بانک و بیمه

گزارش صداوسیما اشتباه است| تکذیب آمارهای غیرکارشناسی درباره ارز مسافری

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی اعلام کرد: بخش خبر دو سیما ساعت ۲۰:۳۰ عصر سیزدهم. اسفند ۱۴۰۲ گزارشی با عنوان «توزیع ۵ هزار میلیارد تومان رانت توسط بانک مرکزی برای سفرهای خارجی» منتشر کرد که در آن ضمن انتقاد از سیاست اخیر بانک مرکزی مبنی بر افزایش سرانه ارز مسافرتی، این بانک را به ادبیات غیرکارشناسی و کذب متهم کرد. به مسافران اجاره داده است. بدینوسیله پاسخ مسئول ارزی بانک مرکزی جهت تنویر افکار مخاطبان محترم این سازمان و ملت شریف ایران تقدیم می گردد:

در گزارش فوق، تعداد مسافران خارجی در نوروز سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر اعلام شد و بر اساس این آمار، میزان خروج ارز از کشور حدود ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است! این اتفاق در جریان بررسی آمار توزیع ارز در حمل و نقل هوایی در دوره ۱۵ رخ داد اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ بیانگر آن است که تقاضای ارز این سرفصل تنها ۳۴۴۴۹ نفر است که کمتر از یک دهم آمار استفاده شده در برآورد گزارش مذکور است.

لازم به ذکر است که تخصیص ارز مسافرتی هوایی کاملاً در چارچوب الزامات ارزی محاسبه شده در بند سوم آیین نامه ارزی بانک مرکزی بوده و در سفرهای هوایی با مقاصد مختلف زیارتی، سیاحتی، آموزشی و اداری اعمال می شود. . که بانک مرکزی قانونا موظف به پاسخگویی است. این الزام بر اساس نرخ حاصل از مبادله ارز در بازار رسمی ارز کشور است.

سازوکار تخصیص ارز مسافرتی هوایی نیز به گونه ای طراحی شده است که ارز تخصیصی تنها به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی «مسافران پس از گیت خروج فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه های بین المللی کشور» پرداخت می شود. بنابراین ادعای مطرح شده در برخی مصاحبه ها مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت از متقاضی یا استفاده از بلیت جعلی برای درآمدزایی از اختلاف قیمت در بازار با این سازوکار امکان پذیر نیست.

لازم به ذکر است که تخصیص ارز به نرخ صدرالاشاره در دوره ۱۴۰۲ برای مقاصد مختلف سفر از جمله تسهیل سفر زائران اربعین حسینی و حج، سرانه ارز مسافرتی مازاد و از طریق توصیه های متقاضیان به انجام بوده است. شعبه های بانک را راه اندازی کنند. بنابراین پاسخ به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی بر اساس نرخ مبادله ای مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، کاملاً در چارچوب مصوبات جاری و گذشته بوده است. قوانین؛ لذا با عنایت به تکلیف قانونی بانک مرکزی، استفاده از تعابیر غیر کارشناسی از قبیل توزیع اجاره بها یا تخصیص یارانه، موجب تشویش اذهان مخاطبان محترم تلقی می شود که بی احترامی و مغایر با دستور رسانه ای محترم می باشد. سازمان صدا و سیما

بر این اساس، افزایش سرانه کمک هزینه سفر با هدف اصلی مدیریت تقاضا در بازار ارز در پایان سال انجام شد. در واقع بی توجهی به تقاضای موجود در حوزه حمل و نقل هوایی منجر به حذف آن نشده است، بلکه متقاضیان را به سمت بازار غیررسمی سوق می دهد که علاوه بر افزایش فشار تقاضا و تحریک قیمت، تعمیق غیررسمی را نیز به دنبال دارد. بازار و بهبود تقاضا در میان متقاضیان ارز معتبرتر است. به این ترتیب بسیاری از مردم مجبور به مبادله و تبعیت از نرخ ارز در بازار خواهند شد که طبق قوانین جاری کشور مصداق قاچاق کالا و ارز برای تامین نیازهای ارزی خود محسوب می شود.

لازم به ذکر است سیاست پولی بانک مرکزی با نظر کارشناسی و بر اساس واقعیت های عینی کشور و با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات سیاسی و اقتصادی تعیین می شود.

همچنین تاکید می‌شود مبادلاتی که در بستری غیر از بستر رسمی مبادلات ارزی کشور انجام می‌شود، طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شود و نرخ ارز حاصل از این نوع صرافی، سهمیه قاچاق را اعمال می‌کند. نیز غیرقانونی تلقی می شود.

موضع رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همواره دفاع از مبادلات انجام شده در چارچوب معاملات رسمی ارزی کشور بوده است و سیاست ارزی این بانک نیز بر همین اساس اتخاذ می شود. لذا از تمامی نمایندگان رسانه ها و بویژه سازمان معتبر صدا و سیما انتظار می رود نسبت به اولویت بندی نرخ رسمی ارز در کشور و پرهیز از برجسته سازی نرخ های غیرقانونی و قاچاق ارز و بی حیایی و رسمیت بخشیدن به این نرخ ارز اقدام کنند. با استفاده از عبارتی مانند «نرخ غیررسمی» از این نرخ ارز اجتناب کنید. نکته ای که در گزارش تهیه شده توسط صدا و سیما مغفول مانده و به همین دلیل دقت و توجه بیشتری را می طلبد.

در پایان به اطلاع ملت گرانقدر ایران می رساند این بانک با عنایت پروردگار متعال از ابتدای سال جاری تاکنون توانسته است با تأمین بیش از ۷۵ میلیارد دلار کل نیازهای ارزی کشور را برآورده سازد. همچنان متعهد به تامین کل نیازهای ارزی کشور است که صرافی های رسمی می دانند.

گفتنی است این میزان تخصیص ارز ۸ میلیارد دلار بیشتر از میانگین تخصیص ارز این بانک در چهار سال گذشته است. امیدواریم با حمایت و دعای شما ملت عزیز و همراهی و همکاری سایر نهادها از جمله رسانه ها این دستاوردها ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا