اقتصاد جهان

گزارش بانک جهانی/ انتظارات تورمی و نرخ ارز در ایران کنترل شد/ رشد اقتصادی ادامه دار است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایران تحلیل ، بانک جهانی در گزارشی با عنوان «شرایط و چالش های کلیدی» درباره اقتصاد ایران نوشت: اقتصاد ایران برای چهارمین سال متوالی با کمک اقتصاد ایران در مسیر رشد قرار گرفته است. بخش نفت با این حال، تورم بالای مداوم و کمبود فرصت های شغلی از جمله چالش های پیش روی این اقتصاد است. رشد اقتصادی کشور فراگیر نیست. ۲۸.۱ درصد ایرانیان فقیر و دو پنجم خانوارها در خطر فقر هستند. انتظار می رود چشم انداز رشد اقتصادی به دلیل تحریم ها، اثرات منفی تغییرات آب و هوایی، کمبود برق و گاز و کاهش تقاضای جهانی محدود باقی بماند.

این گزارش می افزاید: اگرچه اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ متوسط ​​رشد را ثابت نگه داشته است، اما با چالش های ساختاری عمیقی مواجه است. رشد بلندمدت کند است و شغل ایجاد نمی شود و بهره وری پایین، تورم بالا و عدم تعادل در سیستم های بانکی و بازنشستگی همچنان ادامه دارد. این چالش ها نارضایتی های اجتماعی و اقتصادی طولانی مدت را تشدید کرده است. تحریم‌های اقتصادی و بخش دولتی مسلط، بهره‌برداری کامل از پتانسیل اقتصادی ایران، از جمله استفاده از جمعیت جوان با تحصیلات عالی، برای تنوع بیشتر اقتصاد به سمت صنایع غیرنفتی و خدماتی مانند گردشگری را با مشکل مواجه کرده است.

* تاثیر منفی پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد بر چشم انداز رشد اقتصادی

خانوارهای کم درآمد به طور نامتناسبی تحت تأثیر تورم بالا و از دست دادن شغل هستند. سال‌های تورم بالا تأثیر منفی بر خانوارهای فقیر گذاشته و ارزش واقعی یارانه‌های نقدی را کاهش داده است. با توجه به اینکه تنها یک سوم جمعیت شاغل هستند و فرصت های شغلی محدود است، به ویژه برای جمعیت جوان و زنان، چالش ها در بازار کار همچنان ادامه دارد. این وضعیت نابرابری ها را تشدید می کند و به نرخ بالای فقر کمک می کند. وجود فرصت‌های شغلی ناکافی، بسیاری از ایرانیان، به‌ویژه زنان را از بازار کار بیرون رانده و در نتیجه فرصت رشد را از دست داده است. پیری تدریجی جمعیت، فرار زیاد مغزها و کاهش نرخ زاد و ولد نه تنها تأثیر منفی بر چشم انداز رشد اقتصاد دارد، بلکه سیستم بازنشستگی مشکل ساز فعلی را نیز با چالش مواجه می کند.

*بانک جهانی: یارانه به ثروتمندان باید به نفع نیازمندان لغو شود

برای حل این مشکلات مهم ساختاری باید هر چه سریعتر اصلاحات اقتصادی لازم انجام شود. اصلاحات اولویت دار شامل بازگرداندن ثبات به قیمت ها و سیستم مالی، اعطای وام مبتنی بر بازار، و به حداقل رساندن مداخلات غیرضروری در بازار و کنترل قیمت است. اجرای سیاست های مالی پایدار و غیر چرخه ای به مهار کسری مالی و ترویج سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و انرژی های تجدیدپذیر و همچنین تنوع اقتصادی کمک می کند. پرداخت یارانه نقدی به نیازمندان واقعی (و لغو یارانه ثروتمندان) پتانسیل مالی خوبی برای دولت فراهم می کند و البته باید گفت که پرداخت یارانه نقدی به گروه خاصی از نیازمندان آنها را از تورم مصون می دارد.

*دولت برای جبران کسری بودجه مصرف خود را کاهش داد

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ به متوسط ​​رشد ۳.۸ درصدی دست یافت. این رشد عمدتاً ناشی از بخش خدمات و تولید صنعتی بوده است. با کاهش عرضه در بازار جهانی، صنعت نفت نیز رشد کرد. مصرف بخش خصوصی عامل اصلی رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری بود، در حالی که مصرف بخش دولتی به صورت واقعی کاهش یافت تا کسری مالی را کاهش دهد. هم صادرات و هم واردات در سال جاری افزایش یافت و سرمایه گذاری قوی در بخش ماشین آلات ارقام سرمایه گذاری را افزایش داد. با وجود افزایش ۷۰۰۰۰۰ فرصت شغلی در سه ماهه اول، ۱۴۰۲ بخش اشتغال همچنان از رشد اقتصادی سه سال گذشته عقب هستند.

* کاهش انتظارات تورمی و ثبات نرخ ارز منجر به کاهش تورم ماهانه شد.

افزایش قیمت مواد غذایی و هزینه مسکن باعث شد که نرخ تورم در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به ۴۶.۷ درصد برسد. اما کاهش انتظارات تورمی و ثبات نرخ ارز به کاهش تورم ماهانه کمک کرد و همراه با آن، دسترسی ایران به ذخایر ارزی خارج از کشور و کاهش فشار بر نرخ ارز انجام شد. افزایش اخیر در صادرات نفت به کاهش کسری مالی و بهبود تراز حساب جاری کمک کرده است.

* صادرات نفت به بالاترین سطح خود از زمان اعمال مجدد تحریم ها رسید

در سال ۱۴۰۱ و سه ماهه اول ۱۴۰۲ درآمدهای نفتی کمتر از پیش بینی های بودجه بود و دولت در پاسخ به این موضوع هزینه های خود را در اولویت قرار داد. از سه ماهه دوم سال جاری، صادرات نفت به بالاترین سطح خود از زمان بازگرداندن تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۷ رسیده است. با وجود افزایش واردات، افزایش صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ باعث شد تا کشور مازاد حساب جاری ۱۴.۴ میلیارد دلاری را ثبت کند، هرچند کسری ۱۴.۶ میلیارد دلاری در خالص حساب سرمایه این موفقیت را جبران کرد. این کشور برای هفتمین سال متوالی خروج خالص سرمایه را تجربه کرد. برآورد می شود که بهبود صادرات نفت در نیمه اول سال ۱۴۰۲ با وجود منفی بودن تراز تجاری غیرنفتی، تراز تجاری کل کشور را مثبت نگه دارد.

* چشم انداز: رشد تولید ناخالص داخلی در میان مدت ادامه خواهد داشت

انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی در میان مدت متعادل بماند. انتظار می رود افزایش تولید و صادرات نفت، کاهش قیمت نفت در سال ۱۴۰۲ و همچنین تاثیر منفی رشد کند اقتصاد چین را خنثی کند و تولید ناخالص داخلی ایران نیز بر این اساس با موتور نفت رشد کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد بخش غیرنفتی به دلیل تحریم‌ها، کمبود انرژی، محدودیت نقدینگی، سرمایه‌گذاری پایین و شرایط نامشخص اقتصادی در سطوح محدود باقی بماند. کمبود تولید در بخش کشاورزی که به دلیل خشکسالی و کمبود آب تشدید می شود، به طور نامتناسبی بر فقرا تأثیر می گذارد، امنیت غذایی را تهدید می کند، مهاجرت شهری را افزایش می دهد و نابرابری های روستایی-شهری را افزایش می دهد.

*تراز عملکرد همچنان مثبت است

انتظار می رود صادرات بیشتر نفت و دسترسی نسبی به وجوه مسدود شده فشارهای مالی و خارجی را کاهش دهد. انتظار می رود هزینه های دولت بین سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ بیش از درآمد باشد و در نتیجه کسری بودجه ایجاد شود. با کمک درآمدهای نفتی، این کسری البته نسبت به تولید ناخالص داخلی کمتر خواهد بود. در حالی که دولت قصد دارد بیشتر کسری را از طریق فروش دارایی پوشش دهد، انتظار می‌رود فروش دارایی به‌اندازه کافی شکاف مالی را پوشش دهد و منجر به ادامه فشار تورمی ناشی از کسری مالی شود. در تجارت خارجی، انتظار می رود که تراز حساب جاری مثبت باقی بماند زیرا صادرات نفت خام بیشتر قیمت های نفت را کاهش داده و واردات را افزایش می دهد. دسترسی به وجوه مسدود شده به کاهش فشار بر نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی کمک می کند. تورم بالا و ایجاد فرصت های شغلی ناکافی همچنان بر رفاه خانوارها فشار وارد می کند و سیاست های ضد فقر را با چالش مواجه می کند.

* کمبود آب و انرژی، تهدیدی برای چشم انداز اقتصادی ایران

در هر صورت، چشم‌انداز اقتصادی ایران با خطرات دادرسی مواجه است. این خطرات شامل افزایش کمبود آب و انرژی و بدتر شدن شوک های اقلیمی است. اعمال تحریم‌های بیشتر و اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌های فعلی می‌تواند تجارت را مختل کند و انتظارات تورمی بیشتر را تقویت کند. کاهش قابل توجه تحریم ها یا توافق اولیه هسته ای می تواند چشم انداز اقتصادی ایران را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا