ترندهای روز

«گره‌ عضلانی» چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

Zachary Gillen، فیزیولوژیست ورزشی که تأثیر ورزش را بر روی سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم عضلانی، قلبی عروقی، تنفسی و عصبی مطالعه می کند، توضیح می دهد که چرا گره های عضلانی ایجاد می شود و فشار چگونه بر عضلات تأثیر می گذارد و چگونه این گره ها را آزاد می کنند.

گره هایی که در ماهیچه های خود احساس می کنید به اندازه یک سنگ مرمر یا به بزرگی یک توپ گلف هستند به عنوان “نقاط ماشه ای میوفاشیال” شناخته می شوند. فاسیا لایه نازکی از بافت همبند است که عضله را احاطه کرده است.

هنگامی که عضله شما آسیب می بیند – حتی به مقدار کمی – می تواند منجر به التهاب در باندهای عضلانی و لایه فاسیال بالای آن شود و این توده در واقع بافت ملتهب است. توده های کوچک معمولاً به لمس حساس هستند و می توانند دامنه حرکتی شما را محدود کنند یا به دلیل حرکات مختلف باعث ایجاد درد شوند. گره‌های عضلانی را نمی‌توان در اسکن‌های تصویربرداری پزشکی مشاهده کرد، و کارشناسان هنوز در تلاشند مکانیسم‌های فیزیولوژیکی دقیق درون عضله را که باعث این واکنش می‌شوند، کشف کنند.

نقاط ماشه ای میوفاشیال زمانی اتفاق می افتد که عضله با یک حرکت تکراری جدید یا شدیدتر از حد معمول تحریک می شود. به عنوان مثال، در عضلاتی رخ می دهد که در طول روز تحت بیشترین فشار بوده اند. البته این گره ها تنها در اثر فشار شدید ورزشی ایجاد نمی شوند و حتی نشستن طولانی مدت پشت میز می تواند به عضلات فشار وارد کند و منجر به این عارضه شود.

اگر گره های عضلانی دارید، یکی از ساده ترین کارها این است که صبر کنید. عضلات نیاز به زمان دارند تا به یک حرکت جدید عادت کنند. گره های عضلانی معمولاً طی یک یا دو هفته خود به خود از بین می روند.

البته می توانید با راهکارهایی به روند بهبودی سرعت ببخشید. برخی از گزینه ها عبارتند از ماساژ، سوزن خشک، که به معنای وارد کردن یک سوزن بسیار نازک در نقطه ماشه برای شکستن بخشی از بافت و افزایش جریان خون در آن ناحیه و حتی تحریک الکتریکی است. هدف همه این تکنیک ها کاهش تنش صورت و عضله در ناحیه و افزایش جریان خون است. جریان خون، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به بافت آسیب‌دیده می‌رساند و روند بهبودی را تسریع می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت، روش های مقرون به صرفه تری در حال کشش هستند. دامنه حرکتی برای عضلاتی که چندین ساعت تحت تنش ساکن بوده اند بسیار مفید است. به عنوان مثال، پس از مدتی نشستن، چند چرخش ساده شانه و چرخش گردن می تواند تا حدودی تنش آن عضلات را کاهش دهد و به جلوگیری یا کاهش تجمع گره های عضلانی کمک کند.

روش دیگری که می توانید در خانه امتحان کنید رهاسازی میوفاشیال نام دارد. برای این کار می توانید ناحیه گره را با کمک غلتک فوم، یک توپ سخت یا حتی یک لوله پی وی سی کوچک ماساژ دهید. به عنوان مثال، اگر در قسمت جلوی ران خود گره هایی در عضله چهار سر ران دارید، می توانید روی یک غلتک فوم دراز بکشید و به آرامی پای خود را روی آن به جلو و عقب بچرخانید.

گره های عضلانی اگرچه دردناک هستند، اما جای نگرانی نیست. به یاد داشته باشید که تمرین و تحرک در طول روز می تواند از ایجاد گره های عضلانی جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا