بانک و بیمه

گلایه مردم از عدم اعطای تسهیلات بانکی

بازار، گروه استانی: این روزها جلوی هر بانکی که مراجعه می کنید، عده ای متقاضی دریافت تسهیلات بانکی را می بینید، افرادی که یا با موانعی از سوی بانک ها مواجه شده اند یا خودشان در مدارک یا درخواست هایشان نقص دارند، در هر دو صورت این مشکل تسهیلات بانکی مردم را آزار می دهد. .

فرض بانک ها این است که اولاً منابع محدود است، ثانیاً با این حجم سفته و ضمانت نامه وام صادر می کنیم و بخش زیادی از آن بازپرداخت نمی شود. باید در را ببندد و به خواسته هایش تن دهد که این یک دیدگاه منطقی است.

شهروند: بانک ها وام ازدواج نمی دهند چون سود آن چهار درصد و بازپرداخت آن ده ساله است

اما این غیر منطقی می شود وقتی بانک ها می گویند ما وجه نداریم! کافی است به پیشخوان دیگری در دو متری بروید و با سود ۲۸ درصد برای وام ضروری اقدام کنید. بنابراین غیرقابل باور است که بانک ها منابعی برای این کار ندارند به مردم بگوییم ما بودجه ای مثل ازدواج برای وام های ارزان نداریم که قرار است به نفع مردم باشد. این جمله صحیح تر است.

بانک ها همکاری نمی کنند

خبرگزاری بازار استان سمنان بارها در فضای مجازی خود پیام هایی از سوی مردم استان دریافت کرده است که به دلیل عدم بازپرداخت وام از سوی بانک ها باید وارد مقوله تسهیلات بانکی شد و از سوی دیگر استاندار سمنان و مسئولان دیگر مدام می پرسند چرا مردم خانه می سازند، او گلایه می کند در حالی که بانک باید وام بدهد تا ما خانه بسازیم!

زهرا محمدی یکی از شهروندان در گفتگو با بازار با بیان اینکه بانک ها وام ازدواج نمی دهند، گفت: به دلیل نرخ سود چهار درصد و مدت بازپرداخت آن ۱۰ سال است. با این حال کافی است بگوییم وام با ۲۴ درصد می خواهید. آنها سود می گیرند، حتی برای شما چای می آورند و وام شما را به حساب شما واریز می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بانک ها درباره اعطای تسهیلات مسکن یا ازدواج چه می گویند، می افزاید: می گویند بودجه نداریم یا به ما اعلام نشده است که چرا بانک ها پرداخت نمی کنند.

دستها بالا!

قائم مقام یکی از بانک های استان سمنان این مصاحبه را مکاتبه با روابط عمومی دانست، اما برای اطلاع از شرایط بانک ها گفت: شعبه دخالتی ندارد، من قائم مقام شعبه هستم. دوست دارند به هرکسی که وارد بانک می شود وام بدهند، اما مدیری که در رأس آن می نشیند باید آن را تایید کند یا خیر؟

وی تصریح کرد: بخش بزرگی از مشکلاتی که مردم می گویند از شعب بانک ما نیست. از خدا می خواهیم به مردم کمک کند، اما آیا نیاز به مجوز کار داریم یا خیر؟ وی می افزاید: درست است که اکثر مردم از ما ناراضی هستند و همیشه ما را مقصر می دانند، اما شما چه شغلی می دانید که یک نفر بدون همکاری مافوق یا رئیس خود کاری انجام می دهد؟

یک شهروند: مردم از بدبختی به نهضت مسکن ملی روی آورده اند، چرا که دیگر چه کسی می خواهد روزها و ماه ها در بانک ها منتظر خانه ای باشد که ۱۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد؟

وقتی با این سوال مواجه شد که چرا در بانک به روی همه باز است و تسهیلات درست قبل از تسهیلات گران قیمت و فاخر ۲۸-۲۳ درصدی پرداخت می شود، دوباره دستش را بالا برد و اظهار داشت که مافوق باید بگویند.

ساختمان برای اجاره

وضعیت بانک‌های استان سمنان، بانک‌هایی که آنقدر غرق در تجارت شده‌اند که وظیفه اصلی خود را فراموش می‌کنند و همه چیز را با متر و متری پول می‌سنجند و مردمی که در این‌ها کار می‌کنند، تقریباً مشخص است. شرایط اقتصادی ناپایدار، اتفاقاً مقامات دولتی پایه گذار این بودند، آنها باید در بانک های دولتی سرگردان باشند!

یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن در گفتگو با بازار می گوید: «بانک می گوید باید در جریان ساخت و ساز قرار بگیرم تا بتوانم تسهیلات را پرداخت کنم، از طرفی دیگر تسهیلات ندهند. من یک وام، چگونه می توانم خانه ام را بسازم، پس وقتی مردم پول دارند که سقف خانه هایشان را بگذارند و بعد به دنبال وام برای سفیدکاری، نما و کارهای جزئی بگردند، چون به نهضت مسکن ملی رفتند؟

نوری گفت: مردم از بدبختی به نهضت مسکن ملی روی آوردند، زیرا چه کسی می خواهد روزها و ماه ها در بانک ها منتظر خانه ای در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر بماند و ده ها نفر را در این راه بکشد؟ وی گفت: بانک می گوید وام اگر کشور را آماده کنید، کشور می گوید من برای آماده سازی پول می خواهم و به همین دلیل است که هیچکس به زمین آنها دست نمی دهد و هر روز می گویند مسئولان باید ساخت و ساز! شروع.

مسئولان شکایت مردم از عدم اعطای وام بانکی را تکذیب می کنند

امکانات قابل شارژ است!

با این حال، دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان در گفتگو با بازار می گوید: نهادهای نهضت ملی مسکن در سه حوزه شامل نهضت ملی مسکن خودگردان، اقدام ملی مسکن یا واگذاری های سال ۹۹ و اقدام ملی برای زمین شهرهای جدید و شرکت های ساختمانی.

حمیدرضا عرب توضیح داد: افراد واجد شرایط با مراجعه به سامانه مسکن و بارگذاری مدارک ثبت نامی، از سوی مراجع ذیربط به بانک عامل معرفی می شوند تا بتوانند تسهیلات نهضت ملی مسکن را دریافت کنند. وی گفت: بانک های ذیربط نیز مسئول هستند که باید درخواست های ارسالی را با توجه به مدارک بررسی و اعتبارسنجی کنند و پس از دریافت گزارش پیشرفت ساخت و ساز املاک نهضت ملی مسکن نسبت به پرداخت وام اقدام کنند. در این زمینه بر اساس قوانین تعهداتی دارند.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان: شورای عالی مسکن مصوب کرد بانک ها کارگزار ملکوف برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن هستند.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی مسکن به ریاست استاندار سمنان نیز موافقت کرد که بانک های فعال در ملکف تسهیلات نهضت ملی مسکن را تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی و خودمالکی در مراکز استان ها و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند. تومان در شهرهای دیگر

روند اعطای تسهیلات ازدواج

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان تصریح کرد: نرخ تسهیلات بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار است و بانک های استان دخیل نیستند. مدت مشارکت نیز سه سال تعیین شده است، اما کل مدت زمان مشارکت و فروش اقساطی در واقع ۲۰ سال است.

عرب با بیان اینکه پرداخت تراکنش پرداختی طبق قراردادهای منعقده در بانک های عملیاتی انجام می شود و بانک ها موظفند گزارش تراکنش پرداختی را به مراجع ذیربط ارائه کنند، تصریح کرد: ثبت نام وام ازدواج نیز در سال جاری انجام می شود. سامانه بانک مرکزی و پس از بررسی و تخصیص وجوه افراد به شعب بانک ها معرفی و برای متقاضی پیامک ارسال می شود. متقاضیان ۱۲ روز فرصت دارند تا پرونده خود را تشکیل دهند. مبلغ تسهیلات برای هر زوج ۳۰۰ میلیون تومان و برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه خانواده های معزز شهدا، ایثارگران و ایثارگران می توانند دو برابر این مبلغ را پرداخت کنند و مدت بازپرداخت این تسهیلات ۱۰ سال و نرخ سود تسهیلات ۴ درصد خواهد بود، افزود: در چند ماه اخیر ۶۱۷ میلیارد ریال پرداخت شده است.» تسهیلات بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان سمنان پرداخت شده و این نشان می‌دهد که روند وام‌دهی متوقف نشده است.

همانطور که مشاهده می شود، مسئولان و متولیان امر متوجه مقاومت بانک ها در ارائه تسهیلات کم هزینه به مردم شده اند، از جمله: برخی مانند وام ازدواج و نهضت ملی مسکن آن را قبول ندارند و روند اعطای تسهیلات را امری عادی و خوب می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا