بانک و بیمه

گرفتن سود مرکب و جریمه تاخیر در قراردادهای بانکی ممنوع می‌شود

به گزارش ایران تحلیل، نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه لایحه برنامه هفتم توسعه، مواد ۶ تا ۱۰ این لایحه را به شرح زیر اصلاح و تصویب کردند.

۶- به منظور ارتقای اشتغال بویژه اشتغال ناشی از ایجاد بنگاه های خرد و کارگاه های کوچک و خرد با محوریت راه اندازی در مناطق محروم و روستایی از سال اول برنامه اقدامات زیر انجام می شود. :

الف- سازمان موظف است صلاحیت مؤسسات، سازمان ها و شرکت هایی را که خدمات توسعه کسب و کار ارائه می دهند و وظایفی از قبیل طراحی مدل های کسب و کار ایجاد و توسعه شرکت ها، تسهیل فرآیند تأمین مالی و اخذ تأییدیه های لازم و مالی یا انجام می دهند، تأیید کند. ارائه ضمانت نامه های بیمه ای برای شرکت ها و تسهیل در تشکیل شبکه های عرضه، تولید، بازاریابی و توزیع بر اساس قانون تسهیل در صدور پروانه کسب، مصوب ۳ آذر ۱۴۰۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی.

تبصره – اقدامات موضوع این بند صرفاً توسط مؤسساتی انجام خواهد شد که بر اساس تعهدات قانونی صلاحیت دارند.

به استثنای بند ۶ ماده ۸، مالک نهادی که سهام آن در مؤسسه اعتباری غیردولتی بیش از حد مجاز مقرر در ماده (۵) قانون اجرای سیاست های کلی و بند (۴۴) اصل ۴۴ قانون اساسی باشد. مصوب ۴ شهریور ۱۳۸۸ و تغییرات بعدی آن. حق رای و حق مشارکت در افزایش سرمایه نسبت به مازاد سهام و حقوق مذکور و کلیه سود حاصل از مازاد سهام اعم از سود نقدی و سود حاصل از افزایش ارزش مازاد سهام (تفاوت بین آن از فروش مبلغ حاصل از مازاد سهام و ارزش مازاد سهام) در زمان انتقال به صندوق) طبق این قانون به صندوق حمایت از سپرده‌ها منتقل می‌شود. در صورتی که ظرف یک سال پس از گذشت تعداد سهام سهامدار از حد مجاز، تعداد سهام «سهام‌دار» به سقف مجاز کاهش نیابد، صندوق بیمه سپرده‌ها می‌تواند مازاد سهام را در بورس به فروش برساند. پس از کسر هزینه ها و سود ناشی از افزایش ارزش سهام مازاد، اوراق عرضه و مبلغ حاصل از فروش را به سهامدار برگردانید. در صورتی که افزایش تعداد سهام «مالک مجرد» بیش از حد مجاز قهری انجام شده باشد، آیین نامه این بند یک سال پس از واگذاری اجباری مازاد سهام به «مالک مجرد» لازم الاجرا است.

بند ج ماده ۸ – تسویه تعهدات و تسویه بدهی های معوق بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در محل های زیر انجام می شود:
۱- سهام و سایر حقوق صاحبان سهام مقصر
۲- سایر دارایی های سهامداران بدهکار
۳- دارایی مدیران مقصر
۴- دارایی های جاری بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی
۵- سهام و سایر حقوق صاحبان سهام بی گناه.

تبصره های (۱) و (۲) بند (ج) به شرح زیر اصلاح و تبصره (۲) به تبصره (۳) تغییر نام یافت:

تبصره ۱ – صلاحیت تشخیص تقصیر سهامداران یا مدیران مقصر اداره ویژه رسیدگی به اختلافات بانکی موضوع ماده (۳۵) قانون بانک مرکزی است. میزان مسئولیت هر یک از شرکا یا مدیر مقصر در ایفای تعهدات و پرداخت بدهی بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی بسته به مسئولیت یا عدم مسئولیت توسط شعبه مذکور تعیین می شود.

تبصره ۲ – در موارد زیر دادستان کل کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها مکلفند بلافاصله پس از اعلام بانک مرکزی یا رئیس کل بانک نسبت به توقیف دارایی‌های مورد نظر اقدام نمایند.

۱- دارایی هایی که اسناد آن به نام بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی نباشد ولی بانک مرکزی یا ناشر ادعا کند که دارایی های مذکور در واقع متعلق به بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی است.

۲- دارایی هایی که به نام سهامداران یا مدیران مقصر یا متهم نیست ولی بانک مرکزی یا مدیرعامل مدعی است که دارایی های مذکور در واقع متعلق به سهامداران یا مدیران مقصر یا متهم است.
هرگونه معامله و نقل و انتقال دارایی های مذکور با اعلام بانک مرکزی یا استاندار گازیر تا صدور رأی قطعی دادگاه به دادستانی کل کشور یا مرکز استان باطل است. قوه قضائیه موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا با رعایت موارد مهم دیگر به موارد مذکور در این بند فوریت رسیدگی شود.

بند ج ماده ۹ – مشارکت مؤسسات اعتباری و شرکتهای تابعه آنها در تأسیس مؤسسات مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع است.

مرتکب توسط هیأت انتظامی بانک مرکزی به یکی از مجازات های موضوع جزء (۲) بند (ب) بعدی ماده (۲۳) قانون بانک مرکزی محکوم می شود.

بند ج ماده ۹ – شرکت ها، مؤسسات و مؤسسات مالی وابسته و وابسته به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به استثنای صندوق های سرمایه گذاری ویژه مدیریت بازار نمی توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم سهام بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مربوط را خریداری یا نگهداری کنند. . مدیران شرکت‌ها، مؤسسات و مؤسسات مالی فوق‌الذکر، مگر اینکه مشمول مجازات شدیدتر باشند، به یک یا چند مورد از مجازات‌های درجه هفت موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

تبصره بند ک ماده ۹ – مراکز صندوق های قرض الحسنه در چارچوب قانون تشکیل و فعالیت اتحادیه های تخصصی صنفی مصوب ۲۶ آبان ۱۴۰۱ تأسیس می شود. در خصوص مراکز صندوق های قرض الحسنه، معاونت مقررات و نظارت بانک مرکزی با حق رای در کارگروه موضوع بند (الف) ماده (۲) قانون مذکور شرکت می کند. صلاحیت حرفه ای اعضای هیات مدیره مراکز مشمول این تبصره باید به تایید بانک مرکزی برسد.

قسمت (۲) بند الحاقی ماده ۱۰ – اعطای شناسه منحصر به فرد «سمات» منوط به موافقت طرف در این سامانه است. متن قرارداد ثبت شده در سامانه صمت و همچنین اقساط پرداخت شده، پرداخت نشده و معوق باید همیشه در معرض دید طرف قرارداد باشد. بانک مرکزی موظف است ظرف مدت یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، زیرساخت های لازم را برای اجرای مصوبه این قسمت فراهم کند. برای قراردادهایی که ذینفع (ذینفع یا متقاضی صدور ضمانت نامه یا گشایش اعتبار اسنادی) شخص حقوقی است، تایید قرارداد توسط نماینده شخص حقوقی در سامانه صمت انجام می شود. شخص حقوقی باید به طور رسمی نماینده خود را به موسسه اعتباری معرفی کند.

قسمت ۳ بند الحاقی ماده ۱۰ – در صورت عدم رعایت تعهد موضوع بندهای (۱) و (۲) این بند، بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مقصر و مدیران ذیربط مسئول خواهند بود. اقدام هیئت انتظامی بانک مرکزی طبق ماده (۲۲) قانون بانک مرکزی بانک مرکزی مشمول مجازات (۲) بند (ب) ماده (۲۳) قانون بانک مرکزی خواهد بود. قانون بانک. همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است در قالب لوایح بودجه سنواتی معادل صددرصد (۱۰۰%) تسهیلات و تعهدات صادره «سمات» بدون شناسه منحصر به فرد از بانک‌های متخلف وصول کند. موسسات اعتباری و آن را نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند. بانک مرکزی موظف است گزارش تخلفات بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در رابطه با این بند را به سازمان امور مالیاتی ارائه کند. در صورت انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات یا ایجاد تعهد بدون ‌اخذ شناسه یکتای صادر شده از «سمات» یا عدم تطابق اطلاعات «سمات» با مفاد قرارداد منعقد شده، سود تسهیلات و کارمزد ضمانتنامه و اعتبارات اسنادی برای شخص حقوقی ذی‌نفع به‌عنوان هزینه قابل ‌قبول مالیاتی پذیرفته نمیشود.

بند ۴ بند الحاقی ماده ۱۰ – در قراردادهای بانکی سود مرکب (سود)، سود سود، جریمه تأخیر در پرداخت مبلغ تعهد (علاوه بر مبلغ تعهد قانونی) و جبران خسارات قانونی ممنوع و شامل می شود. در قسمت (۲) بند بعدی. ب) ماده (۲۳) قانون بانک مرکزی. پس از لازم الاجرا شدن این قانون، بانک ها و مؤسسات اعتباری موظفند در صورت پرداخت مبالغ معینی علاوه بر اقساط معوق، بانک ها و مؤسسات اعتباری مکلفند ابتدا اقساط دریافتی از مشتری را با مبلغ اصلی بدهی های معوق خود تسویه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا