اخبار اقتصاد ایران

گروکشی در شرکت بلانتون چگونه ختم به خیر شد؟ +فیلم :: افق میهن

قائم مقام هلدینگ همتا می گوید میلیاردها تومان به دلیل سیاست های غلط مسئولان که باعث تعطیلی بلانتون شد، ضرر کرد.

به گزارش افق میهن، «میلیاردها تومان ضرر حاصل سیاست مردانی بود که بلانتون را مجبور به تعطیلی روزهای متوالی کردند». این بخشی از صحبت های عباس ابهری، معاون هلدینگ همتا صنعت است که در گفت و گو با ایلنا به آن اشاره شده است. ابهری با اشاره به مشکلات ارزی در آستانه عید گفت: مشکلات تخصیص ارز از شب عید گریبان ما را گرفت و باعث شد به هدف نهایی خود در زمینه تولید دست یابیم. اما علیرغم برنامه ریزی ها، این رویه که به گفته ابهری نوعی گروگان گیری بود، ختم به خیر شد. در این مصاحبه با وفاداری عجیب مقامات وقت به بلانتون آشنا می شوید.

آغاز سال ۱۴۰۳ با مشکلات عجیبی برای بلانتون همراه بود. میشه روی این مطلب توضیح بیشتری بدید؟

ابتدا لازم می دانم به آقای دکتر بزیکیان رئیس جمهور منتخب تبریک بگویم. مدیریت هلدینگ همتا صنعت این انتخاب را به فال نیک گرفته و از این اتفاق بزرگ و شایسته استقبال خواهد کرد. با توجه به انتخاب شایسته مردم فهیم کشورمان، بسیار امیدواریم با شناسایی ریشه بحران در صنعت و تولید کشور، این مشکلات طی چهار سال آینده یکی یکی برطرف شود. بدون شک دولت چهاردهم با پشتوانه محکمی که از مردم داشته است می تواند آینده ای را رقم بزند که سرافرازی ملت عزیز ایران است.

اما در مورد مشکلاتی که در سوال خود اشاره کردید باید بگویم که متاسفانه سال ۱۴۰۳ با شرایط ناگواری برای شرکت آغاز شد. اولین مشکل امسال تخصیص ارز بود. در ابتدای سال متوجه شدیم که باید میزان تولید را ثبت و آمار تولید را در سامانه مربوطه پیش بینی کنیم. در این شرایط متاسفانه امکانات و قدرت هایی که برای تولید باید انجام می دادیم محقق نشد. در این شرایط بازار با توجه به آغاز سال جدید و همچنین ماه مبارک رمضان از رونق کافی برخوردار نبود. بنابراین فروش لوازم خانگی کم و بیش راکد بود.

با وجود تمام این مشکلات، گروه صنعت همتا با توجه به راهکارهایی که در فرآیند فروش محصولات ایجاد کرده بود، توانست به راحتی از این بحران عبور کند. امروز می توان ادعا کرد که در وضعیت مطلوبی قرار داریم. همانطور که توانسته ایم بخش مهمی از برنامه تولید خود را محقق کنیم. هر چند مشکلات تخصیص ارز از شب عید که ما را گرفت باعث شد به هدف نهایی خود در زمینه تولید دست ندهیم.

در آن مقطع شرایط به گونه ای بود که حتی نمی توانستیم کدهای ثبت سفارش ۸ رقمی را از سامانه دریافت کنیم. این باعث شد که نتوانیم ارز مورد نیاز هلدینگ را تامین کنیم. ما معتقدیم اتفاقات سال اول نوعی گروگان گیری بوده است. این رفتار به نظر من در سیستم صنعت غیرحرفه ای بود. در جریان این حادثه، واحدهای زیادی آسیب دیدند. بسیاری از واحدها هنوز به دلیل این رفتار ضرر می کنند.

با توجه به مشکلاتی که بر سر راه شما قرار داشت چه اقداماتی انجام دادید؟

در سه ماه اول علی رغم برنامه ریزی هایی که انجام داده بودیم، مقداری کاهش تولید اتفاق افتاد. در اقلام کوچک این کاهش تولید کاملا مشهود بود. بنابراین مجبور شدیم در تعطیلات تابستانی وارد کارخانه شویم. در این تعطیلی اجباری حدود ۱۲۰ کارگر را با پرداخت حقوق به مرخصی اجباری فرستادیم و کل کارخانه خط تولید را تعطیل کردیم.

البته ما تعطیلات سالانه را برای کارمندان خود برنامه ریزی می کنیم. اما امسال به دلیل کمبود تولید مجبور شدیم زودتر از موعد مقرر به تعطیلات تابستانی برویم. این مرخصی اگرچه ده روزه بود اما ضرر قابل توجهی به هلدینگ وارد کرد. قبلاً در همان زمان بیش از ده هزار محصول تولید می کردیم. اما امسال مشکلات ارزی مانع این امر شد. به همین دلیل نتوانسته ایم سفارشات موجود در بازار را انجام دهیم. مشتریان ما نیز به این دلیل متحمل ضرر شده اند. باختی که هلدینگ پمتا صنعت کوچکترین نقشی در آن نداشت.

ریشه این مشکلات به مدیریتی برمی گردد که ما را از ثبت سفارش بازماند. ما سفارش خود را به موقع ثبت کردیم. از طرفی کالاهای مورد نیاز و درخواستی نیز به گمرک رسیده بود. اما ثبت سفارش را صادر نکرده بودند. در این شرایط نتوانستیم کالای مورد نیاز خود را ترخیص کنیم. گمرک و وزارت امنیت عامل مشکلات و ضررهای ما شدند. آنها باید پاسخگوی مردم باشند. میلیاردها تومان ضرر حاصل سیاست مردانی بود که بلانتون را مجبور به تعطیلی روزهای متوالی کردند.

شما به مجموعه مشکلاتی اشاره کردید که ناخواسته دامان بلانتون را گرفت. در ادامه از برنامه هایی برای کاهش اثرات این مشکلات صحبت کردید. الان برگزاری چطوره؟

با توجه به برنامه ریزی هایی که پرسنل و مدیران صنعت داشته اند، جهش قابل توجهی در مجموعه بلانتون داشته ایم. البته این تلاش های شبانه روزی از سال ها قبل شروع شده بود که نتیجه آن را در نمایشگاه لوازم خانگی پارسال می دیدیم.

پس از نمایشگاه سال گذشته، روز به روز متقاضیان بیشتری برای اخذ نمایندگی برای فروش محصولات بلانتون اضافه شده اند. افزایش تعداد نمایندگان فروش و درخواست بازکردن کد نمایندگی فروش در سامانه فروشگاهی نشان داد که مخاطب نهایی ما از محصولات بلانتون راضی بوده و محصولات بلانتون را به عنوان محصولی بادوام و با کیفیت می پسندد. به همین دلیل نسبت به سایر برندها موفقیت بیشتری برای خودمان ایجاد کرده ایم.

از فروش چه محصولاتی بیشتر استقبال می کنید؟

می توان ادعا کرد که اعتماد حاصله برای همه محصولات ما ایجاد شده است و تنها مختص یک محصول خاص نیست. در حال حاضر هم در ماشین لباسشویی و هم در یخچال مخاطبان خوبی داریم و سفارشات قابل توجهی در واحد فروش انجام می شود. تقریباً وقتی به سفارشات شرکت نگاه می کنیم، برای همه محصولات سفارش داریم. دلیل این موضوع بدون تعارف به دقت ما در تولید محصولات با کیفیت برمی گردد. بلانتون نیازهای مشتری را به خوبی می شناسد و بر اساس همین نیاز محصولات با کیفیتی را روانه بازار می کند.

می توان گفت محصولات ما در مقایسه با محصولات خارجی از نظر کیفیت چیزی کم ندارند و محصولات ما در کنار محصولات خارجی دارای کیفیت رقابتی هستند.

در حال حاضر برخی از فروشگاه های لوازم خانگی در کشور وجود دارند که می توانند برای فروش شما مفید و یا حتی مضر باشند. آیا این فروشگاه ها که بسیار معروف هستند به درد شما خورده است؟ در حال حاضر برخی از بازاریابان می گویند که این کالاها فروش خود را در بازار کاهش داده است. حالتون چطوره؟ آیا از کالا استقبال می کنید؟

ما به عنوان تولید کننده لوازم خانگی از این کانال ها بهره مند هستیم. بلانتون هم سیستم فروش سنتی را دارد و هم با فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ ارتباط دارد. در واقع سیاست هلدینگ استقبال از شرایط جدید است. دنیای امروز دنیای فناوری و همکاری است. فکر می کنم نقش این فروشگاه ها و فروشگاه ها برای تامین لوازم خانگی و سایر کالاها نقش مهم و قابل توجهی تلقی می شود. این به نوع رویکردی که نظام بازار مدرن و سنتی دارد برمی گردد. ما از حضور کالا استقبال کرده ایم.

امروزه در همه جای دنیا کالاها در فروشگاه های بزرگ و به صورت متمرکز عرضه می شوند. چنین روندی در روسیه، اروپا، آمریکا و… حاکم است، پیشنهاد من این است که اولاً برای ایجاد انحصار و همچنین جلوگیری از دروغگویی در تبلیغات، نظارت بیشتری صورت گیرد.

مجموعه ای از کالاها یا فروشگاه های زنجیره ای اجناس را با قیمت مشخصی از کارخانه ها خریداری می کنند. قاعدتا در این خرید کلی از امتیازات ویژه ای نیز بهره مند خواهند شد. اما در کیفیت عرضه نهایی، میزان سرمایه آن گروه و همچنین توان مالی و سرمایه بسیار مهم خواهد بود.

این شعار امسال بخر ولی سال بعد هزینه کن قطعا کار حساب شده ای است که در قیمت نهایی لحاظ می شود. برای بقا و ادامه فعالیت این فروشگاه ها باید نظارت مستمر بر این فروشگاه ها صورت گیرد تا این فروشگاه ها بتوانند به کار خود ادامه دهند.

همانطور که می دانید با توجه به نرخ تورم، قیمت لوازم خانگی سر به فلک کشیده است. وضعیت بلانتون چطور است؟

آره؛ به مشتریان توصیه می کنم برای اطلاع از قیمت خرید محصولات بلانتون به سایت این شرکت مراجعه کنند. محصولات گران قیمت بلانتون را نخرید. زیرا نرخ فروش محصولات ما در سراسر کشور یکسان است. البته اگر این کالاها را از فروشگاه های بلانتون خریداری کنند; نه فروشگاه های دیگر

قیمت محصولات ما در تمامی نمایندگی ها و فروشگاه های رسمی بلانتون یکسان است. بنابراین تاکید می کنیم که از خرید محصولات گران قیمت بلانتون خودداری کنید. با مراجعه به سایت یا نمایندگی ها می توانید محصولات بلانتون را با نرخ ارزان تری نسبت به سایر فروشگاه ها خریداری کنید.

همچنین تاکید می کنیم که جزو معدود شرکت هایی هستیم که همچنان محصولات خود را با قیمت واقعی سال قبل عرضه می کنیم.

به عنوان آخرین سوال از برنامه های صادراتی این شرکت بگویید.

ما طرح های ساخت کارخانه ای را که قرار است در روسیه به عنوان بخش صادراتی اتفاق بیفتد، برای شریک روسی خود ارسال کرده ایم. به زودی ساخت این کارخانه در روسیه با سرمایه گذاری خارجی آغاز خواهد شد. در منطقه خلیج فارس نیز اقداماتی انجام شده است. مطالعات خوبی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده ما انجام شده است. اطلاعات فنی گذراندن استانداردهای اجباری در حال نهایی شدن است و امیدوارم تا اواسط مردادماه تمام نمونه ها و استانداردهای لازم مطابق با منطقه خلیج فارس انجام شود و امیدواریم پس از تایید این کشورها، می توانیم در زمینه صادرات به این کشورها وارد شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا