اخبار بورس

گل گهر بزرگترین تولیدکننده خوراک صنعت فولاد کشور/ که بزرگترین زنجیره کامل فولاد گل گهر در یک منطقه است

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلنبوی قائم مقام شرکت گل گهر در نشست فنی مدیران گل گهر و شرکت های تابعه با نهادهای مالی بازار سرمایه گفت: گل گهر در حال تبدیل شدن به یک هلدینگ اقتصادی است.

وی افزود: ۱۷۳ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن در کشور داریم که ۳.۳ درصد آن در ایران و ۳۶ درصد در منطقه گل گهر موجود است. در حال حاضر شش ناهنجاری و شش معدن معدنی در این منطقه وجود دارد که کانسار شماره یک متعلق به گل گهر است. در سالهای اولیه این توده مورد بهره برداری قرار گرفت. گل گهر سعی کرده در هر یک از شرکت های مسئول این توده ها سهامدار باشد. ۴۷ درصد در معدن شماره ۲، ۶۵ درصد در معدن شماره ۶ سهامدار هستند. در سال های اخیر اکتشافات خوبی در گل گهر صورت گرفته است. شماره های توده ای ۷، ۸، ۱۱ و ۱۲ نیز شناسایی شد و به دنبال اختصاص ۲۵ درصد از این ذخایر به گل گهر بودیم.

قائم مقام شرکت گل گهر ادامه داد: با وجود اینکه هنوز ۱۷ سال ذخایر سنگ آهن در کشور وجود دارد، اما با توجه به دانش همکاران ما در گل گهر در زمینه معادن زیرزمینی، امیدواریم بحث زیرزمینی را به عنوان یک موضوع مهم ادامه دهیم. مشکل در آینده باشد تا این کمبود در آینده برطرف نشود. جبران کردن
نبوی گفت: گل گهر بزرگترین تولید کننده خوراک صنعت فولاد در کشور است. ۴۰ درصد کنسانتره ۱۰ ماهه امسال توسط گل گهر تولید شد. گل گهر مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است. نیمی از مزیت رقابتی گل گهر داشتن بزرگترین زنجیره کامل فولاد در یک منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه حمل و نقل یکی از بزرگترین چالش های شرکت های فولادی است. اکثر محصولات ما در گل گهر توسط تسمه نقاله حمل می شوند. این یکی از مزیت های رقابتی گل گهر است زیرا ما کل زنجیره را در یک منطقه داریم. امروز حدود ۲۰ خط تولید با ظرفیت ۴۲ میلیون تن در منطقه داریم. برای سال ۱۴۱۰ ما چشم اندازی را ایجاد کرده ایم که یکی از ۵۰ شرکت بزرگ معدن و فلزات در جهان با گردش مالی ۷.۲ میلیاردی باشیم.

نبوی تصریح کرد: توسعه فعالیت‌های اکتشافی و تامین سنگ، توسعه و تکمیل متوازن زنجیره فولاد، تنوع کسب‌وکار، توسعه فناوری معدن و توسعه زیرساخت‌های مدیریتی از استراتژی‌های اصلی شرکت است. ما سعی خواهیم کرد این راهبردها را اجرا کنیم.» حدود ۷۰ اقدام و پروژه راهبردی کلیدی تعریف شده است که در صورت اجرای این پروژه ها، ظرفیت سنگ آهن ما از ۳۲ به ۴۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۶، کنسانتره از ۲۱ به ۲۴ میلیون تن، گندله از ۱۵ به ۲۲ میلیون تن و آهن اسفنجی افزایش می یابد. از ۴ تا ۱۱ میلیون تن و فولاد خام از یک میلیون به ۷ میلیون تن.

معاون «کگل» توضیح داد: مبحث تنوع بخشی نیز یکی از اصول شرکت است. متعاقباً پرتفوی سود گل گهر بین شرکت های تابعه تقسیم می شود. مهمترین شرکت ما شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر است که هم اکنون پرافتخارترین پروژه فولاد کشور و بزرگترین پروژه فولادی در گروه کگل است. دو واحد مگامود فعال است. سومین مگادول نیز امسال تولید شد و در صورت عدم محدودیت گاز امیدواریم بتوانیم در سال آینده ۹۰ درصد تولید کنیم. همچنین بزرگترین کارخانه شمش تولید ورق گرم با ظرفیت ۳ میلیون تن در بنگاه گل گهر در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

وی گفت: شرکت دیگر شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین است که ۲۹ درصد آن در اختیار «کگل» است. در حال حاضر ظرفیت تولید این شرکت ۶ میلیون تن کنسانتره، ۵ میلیون تن گندله است و امیدواریم در آینده به ۸ میلیون کنسانتره، ۷ میلیون گندله و ۲ تن آهن اسفنجی برسیم.

وی افزود: شرکت بعدی جهان فولاد سیرجان است که ۵۱ درصد آن در اختیار گل گهر است. این شرکت در حال حاضر یک میلیون تن آهن اسفنجی، یک میلیون تن شمش و ۵۰۰ هزار تن فولاد تقویت کننده دارد. امیدواریم در آینده ۳.۷ میلیون تن آهن اسفنجی، ۲.۵ میلیون تن شمش و ۵۰۰ هزار تن فولاد تقویت کننده وجود داشته باشد. همچنین در پایان سال ۶۰ هزار تن سیم بکسل به بهره برداری می رسد و برای سال آینده سیم بکسل را به عنوان محصول تولیدی خواهیم داشت.

نبوی ادامه داد: پروژه ساخت مگادول با ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی، احداث کارخانه احیای شماره ۲ دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که در بهار سال آینده به کارخانه های اسفنجی کشور اضافه می شود. ختین کلاف نیز ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون شرکت گل گهر تصریح کرد: یکی از شرکت هایی که کمتر به آن اشاره می شود، شرکت کاوند نهان زمین است که ۶۰ درصد آن در اختیار شرکت گل گهر است. علاوه بر مجتمع فولادی روی رودخانه کرمان، سرمایه گذاری خارجی در قزاقستان داریم. ما در قزاقستان زنجیره کامل از معدن تا کنسانتره را داریم که برای تنوع بخشیدن به محصولات خود آن را یکی از محصولات خود می دانیم. همچنین شرکت ستاره سیمین که ۳۵ درصد سهام آن متعلق به کگل است. این شرکت وظیفه تکمیل زنجیره فولاد در خلیج فارس را بر عهده دارد.

وی در این زمینه گفت: شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس یکی از شرکت هایی است که با موضوع زیرساخت ها سروکار دارد. نگاه ما به این شرکت اقتصادی است و ۴۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به گل گهر است. ارزش کارشناسی این شرکت حدود ۱۲۰ میلیارد است. سهم گل گهر ۴۰ میلیارد است. این شرکت زمانی سودآور خواهد بود که ظرفیت شیرین سازی این شرکت به ۹۵ تا ۱۰۰ درصد برسد و بتوانیم روی این شرکت به عنوان یک شرکت سودآور حساب کنیم. در حال حاضر آب مصرفی این شرکت از خلیج فارس تامین می شود.

نبوی گفت: شرکت بعدی شرکت گهار انرژی است که تامین برق منطقه را بر عهده دارد. ۴۶ درصد از سهام این شرکت متعلق به گل گهر است. یکی از مهم ترین شرکت های ما که قرار است در سال آینده راه اندازی شود، شرکت سرمایه گذاری و توسعه گل گهر است که ۹۵ درصد آن متعلق به گل گهر است. این شرکت دارای ۱۲ شرکت تابعه می باشد.

وی افزود: یکی دیگر از زیرمجموعه های گل گهر شرکت حمل و نقل مواد معدنی گهتربار با نماد حقهر است که حمل و نقل محصولات را انجام می دهد. به عنوان بخشی از بهره برداری از منطقه گل گهر، شرکت ناظم آوران صنعت و معدن را نیز داریم. مفتخریم که بزرگترین کارآفرین عامل کشور شرکت ناظم آوران است که ۴۶ درصد آن متعلق به گل گهر است و امیدواریم در سال آینده بتوانیم این شرکت را وارد بازار سرمایه کنیم. شرکت پیشرو پاریس که خدمات پشتیبانی منطقه ای را ارائه می دهد. شرکت دیگر صنایع فولاد کاویان یکی از شرکت های خوب است. این شرکت ظرفیت تولید یک میلیون تن کنسانتره و ۷۰۰۰۰ تن آهن اسفنجی را دارد. همچنین شرکت توسعه معادن و صنایع مس جنجا در سیستان و بلوچستان واقع شده است.

وی ادامه داد: در راستای اهمیت اکتشافات، در مدت ۱۰ سال در حال انجام کار اکتشافی هستیم. ۱۰ دستگاه حفاری به ناوگان حفاری این شرکت اضافه کرده‌ایم. علاوه بر افزایش کیفیت کارخانجات شماره یک و دو گندله، ارتقای کیفیت نیز حائز اهمیت است که باعث افزایش قیمت نیز می شود.

نبوی تصریح کرد: شرکت گل گهر علاوه بر تنوع محصول و حفظ محیط زیست، حفاظت از سلامت پرسنل گوگردزدایی را نیز در نظر گرفته است که در سال آینده به بهره برداری می رسد. سبد محصولات ما با ۳۰۰۰۰۰ تن کود شیمیایی، هم برای صادرات و هم برای نیاز کشور توسعه یافته است. همچنین در حال بررسی افزایش ظرفیت کنسانتره در خطوط ۵، ۶ و ۷ هستیم.

قائم مقام شرکت کگل با نگاهی به چالش شرکت های معدنی گفت: امروزه ماشین آلات چالش اکثر شرکت های معدنی است. اما با پروژه های تعریف شده ۱۰۰ کمپرسی ۱۳۰ تنی در برنامه داریم که به شرکت اضافه شده است. به این ترتیب ناوگان این شرکت نیز در حال نوسازی است. در خصوص پدافند و تکمیل زنجیره حمل و نقل، پروژه خط لوله دوم گاز را انجام داده ایم که در شرف بهره برداری است. پیش بینی ما سود ۳۰۰۰۰ در سال ۱۴۰۳، سود ۴۱۰۰۰ در سال ۱۴۰۴ و سود ۶۵۰۰۰ در سال ۱۴۰۵ را فرض می کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا