اقتصاد جهان

گرانی 500 درصدی بنزین و گازوئیل در کوبا

براساس خبرگزاری TASNIM ، با استناد به رشاتودی ، دولت کوبا با شروع ۵۰۰ درصد از ۱ فوریه ، قیمت بنزین و دیزل را در این جزیره افزایش می دهد تا کسری شدید بودجه خود را کاهش دهد.

براساس این گزارش ، دولت کوبا چندین دهه است که یارانه می دهد و این کشور از نظر قیمت سوخت یکی از ارزان ترین کشورهای جهان محسوب می شود.

قیمت بنزین منظم از ۲۵ پزو کوبا (۰.۲۰ دلار) به ۱۳۲ پزو (۱.۱۰ دلار) در هر لیتر افزایش می یابد ، در حالی که بنزین پریمیوم از ۳۰ پزو (۰.۲۵ دلار) افزایش می یابد ، وزیر امور خارجه گفته ولادیمیر Regueiro روز دوشنبه به ۱۵۶ پزو رسید. (۱.۳۰ دلار)، افزایش ۵۲۰٪.

اواخر ماه گذشته، آلخاندرو گیل، وزیر اقتصاد کوبا اعتراف کرد که این کشور با کمبود ارز خارجی مواجه است و دولت دیگر نمی تواند برای سوخت یارانه ای پرداخت کند.

این افزایش همچنین با هدف کاهش شکاف قیمتی ایجاد شده توسط یارانه است.

وزیر انرژی کوبا ویسنته د لا O لوی پیش از این فاش کرده بود که قیمت سوخت در حال حاضر براساس نرخ رسمی ارز ۲۴ پزو به ازای هر دلار است ، در حالی که گردشگرانی که وارد کشور می شوند دلار برای دلار مبادله می کنند. آنها با نرخ ارز فعلی اعلام شده توسط دولت ۱۲۰ پزو اوت ۲۰۲۲ مبادله می کنند. وی توضیح داد که این تعرفه مزیت ناعادلانه ای به آنها می دهد.

به گفته مقامات این کشور ، شبکه ای از پمپ بنزین ها برای گردشگرانی که مجبور به پرداخت سوخت به ارز خارجی هستند ، ایجاد می شود.

دولت کوبا ، که تقریباً تمام کالاها و خدمات اساسی در کشور را یارانه می دهد ، در اواخر ماه گذشته بسته ای از اقدامات را برای رسیدگی به بحران اقتصادی این کشور اعلام کرد. این اقدامات شامل افزایش قیمت دخانیات و خدمات اساسی مانند LPG، آب، گاز، حمل و نقل و انرژی است.

بر اساس برآوردهای رسمی، اقتصاد جزیره در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲ درصد کاهش خواهد یافت، در حالی که تورم به ۳۰ درصد خواهد رسید.

ارزش پول کوبا در سال ۲۰۲۱ پس از اینکه دولت سیستم پیچیده ارز دوگانه را کنار گذاشت، به شدت شروع به کاهش کرد. به گفته دولت، بانک مرکزی کشور در حال بررسی نرخ جدید ارز در برابر دلار آمریکا است.

کوبا از اوایل دهه ۱۹۶۰ تحت تحریم های اقتصادی شدید ایالات متحده قرار گرفت. این محدودیت ها در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما کاهش یافت اما بعداً در دوره دونالد ترامپ دوباره برقرار شد. در ماه اکتبر، هاوانا واشنگتن را به ایجاد یک بحران اقتصادی در کوبا متهم کرد.

به گفته دولت کوبا، تحریم های آمریکا به کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دارو در این جزیره منجر شده است که منجر به مهاجرت های گسترده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا