ترندهای روز

گرانش مریخ هر ۲.۴ میلیون سال اقیانوس‌های زمین را تکان می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که گرانش سیاره قرمز هر ۲.۴ میلیون سال بر دریاها و آب و هوای سیاره ما تأثیر می گذارد.

آیا تعامل بین مدارهای زمین و مریخ می تواند بر گردش آب های عمیق زمین تأثیر بگذارد؟ یک مطالعه جدید یک چرخه ۲.۴ میلیون ساله مرتبط با جریانات اعماق دریا و مدارهای زمین و مریخ را کشف کرده است.

به گزارش IA، محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا و دانشگاه سوربن فرانسه، سوابق زمین‌شناسی گذشته در اعماق دریا را برای کشف ارتباط مرموز بین مدارهای آسمانی و جزر و مدهای گردش عمیق اقیانوس بررسی کردند.

محققان می گویند ما از یافتن این چرخه های ۲.۴ میلیون ساله در داده های رسوبی اعماق دریا شگفت زده شدیم.

آدریانا دوتکیویچ از دانشگاه سیدنی و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: “تنها یک راه برای توضیح آنها وجود دارد: آنها مربوط به چرخه های برهمکنش بین مریخ و زمین در حین گردش آنها به دور خورشید هستند.”

بر اساس بیانیه مطبوعاتی محققان، آنها همچنین ارتباطی بین زمان بیشتر نور خورشید و محیط گرمتر کشف کردند.

چرخه های نجومی بزرگ

در این مطالعه، محققان بیش از ۵۰ سال از داده های کاوش های علمی از سراسر جهان استفاده کردند.

هدف همچنین بررسی قدرت جریان‌های اعماق دریا در طول زمان و چگونگی تأثیر این چرخه‌ها بر نتایج آب و هوایی آینده بود.

جالب اینجاست که دانشمندان تغییراتی را در جریان های اعماق دریا در یک دوره ۲.۴ میلیون ساله کشف کرده اند که به چرخه های نجومی معروف است.

محققان این چرخه را به تعامل زمین و مریخ با خورشید مرتبط کرده اند. علاوه بر این، این پدیده چرخه ای به ندرت در پرونده زمین شناسی شناسایی شده است.

دیتمار مولر یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: “میدان های گرانشی سیارات در منظومه شمسی با یکدیگر برهم کنش دارند و این برهمکنش که تشدید نامیده می شود، گریز از مرکز سیاره را تغییر می دهد، معیاری برای سنجش نزدیکی مدارهای آنها به صورت دایره ای.” سیدنی

گرداب های عمیق اقیانوس

این مطالعه نشان داد که چرخه‌های گرم‌تر با گردش قوی‌تر در اعماق اقیانوس، به‌ویژه ایجاد گرداب‌های اعماق اقیانوس مرتبط است. این گرداب ها گرداب های عظیمی هستند که در اعماق اقیانوس ها شکل می گیرند.

همانطور که در بیانیه مطبوعاتی محققان آمده است، این پدیده اغلب می تواند منجر به فرسایش بستر دریا و تشکیل مقادیر زیادی رسوب به نام کانتوریت شود.

به گفته محققان، داده‌های ما در اعماق دریاها از ۶۵ میلیون سال گذشته نشان می‌دهد که اقیانوس‌های گرم‌تر گردش عمیق‌تری دارند. این به طور بالقوه از رکود اقیانوس ها جلوگیری می کند.

این گرداب ها ممکن است به جبران رکود اقیانوسی که بسیاری از دانشمندان انتظار دارند پس از کند شدن گردش واژگونی اقیانوس اطلس (AMOC) رخ دهد، کمک کرده باشند. AMOC یک سیستم گسترده از جریان های اقیانوسی است که آب گرم را از مناطق استوایی به اقیانوس اطلس شمالی می برد و وظیفه هدایت جریان خلیج فارس و حفظ آب و هوای گرم اروپا را بر عهده دارد.

ما می دانیم که حداقل دو مکانیسم جداگانه وجود دارد که به اختلاط قوی آب در اعماق اقیانوس کمک می کند. AMOC یکی از آنها است، اما به نظر می رسد که گرداب های اعماق اقیانوس نقش مهمی در آب و هوای گرم برای حفظ تهویه اقیانوس دارند. البته از نظر جابجایی توده های آب از عرض های جغرافیایی پایین به عرض های جغرافیایی زیاد و بالعکس، این تاثیر همانند AMOC نخواهد بود.

این تیم تاکید می‌کند که پیامدهای درازمدت این چرخه‌ها، که بر پویایی اعماق اقیانوس و حیات دریایی تأثیر می‌گذارد، به طور کامل درک نشده است.

با این حال، این مطالعه جدید مدل های آب و هوایی را برای درک و پیش بینی دقیق تر بهبود می بخشد.

این یافته ها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا