اخبار بورس

گل گهر یکی از شرکت‌های استراتژیک بازار سرمایه است/ سهم ۳۲ درصدی گل گهر از تولید سنگ آهن کشور

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ایران با ۲.۷ میلیارد تن ذخیره مواجه است که ۳۲ درصد آن در منطقه گل گهر است. به همین دلیل گل گهر یکی از شرکت های استراتژیک بازار سرمایه است.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلکارشناس بازار سرمایه در نشست فنی مدیران گل گهر و زیرمجموعه های آن با موسسات مالی بازار سرمایه درباره چشم انداز جهانی صنعت فولاد توضیح داد: با توجه به اهمیت استراتژیک گل گهر برای صنعت فولاد کشور. و منطقه، ارزیابی منصفانه آن بستگی به معاینه چشم دارد. برآوردهای میان مدت و بلند مدت صنعت فولاد در جهان. پس از توافق پاریس در سال ۲۰۱۵، آژانس بین المللی انرژی مطالعه ای را انجام داد که یکی از آنها در مورد فولاد سبز بود.
وی افزود: آژانس بین المللی انرژی در این گزارش دو سناریو برای افق ۲۰۵۰ در نظر گرفته است که یکی از آنها سناریوی انتشار است. دی دی اکسید کربن است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سناریوی اول، سناریوی توسعه پایدار است که می توان آن را سناریوی خوش بینانه آژانس بین المللی کاهش آلاینده ها نامید. دی دی اکسید کربن است. می توان تصور کرد که تقریباً همه کشورهای جهان یک سیاست انرژی پاک را به طور کامل اجرا می کنند و در نهایت، در صورت تحقق برخی فرضیات، در سال ۲۰۵۰ دی دی اکسید کربن کاهش خواهد یافت. در سناریوی بعدی، دستورالعمل های بیان شده از ایالات. در این سناریو، مقدار فعلی کاهش آلودگی را به آینده گسترش می دهد. بر اساس این دو سناریو، آژانس بین‌المللی انرژی ارقام بالایی را برای بخش‌هایی از جمله صنعت فولاد در نظر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد تقاضای فولاد در بخش ساخت و ساز، ۲۰ درصد در مهندسی مکانیک و ۱۵ درصد در کالاهای مصرفی است، این سازمان پیش بینی می کند این نیاز در سال ۲۰۵۰ ادامه داشته باشد. البته می تواند در موارد مختلف باشد. کشورها و مناطق ممکن است متفاوت باشند.

این کارشناس بازار تاکید کرد: اگر بخواهیم سطح تقاضای مصرف کننده را داشته باشیم ابتدا از سناریوی مورد انتظار یعنی سیاست های اعلامی کشورها صحبت می کنیم. در این سناریو، آژانس فرض می‌کند تولید و تقاضای فولاد ظرف ۳۰ سال ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، در سناریوی توسعه پایدار، افزایش تقاضا برای مصرف فولاد کاهش خواهد یافت. در این صورت فقط ۱۰ درصد افزایش تقاضا برای فولاد داریم. این آژانس افزایش بهره وری در تولید و کاهش مصرف در صنعت خودرو را از دلایل این مشکل عنوان می کند. به عنوان مثال، او معتقد است که اگر سیاست های کشورها برای افزایش عمر ساختمان ها به درستی اجرا شود، تولید فولاد می تواند تقریباً یک سوم کاهش یابد.

وی افزود: در این افق ۳۰ ساله آژانس فرض می کند که تقاضا نسبت به مصرف تولید افزایش می یابد.در سناریوی بدبینانه تقاضا ۱۰ درصد افزایش می یابد، در سناریوی خوشبینانه تقاضا ۳۰ درصد افزایش می یابد. .

وی تصریح کرد: اولین و مهمترین بازیگر صنعت فولاد کشور چین است. بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳، تولید فولاد چین ۶ برابر شد و سهم چین از بازار فولاد به ۵۲ درصد افزایش یافت. این افزایش تولید فولاد همزمان با رشد اقتصادی چین بود. اما نکته مهم این است که آژانس انتظار دارد چین با کاهش تولید فولاد مواجه شود. این آژانس انتظار دارد سهم چین از ۵۲ درصد به ۳۵ درصد کاهش یابد. اما برخلاف هند، یکی از بازیگرانی است که انتظار می‌رود با افزایش سه تا چهار برابری تولید، سهم تولید خود را در سال‌های آینده از ۶ درصد به ۱۷ درصد افزایش دهد. پس از چین که ۵۲ درصد از تولید فولاد را در اختیار دارد، اتحادیه اروپا ۹ درصد از تولید فولاد را به خود اختصاص داده است.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در مورد خاورمیانه پیش بینی می کنیم تولید در خاورمیانه تا ۳۰ سال آینده دو برابر شود و بخشی از آن به دلیل افزایش تولید در ایران است. تا سال ۲۰۵۰، سهم خاورمیانه از تولید جهانی فولاد چهار برابر خواهد شد. مزیت رقابتی شرکت ها در خاورمیانه دسترسی ارزان به گاز طبیعی است. ما نمی توانیم رویداد مهمی را برای سایر مناطق مانند آفریقا و آمریکای لاتین تصور کنیم، زیرا آنها نمی توانند سهم زیادی از بازار را به دلیل تولید کم خود به دست آورند.

این گزارش شامل ۷ نکته کلیدی برای ما است:

با توجه به همبستگی قوی بین مصرف سرانه فولاد و تولید ناخالص داخلی جهانی در افق ۳۰ ساله، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که جمعیت جهان از ۷.۵ میلیارد نفر به ۹.۵ میلیارد نفر افزایش یابد که با ثبات مصرف سرانه Pro پشتیبانی می شود. منجر به افزایش تقاضا خواهد شد. علاوه بر این، او انتظار دارد تولید ناخالص داخلی جهانی ۲.۵ برابر افزایش یابد.

با این حال، اگر به صورت کمی صحبت کنیم، تولید جهانی فولاد در سناریوی خوش بینانه می تواند ۱۰ درصد و در سناریوی مورد انتظار ۳۰ درصد افزایش یابد. واضح است که در شرایط کنونی دنیا نمی توان پیش بینی کرد، اما بر اساس یک گزارش بین المللی می خواستیم آینده ای نه چندان مبهم را برای صنعت فولاد ترسیم کنیم تا بدانیم به کدام سمت حرکت می کنیم.

وی گفت: تولید جهانی فولاد از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۳ از ۱.۵ میلیارد تن به ۱.۹ میلیارد تن در سال افزایش یافته است. در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ با کاهش تولید مواجه شدیم. در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با افزایش عرضه از چین مواجه بودیم. انتظار می رود در یک افق ۳۰ ساله، تقاضای جهانی بین ۲.۱ تا ۲.۵ میلیارد تن در سال برسد.

نرخ رشد تولید ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی بود. تقریباً می توان گفت در بیشتر مواقع با افزایش تولید مواجه بودیم. رقیب منطقه ای ما ترکیه است. از سال ۲۰۰۷، ۱.۹ درصد از تولید فولاد را به خود اختصاص داده است و توانسته این رقم را تا سال ۲۰۲۳ حفظ کند. بر اساس برنامه‌های توسعه، ایران می‌تواند در سال‌های آینده سهم بازار را از ترکیه بگیرد.

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد ذخایر سنگ آهن جهان گفت: در مورد ذخایر سنگ آهن جهان باید گفت; در حال حاضر ذخایر جهانی سنگ آهن بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تن است. ایران ۲.۷ میلیارد تن ذخیره دارد که ۳۲ درصد آن در منطقه گل گهر است. به همین دلیل گل گهر یکی از شرکت های استراتژیک بازار سرمایه است. از سوی دیگر، هند قصد دارد تا ۳۰ سال آینده به سهم ۱۷ درصدی از تولید جهانی دست یابد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا