گردشگری فضایی؛ رؤیایی دور یا واقعیتی نزدیک؟
یورو نیوز: شرکت هایی مانند اسپیس ایکس و ویرجین گالاکتیک در سال های اخیر با نوآوری های خود چشم انداز گردشگری فضایی را تغییر داده اند. اما وقتی این سوال پیش می آید که مردم عادی چه زمانی می توانند به جای سفر به کشورهای اروپایی، آسیا یا موج سواری در زمین، تعطیلات خود را در فضا و در میان ستارگان بگذرانند؟
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا وعدهای بلندپروازانه داد و گفت: «سرنوشت خود را در میان ستارگان جستجو میکنیم و فضانوردان آمریکایی را برای برافراشتن پرچم آمریکا در این سیاره به مریخ میفرستیم».
این اظهارات مورد استقبال ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا قرار گرفت. چهره ای که بارها از هدف خود برای رسیدن به مریخ و حتی اقامت در آن صحبت کرده است. ماسک در سخنرانی پس از تحلیف ترامپ گفت: «چقدر خارقالعاده است که برای اولین بار انسان پرچم یک کشور را در سیارهای دیگر نصب کند».
اما آیا واقعاً به تحقق چنین رویایی نزدیک شده ایم؟ و آیا روزی فرا خواهد رسید که مردم عادی بتوانند به فضا سفر کنند؟
آیا می توانید برای تعطیلات به فضا سفر کنید؟
گردشگری فضایی دیگر فقط یک رویا نیست. بلکه به واقعیت پیوسته است. دنیس تیتو، اولین گردشگر فضایی نزدیک به ۵ سال پیش، در ماه آوریل به سایوز TM-1 سفر کرد.
از آن زمان تا کنون حدود ۵ نفر به عنوان توریست سفر کرده اند. البته بیشتر این سفرها پروازهای فرعی بود که مسافران برای مدت کوتاهی جو را ترک کرده و سپس به زمین باز می گردند.
ویرجین گالاکتیک به رهبری ریچارد برانسون یکی از پیشگامان گردشگری فضایی است که فعالیت خود را از سال ششم آغاز کرده است.این شرکت با وجود چالش های فراوان در طول سالیان گذشته توانسته است هفت پرواز تجاری موفق را در دو سال گذشته به ثبت برساند.
با این حال، این پروازها هنوز تا رسیدن به ماه فاصله زیادی دارند. اوج هواپیمای فضایی VSS Unity تا حدود ۲ کیلومتر بالاتر از سطح زمین است. ارتفاع بر اساس تعریف ناسا “فضا” است. با این حال فدراسیون بین المللی هوانوردی مرز شروع فضا را ۲ کیلومتر بالاتر از زمین تعیین کرده است.
علاوه بر این، جف بزوس، میلیاردر و بنیانگذار آمازون، پروژه Blue Origin را برای بردن مسافران به فضا راه اندازی کرده است. موشک نیو شپرد این شرکت که برای بازیابی طراحی شده است، از سال پنجم تاکنون هشت پرواز را به ثبت رسانده است.
از سوی دیگر اسپیس ایکس به رهبری ایلان ماسک گام های بلندی در مسیر اکتشافات بین لوازم جانبی برداشته است. این شرکت فعالیتهای گستردهای را دنبال میکند، از توسعه موشکهای عظیم Straiti گرفته تا پرتابهای پیشرفته فالکون ۲، که در کمال تعجب به سکوی خود بازگشته و برای استفاده مجدد آماده میشوند.
بخش گردشگری SpaceX با استفاده از فضاپیمای Crow Dragon انجام می شود. یک کشتی تمام اتوماتیک که برای استفاده افراد عادی طراحی شده است. این فضاپیما به معنای واقعی کلمه وارد فضا می شود و قابلیت اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی و انجام پروازهای مداری مستقل را دارد. تاکنون دو پرتاب سرنشین دار با این فضاپیما انجام شده است که دو ماموریت برای ناسا و سه ماموریت دیگر انجام شده است.
اگرچه اسپیس ایکس بیشتر به خاطر پرتاب موشک و پروژه Starlink شناخته شده است، اما فلسفه اصلی این شرکت ایجاد سکونت انسان در سیارات مختلف است. هدف اصلی ماسک استعمار مریخ است.
ایلان ماسک در سال دوم گفت: تاریخ به دو مسیر تقسیم میشود؛ یا برای همیشه روی زمین میمانیم و در نهایت با یک رویداد استخراجکننده مواجه میشویم یا تبدیل به یک تمدن فضانوردی میشویم و به ضرب تبدیل میشویم که امیدوارم با من موافق باشید. راه درست است.»
اگرچه اسپیس ایکس بیشتر به عنوان پرتاب موشک و پروژه Starlink شناخته می شود، اما هدف اصلی این شرکت فراتر از این است. ایلان ماسک می خواهد شرایطی را برای زندگی انسان ها در مریخ فراهم کند و عصری را آغاز کند که در آن انسان ها قادر به زندگی در بیش از یک سیاره باشند.
او در سال دوم گفت: “تاریخ دو راه در پیش دارد؛ یا برای همیشه روی زمین می مانیم و در نهایت منقرض می شویم یا تبدیل به تمدن فضانوردی می شویم که در چندین سیاره زندگی خواهیم کرد. امیدوارم قبول داشته باشید که راه دوم یک افق میهن بهتر.
گردشگری فضایی در سال های آینده چگونه پیشرفت خواهد کرد؟
فناوری نقش کلیدی ایفا می کند تا گردشگری فضایی را در دسترس عموم قرار دهد. با وجود روی کار آمدن ترامپ و حضور ایلان ماسک در حلقه های نزدیک به او، به نظر می رسد روند توسعه بسیار سریعتر از حد انتظار است.
دکتر آنته تویون، کارشناس گردشگری فضایی در دانشگاه علوم کاربردی هاگا هلیا، گفت: «نگرش حمایتی جدیدی نسبت به پیشرفت های فضایی ایالات متحده وجود دارد. این می تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد.»
او توضیح می دهد: «تکنولوژی به سرعت پیشرفت خواهد کرد، زیرا قوانین مربوط به فضا محدود هستند. با این حال سوالات اساسی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود. از جمله اینکه آیا این اقدامات اخلاقی است؟ و آیا آنها با محیط سازگار هستند؟ ”
اگرچه پرتاب موشک سازگار با محیط زیست نیست، شرکت ها سخت تلاش می کنند تا پرتاب های قابل استفاده مجدد صنعت را با بهبود سیستم های پیشران و توسعه بهبود بخشند. با این حال، دکتر تویونن معتقد است که فرستادن میلیاردرها به فضا می تواند از زاویه ای دیگر نیز مزایای زیست محیطی داشته باشد.
او توضیح می دهد: «وقتی مردم به فضا می روند و می بینند که زمین چقدر شکننده است و این لایه نازک چقدر آسیب پذیر است، به یک تجربه ترسناک تبدیل می شوند. برای برخی از این افراد، دیدن این صحنه ها از نزدیک و درک اینکه چگونه سیاره را آلوده می کنیم، می تواند یک تجربه دگرگون کننده باشد.
وی افزود: این زاویه دید ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما اینها کسانی هستند که نفوذ، پول و قدرت لازم برای تغییر را دارند.
با این حال، تووون معتقد است که شرایط فعلی یک دوره چالش برانگیز برای شرکت های فعال در اکتشافات فضایی است. وی گفت: با وجود بحران آب و هوا و سایر چالش های جهانی، این شرکت ها باید دلایل قانع کننده ای برای ادامه فعالیت خود ارائه دهند.
پرواز انسان ساخته به مریخ. چقدر واقع بینانه است؟
دکتر آنته تویونن گفت: در حال حاضر برای سفر به مریخ نیازی به فناوری نیست. حداقل تا چهار سال آینده این امکان وجود ندارد. در شرایط کنونی، به نظر می رسد این یک ماموریت غیرممکن است».
یکی از اصلی ترین عوامل بازدارنده هزینه بالای چنین پروژه هایی است. زمانی که ایالات متحده در سال دوم به ماه رفت، این ماموریت ۱.۵ میلیارد دلار هزینه داشت. این مبلغ به ارزش امروزی معادل ۵ میلیارد دلار است که حدود ۲ درصد از بودجه فدرال ایالات متحده را تشکیل می دهد. این یکی از دلایل اصلی است که از آن زمان تاکنون هیچ ماموریت دیگری به ماه انجام نشده است.
علاوه بر محدودیت های فناوری و مالی، مشکلات عمده دیگری نیز در سفرهای فضایی وجود دارد که بشریت هنوز آنها را پیدا نکرده است. یکی از مهم ترین چالش ها تشعشعات کیهانی به خصوص در ماموریت های طولانی به مریخ یا سیارات دیگر است.
کریس ریس، محقق دکتری در دانشگاه ساری که اخیراً مقاله ای در مورد نیاز به هشدارهای بیشتر در مورد تشعشعات کیهانی منتشر کرده است، می گوید: اگرچه گردشگری فضایی بسیار محدود است، اما به سرعت در حال رشد است. او می افزاید: «با افزایش تعداد پروازها، افراد بیشتری ممکن است در معرض تشعشعات کیهانی قرار گیرند. بنابراین، تنظیم کنندگان قوانین و صنعت فضایی باید برای حفظ ایمنی افراد بدون ایجاد مانع غیر ضروری برای نوآوری همکاری کنند. “
با وجود این چالش ها، برخی از شرکت ها در حال برنامه ریزی برای تسهیل حضور انسان در مریخ هستند. یکی از این پروژه ها “کمپ پایه مریخ” است. ایده لاکهید مارتین برای ارسال انسان به مریخ طی دهه آینده یکی از اهداف این شرکت است. به گفته لاکهید مارتین: فضانوردان از زمین به ماه منتقل می شوند و سپس به یک آزمایشگاه مداری علمی در اطراف مریخ فرستاده می شوند. در این ایستگاه، آنها می توانند تحقیقات علمی زنده انجام دهند، نمونه های سنگ و خاک مریخ را تجزیه و تحلیل کنند. و مکان مناسب برای فرود انسان بر روی کره زمین تا دهه ۱۹۸۰ را تعیین کنید.”
علاوه بر این، ایده ساخت “هتل های فضایی” توجه شرکت های مختلف را به خود جلب کرده است. دولاپمانت فضایی، که قبلا به عنوان مداری شبال شناخته میشد، اعلام کرده است که در صورت تامین بودجه، میتواند اولین هتل فضایی خود را ظرف شش ماه راه اندازی کند. این ایستگاه فضایی که وویجر نام دارد، ظرفیت میزبانی ۴ نفر را خواهد داشت و دانشمندانی مانند اتاق های مسکونی، سالن های ورزشی، رستوران ها و حتی آزمایشگاه های تحقیقاتی را در اختیار خواهد داشت.
جف بزوس با پروژه مرجانی مداری نیز وارد گردشگری فضایی شده است. این ایستگاه که شبیه ایستگاه فضایی بینالمللی است، بر گردشگری، امکانات لوکس و تحقیقات علمی در این زمینه تمرکز دارد. “آینده بشریت در سکونتگاه های مداری مانند مداری است؛ جایی که می توانیم بدون وابستگی به یک سیاره خاص کار و کار کنیم.”
با این حال، همه ایده های گردشگری فضایی موفق نبوده اند. شرکت هلندی Mars Van که در سال ششم شروع به فعالیت در مریخ و ایجاد یک مستعمره دائمی در این سیاره کرد، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ۴ نفر را برای اقامت دائم در مریخ افق میهن کند و ۶۰۰۰ نفر درخواست خود را ثبت کرده اند. اما در نهایت این پروژه شکست خورد و شرکت در سال ششم ورشکست شد و حدود ۵ میلیون یورو برای سرمایه گذاران باقی ماند.
در حالی که همه شواهد نشان می دهد که حضور انسان در مریخ در آینده نزدیک چندان محتمل نیست، دکتر تویونن اصرار دارد که همیشه یک رویداد غیرمنتظره وجود دارد. او می گوید: «همیشه یک عامل ناشناخته و غیرمنتظره وجود دارد. صحبتهای ترامپ تاکنون از پیشرفتها در زمینه فضا آگاه بوده است و ممکن است ماسک برگ برندهای داشته باشد که هنوز هیچکس نمیداند.
آیا تقاضا برای گردشگری فضایی به مریخ وجود دارد؟
اکنون گردشگری فضایی تنها در انحصار افراد بسیار ثروتمند است. افرادی که دارایی خالص آنها حداقل ۵ میلیون دلار است و حدود ۶۰۰۰ نفر در جهان تخمین زده می شوند.
با این حال، این وضعیت می تواند با پیشرفت فناوری های فضایی تغییر کند. افزایش کاهش بهرهوری مواد خام و پیشرفتهای فناوری احتمالاً به کاهش هزینههای سفر فضایی منجر میشود و شرکتها را قادر میسازد تا قیمت بلیط خود را کاهش دهند.
در حال حاضر Virgin Galactic قیمت صندلی های پرواز خود را بسته به نوع ماموریت بین ۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار تعیین کرده است. اسپیس ایکس جزئیات بلیط پروازهای Blue Origin را اعلام نکرده است، اما گفته می شود که این سفر حدود ۵ میلیارد دلار هزینه دارد.
تا زمانی که هزینه ها کاهش پیدا نکند، تقاضا برای گردشگری فضایی محدود خواهد ماند و این تجربه تنها برای افرادی با ثروت بالا در دسترس خواهد بود. اما مشکل دیگری وجود دارد که حتی ممکن است این افراد بیش از حد ثروتمند را از این سفر باز دارد.
طبق مطالعه ای که توسط انجمن مطالعات فضایی شیکاگو انجام شده است، مسافرانی که قصد سفر به مریخ را دارند باید تا زمانی که این سیاره در موقعیت مناسب برای بازگشت به زمین قرار گیرد، در مریخ بمانند. این اقامت می تواند حداقل ۲ روز و حداکثر هزار و سیصد و بیست و هشت روز طول بکشد. با توجه به طول پرواز از زمین تا مریخ و بازگشت سفر، حداقل ۱.۵ سال و در برخی موارد تا ۵ سال طول می کشد.
محققان نتیجه گرفتند: افزایش چشمگیر در کل تعطیلات احتمالاً تأثیر زیادی بر تعداد افرادی که می خواهند تعطیلات را در مریخ بگذرانند خواهد داشت.
افراد بسیار ثروتمند معمولاً مشاغل زیادی دارند و گذراندن سالهای طولانی نه تنها در خارج از کره زمین بلکه در خارج از کره زمین ممکن است برای آنها دشوار باشد. حتی اگر بتوانند این زمان را اختصاص دهند، احتمالاً شرایط زندگی در مریخ فاقد امکانات لوکسی است که به آن عادت کرده اند.