در سال ۲۰۱۰ طی قراردادی کاملا محرمانه فروخته شد، اما کارشناسان هنری که از جزئیات این ماجرا اطلاع دارند، می گویند که این تابلو به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا