ترندهای روز

گزارش میدانی از معدن جو طبس: همه چیز ناگهانی اتفاق افتاد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

به گزارش خبرنگار اعزامی شهید حلاج به محل حادثه، این اجساد حوالی ساعت ۶ صبح به محض ورود خبرنگاران به منطقه پیدا شد. بی سیم های امنیتی که زنگ زدند به حالت آماده باش درآمدند و پشت بی سیم گفته شد که ۴ جسد دیگر پیدا شده و باید هر چه زودتر برای بیرون آوردن آنها آماده شوند.

معدنچی کجاست

معدنچی طبس زیر مجموعه شستا بود که به بخش خصوصی واگذار شد. این معدن در جاده زغال سنگ طبس قرار دارد. مجتمع زغال سنگ طبس مجتمع بسیار بزرگی است که به گفته کارگران منطقه هر چه بیشتر به سمت کرمان می رود زغال سنگ مرغوبتر و دیواره ها نازکتر می شود اما هر چه به سمت یزد می رود دیوارها ضخیم تر می شود. زغال سنگ کیفیت بالایی ندارد. این حادثه مرگبار در بخش زغال سنگ بی کیفیت رخ داد.

ماینر به روش سنتی مدیریت می شد

به گفته کارگران این معدن، معدن جو چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد. این بخش به صورت سنتی مدیریت می شد اما سایر معادن جاده زغال سنگ طبس مکانیزه و دارای تونل هایی با قطر بسیار بالا هستند و مردم به راحتی می توانند در آن تردد کنند اما این معدن کاملاً سنتی مدیریت می شد. به همین دلیل نسبت به سایر معادن منطقه وضعیت نامطلوبی داشت.

یکی از کارمندان معدنچی می گوید ورودی معدن به گونه ای بود که کارگران باید خم می شدند و وارد معدن می شدند.

انفجار چگونه اتفاق افتاد؟

یکی از کارمندان معدن که نمی خواهد نامش فاش شود می گوید: همانطور که متوجه شدیم انفجار کاملا ناگهانی رخ داده است. اگر بخواهم واضح براتون توضیح بدم باید بگم زیر هر لایه زغال گاز هست. وقتی چکش کارگران به زغال سنگ می خورد، این گازها آزاد می شوند. گاز معمولا خیلی شدید نیست. بگذارید بگویم که در واقع کارگران همیشه در معرض گاز هستند و به همین دلیل است که هواکش ها همیشه روشن هستند. اتفاقی که در روز انفجار افتاد این بود که وقتی شیفت دوم تعویض شد، کارگران شیفت سوم وارد معدن شدند و شروع به کار کردند. به محض اصابت چکش، مقدار زیادی گاز از پشت زغال سنگ آزاد شد و در عرض چند ثانیه همه جا را فرا گرفت. معمولاً نباید این اتفاق می افتاد زیرا قبل از بریدن لایه های زغال سنگ، سوراخی در آن ایجاد می کنند تا گاز خارج شود. همانطور که شنیدم فرصتی برای ایجاد سوراخ وجود نداشت. موضوع خیلی پیچیده است. باید منتظر بمانیم تا مهندسان بگویند چه اتفاقی افتاده است. فقط می دانم که این حادثه به قدری سریع اتفاق افتاد که به کارگران فرصت فرار یا واکنش داده نشد و انفجار رخ داد.

آیا جرقه باعث انفجار شد؟

یکی از کارگران می گوید: تو هیچ نظری از کار در معدن نداری. ممکن است یک جرقه باعث این شده باشد. حالا من می گویم جرقه، آن را به عنوان کبریت یا چیز دیگری تصور نکنید، حتی اصطکاک بین چند تار مو یا دو قسمت از لباس که به هم کشیده می شود می تواند باعث چنین حادثه ای شود. شرایط آنقدر حساس است که نمی توان فهمید دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

چند کارگر در معدن کار می کنند؟

تقریباً ۸۰۰ نفر در هر شیفت در معدن کار می کنند. این معدن از معدود معادنی است که کارگران آن بومی نیستند. برخی از معادنی که همچنان زیر نظر شستا کار می کنند از کارگران بومی استفاده می کردند اما در این معدن از کارگران غیر بومی استفاده می شد. خوابگاه داشتند و بعد از هر شیفت کاری در خوابگاه ها استراحت می کردند.

کارگرانی که در این معدن کار می کردند از مناطق مختلف از جمله شهرهای شمالی تا زابل و بندرعباس به طبس آمده بودند و هر دو هفته یک بار به خانه های خود باز می گشتند و خانواده آنها در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند.

شرایط زندگی کارگران معدن

یک کارگر معدن می گوید: شاید باورتان نشود که معدنچیان در این شرایط با حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان کار می کنند. تنها لذت این است که کارشان سخت و مضر است. اما معمولا قبل از بازنشستگی از کار افتاده اند. بعد از ۵ یا ۶ سال اگر نمردند و زنده بمانند، قلب و ریه ها از کار می افتد. من یکی از کسانی هستم که ریه هایم تا ۵۰ درصد آسیب دید و ناتوانم کرد. وضعیت معدنچیان بسیار سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا