ترندهای روز

گرسنه‌ترین جرم در عالم هستی؛ کشف سیاهچاله‌ای که روزانه یک خورشید را می‌بلعد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس مطالعه ای که در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است، ستاره شناسان سیاهچاله ای بسیار پرجرم با اندازه ۱۷ میلیارد خورشید را شناسایی کرده اند که هر روز معادل یک خورشید را می بلعد و نوری معادل بیش از ۵۰۰ میلیارد خورشید از خود ساطع می کند.

کریستین وولف، ستاره شناس دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه مطبوعاتی رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) توضیح داد: «ما سریع ترین نرخ رشد ثبت شده سیاهچاله ها را تا به امروز کشف کردیم. جرم این سیاهچاله برابر با ۱۷ میلیارد خورشید است و هر روز بیش از یک خورشید را می بلعد.

سیاهچاله عظیم به خودی خود نامرئی است، اما باعث می شود که هسته کهکشانی روشن بماند و خودش توسط آن محافظت شود. به گفته کریستین ولف، هسته‌های کهکشانی اختروش نامیده می‌شوند و این هسته کهکشانی خاص که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه نیمکره جنوبی اروپا در شیلی مشاهده می‌شود، «درخشنده‌ترین جرم در جهان شناخته شده» است.

تاریخ تولد و کشف سیاهچاله

۱۲ میلیارد سال طول کشید تا نور این سیاهچاله به این تلسکوپ رسید، به این معنا که ممکن است تاریخچه پیدایش این سیاهچاله به ابتدای جهان یعنی ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ سال برگردد. میلیون سال پیش

بر اساس مطالعه ای که روز دوشنبه منتشر شد، نور سیاهچاله به نام J0529-4351 برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ شناسایی شد. و جالب اینجاست که تجزیه و تحلیل خودکار داده های ارسال شده از فضاپیمای گایا در هنگام نقشه برداری کهکشان، این درخشندگی را به یک ستاره بسیار درخشان تشبیه کرده است.

بعدها، محققان با استفاده از رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در استرالیا و تلسکوپ رصدخانه نیمکره جنوبی اروپا در شیلی، سال گذشته کشف کردند که این جرم عظیم در واقع یک اختروش است و نه یک ستاره خیلی درخشان.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی رصدخانه اروپایی در نیمکره جنوبی، این سیاهچاله عظیم حجم عظیمی از ماده را جذب می کند و نوری معادل بیش از ۵۰۰ میلیارد خورشید را با شتابی که نمی توان به آن رسید از خود ساطع می کند.

در این مطالعه همچنین اشاره شده است که اختروش‌های مشابهی در سال‌های اخیر کشف شده‌اند، اما توضیح وجود چنین جرم عظیم و نورانی در جهان اولیه «بسیار دشوار و مرموز» است.

به عبارت دیگر، تئوری ها قادر به توصیف چنین ماده عظیمی نیستند.

یک سیاهچاله معمولاً پس از مرگ یک ستاره و منفجر شدن آن به وجود می‌آید و سپس هسته آن به درون خود فرو می‌ریزد و سپس با تغذیه از مواد اطراف که از طریق میدان گرانشی خود جذب می‌کند، رشد می‌کند.

دانشمندان اکنون در حال مطالعه فرآیندی هستند که طی آن سیاهچاله ها می توانند در زمان نسبتاً کوتاهی در اواخر جهان به ابر جرم تبدیل شوند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا