فناوری

گفتگو شامل آزادی تمامی گروگان‌های اسرائیلی در یک دوره ۳۵ روزه در ازای آزادی زندانیان فلسطینی و انتقال کمک‌های بشردوستانه است / حماس پیشنهاد تل آویو برای تبعید یحیی سنوار و سایر رهبران و فرماندهان اصلی را رد کرده، اما بحث بر سر احتمال تبعید آن‌ها ادامه دارد / دو طرف در مورد اکثر بند‌ها به تفاهم رسیده اند

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که در یک توافق جدید برای آزادی گروگان های اسرائیلی “تفاهم در مورد اکثر بندها” حاصل شده است.

گزارش هاآرتص به نقل از یک منبع دولتی نزدیک به مذاکرات، در آستانه دیدار سران موساد، سیا، نخست وزیر قطر و رئیس سازمان امنیت مصر برای بررسی توافق اسرائیل منتشر شد. و گروه حماس

تاریخ و مکان دقیق این مذاکرات اعلام نشده اما تاکید شده است که این مذاکرات آخر هفته جاری در یکی از کشورهای اروپایی برگزار خواهد شد. پیش از این، ویلیام برنز، رئیس سیا، در معامله ای که منجر به آزادی ۱۱۰ نفر از بیش از ۲۵۰ گروگان اسرائیلی دو ماه پیش شد، دست داشت.

هاآرتص، پنجشنبه شب، پنجم بهمن ماه نوشت: توافق مورد مذاکره شامل آزادی «همه ربوده شدگان اسرائیلی به غزه» در مدت ۳۵ روز است و در مقابل، اسرائیل اسرای فلسطینی را آزاد کرده و با انتقال کمک های بشردوستانه بیشتر موافقت می کند. کمک به غزه

منبع مصاحبه شده با هاآرتص افزود که فرمول آزادی تعداد اسرای فلسطینی علیه هر یک از گروگان های اسرائیلی در غزه «از قبل مشخص شده است» و هویت اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شوند در حال حاضر در دست بررسی است.

تخمین زده می شود که هزاران اسیر فلسطینی در زندان های اسرائیل به سر می برند.

حماس همچنین خواستار آزادی صدها نفر از اعضای خود از واحد به اصطلاح “نخبگان” شاخه نظامی حماس شد که در ۱۵ به اسرائیل حمله کردند. مهر یا در جریان جنگ اسرائیل در غزه دستگیر و به اسرائیل منتقل شدند.

هاآرتص افزود: حماس پیشنهاد اسرائیل مبنی بر اخراج یحیی سنوار و دیگر رهبران و فرماندهان اصلی حماس را از نوار غزه که در تونل های زیرزمینی غزه مخفی شده و گروگان های اسرائیلی همراه خود دارند رد کرده است، اما بحث احتمال اخراج آنها مطرح شده است. کشورهای دیگر مطرح شده است. کشورها ادامه دارد. دارد.

به گزارش هاآرتص، تنها موضوع مهمی که طرفین هنوز نتوانسته اند حل کنند این است که آیا آتش بس کامل به عنوان بخشی از توافق اعلام می شود یا خیر.

حماس می خواهد آتش بس مطلق اعلام کند، اما نخست وزیر اسرائیل با حمایت کابینه جنگ و ستاد ارتش اسرائیل بر ادامه جنگ حتی پس از وقفه طولانی در عملیات نظامی اصرار دارد.

به گزارش هاآرتص، جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی عصر پنجشنبه برای بررسی جزئیات این توافق با حماس برگزار شد.

این در حالی است که بر اساس بیانیه دفتر یوآو گالانت وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در بامداد روز جمعه ششم. بهمن وی در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، گفت: فشار آمریکا در این زمینه بسیار مهم است، تلاش برای بازگرداندن گروگان های ما.

شبکه کان اسرائیل نیز در شب پنجم بهمن ماه گزارش داد تعدادی از اعضای کنگره آمریکا به پیشنهاد مقامات اسرائیلی در حال بررسی راه حل فشار بر قطر با اهرم تحریم برای استفاده از این فرصت هستند. روابط نزدیک او با حماس و درخواست از این گروه برای آزادی اسرائیلی ها. ربوده شد تا غزه یک مهلت فوری بدهد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که قطر “یک شریک کلیدی” در حل برخی از مسائل منطقه ای و فراتر از آن است و هیچ جایگزینی برای حل بحران کنونی بین اسرائیل و حماس وجود ندارد.

خانواده‌های گروگان‌ها و حامیان آنها در افکار عمومی اسرائیل همچنان به نخست‌وزیر فشار می‌آورند تا با توافقی که منجر به آزادی این شهروندان شود موافقت کند و این هفته در هوای سرد و بارانی در کنار خانه نخست‌وزیر و دفتر او در شهر آنها در اورشلیم اردو زده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا